אובמה לעזרת מצרים: ימחק מיליארד דולר מחובה לארה"ב

חלק מחבילת סיוע בינלאומית שמטרתה לחזק את מעברה של מצרים לדמוקרטיה ■ הבית הלבן גם תומך בבקשת מצרים לקבל הלוואה בסך 4.8 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית

ממשל אובמה עומד למחוק מיליארד דולר מחובה של מצרים לארה"ב. מו"מ בין שתי המדינות על המחווה האמריקנית מתקרב לסיומו, כמעט 16 חודשים לאחר שוושינגטון התחייבה לסייע לכלכלתה המקרטעת של מצרים. כך מוסר היום (ג') "ניו יורק טיימס".

פקידי ממשל מסרו, כי מחיקת מיליארד הדולר היא חלק מחבילת סיוע בינלאומית שנועדה לחזק את מעברה של מצרים לדמוקרטיה. הטבות נוספות שארה"ב מתכננת להעניק למצרים: 375 מיליון דולר במימון וערבויות להלוואות למשקיעים אמריקניים שישקיעו במצרים, ו-60 מיליון דולר לקרן השקעות לעסקים מצרים. נוסף לכך, תומך הבית הלבן בבקשת קהיר לקבל הלוואה בסך 4.8 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית.

מאמצי הממשל לסייע לכלכלת מצרים עוכבו בעקבות חילופי המשטר במצרים שלוו במהומות והפגנות, וחששות בוושינגטון מהמנהיגים החדשים שצצו בזירה הפוליטית המצרית בעקבות הבחירות שם.

החלטת הממשל לתת בכל זאת אור ירוק לחבילת הסיוע התקבלה למרות סימנים שארה"ב עלולה לאבד השפעה והזדמנויות להשקעה במצרים לטובת מדינות אחרות, בעיקר סין. אחד הסימנים המדאיגים מבחינת ארה"ב היה החלטתו של הנשיא החדש במצרים, מוחמד מורסי, לערוך את ביקורו הראשון במדינה זרה (מחוץ למזה"ת) דוקא בסין.

יזמת הסיוע מצביעה על החשיבות שמייחס ממשל אובמה לקיבועה של מצרים כמדינה יציבה בעידן של תסיסה ומתיחות במזה"ת, לרבות משבר הגרעין באיראן ומלחמת האזרחים בסוריה, מציין ה"טיימס".

פקידי ממשל אומרים, כי לחשיבותה של מצרים בעולם הערבי, להתאוששותה הכלכלית וליציבותה הפוליטית עשויות להיות השפעה עמוקה על מדינות אחרות באזור שנמצאות בשלבי מעבר. הממשל החליט לחדש את יזמת הסיוע למצרים לאחר שמורסי ומפלגתו, האחים המוסלמיים, הבהירו, לאחר שמורסי ביסס את שלטונו, כי כלכלת מצרים תעמוד בראש סדר היום שלהם. המשטר החדש במצרים החליט לגנוז את הסתייגויותיו מסיוע אמריקני ובינלאומי ולהתעלם מהתנגדות של ארגונים מוסלמיים אחרים לסיוע כזה.

פקידים אמריקניים הופתעו ממידת הפתיחות של מורסי ויועציו לצורך לחולל שינויים כלכליים, עם דגש חזק על על יצירת מקומות עבודה חדשים. "מחצית מהזמן, האחים המוסלמיים נשמעים כמו רפובליקנים", אמר אחד מהפקידים.

משלחת של מנהלים מכ-50 חברות אמריקניות, בכללן קאטרפילר, ספקית דחפורים צבאיים לצה"ל, וזירוקס, תגיע בשבת לקהיר, במאמץ לנצל מה שנראה במשרד החוץ האמריקני ולשכת המסחר של ארה"ב כאקלים נוח להשקעות. המנהלים, שילוו בפקידי ממשל, ינסו לשכנע מקבלי החלטות במצרים לשנות חוקי מס, פשיטות רגל וחוקי עבודה כדי להפוך את מצרים לאטרקטיבית עוד יותר למשקיעים.

"מבחינתה של ארה"ב חשוב לתת למצרים סיבה לפנות למערב, וכן למזרח", אמר לאיונל ג'ונסון, סגן נשיא לשכת המסחר למזה"ת ולצפון אפריקה.