החגים בפתח: סל הקניות של רמי לוי זול ב-42% מהסל היקר

לפי בדיקת "גלובס" והמרכז למחקרים צרכניים לקראת החגים, רשתות השיווק הוזילו השבוע מוצרים רבים בעד 50% ■ לקנות עכשיו - או לחכות? ■ מגה בול - הזולה ביותר בחולון; חצי חינם עם הסל הכי יקר ■ צפו בטבלאות המחירים

שבוע וחצי לפני החגים, ומבדיקת "גלובס" באמצעות המרכז למרכזים צרכניים עולה שרמי לוי מציע את סל הקניות הזול ביותר. הסקירה כללה 12 חנויות בשלושה מתחמים - תלפיות בירושלים, אזור התעשייה חולון ואדמירלטי בחיפה - הקיפה 30 מוצרים ובוצעה בשני מועדים: בשבוע שעבר ואתמול (ב'). הרשתות שנבדקו הן שופרסל דיל, מגה בול, רמי לוי, יינות ביתן, כמעט חינם וחצי חינם.

בתחילת השבוע הוזלו מוצרים רבים במסגרת מבצעי החג שיצאו לדרך במרבית הרשתות. בחלק מהמקרים מדובר בהוזלות שמגיעות ל-50% מהמחירים שהיו תקפים עד לפני פחות משבוע.

אחת המסקנות הבולטות מהבדיקה היא שיש פערים עצומים בין סל זהה בין רשתות מזון שונות - הפער בין הסל הזול ביותר לסל היקר בבדיקה עומד על יותר מ-50%, כאשר רמי לוי בסניף תלפיות ובמתחם חיפה הוא הזול (335 שקל) וחצי חינם בחולון הוא היקר (516 שקל).

רשת זהה, מחיר שונה

עוצמת התחרות במתחמי הקניות השונים מכתיבה מחירים שונים, כך שאין אחידות בין המחירים בתוך אותה רשת. עד לא מזמן הפערים בין המתחמים היו דרמטיים יותר, אולם הפערים מצטמצמים. לדברי דוד עידן, מנהל המרכז למחקרים צרכניים, יישור הקו נעשה בעיקר כלפי מעלה. עם זאת, זו שאלה של מדיניות - ביינות ביתן, כמעט חינם ובחצי חינם, מצהירים כי המחירים אחידים בכל הארץ. אצל רמי לוי מוסבר כי באופן כללי זו המגמה, אם כי יינתן מענה נקודתי לפי מבצעים במתחמים - בעיקר במחלקת הירקות והבשרים, כלומר מוצרים שקילים.

יש רשתות שבהן הפערים עמוקים יותר, כך התחרות מכתיבה מחיר של 95 אגורות לק"ג עגבנייה בשופרסל דיל במתחם אדמירלטי חיפה לעומת כ-5 שקל בסניף בתלפיות.

בסניף שופרסל דיל בחולון המחיר לחזה עוף פרוס טרי הוא 34 שקל לק"ג, בעוד שבתלפיות המחיר הוא 19 שקל. יש פערים גם במחירי העוף הטרי במגה בול: בסניף בתלפיות המחיר לק"ג כרעיים טריים הוא 20 שקל בעוד שבסניף החיפאי (אדמירלטי) 10 שקלים לק"ג. במגה בול תלפיות משלמים 40 שקל לק"ג פילה אמנון, ובחולון 25 שקל לק"ג.

כך, סל מגה בול באזור התעשייה בחולון הסתכם ב-392 שקל כאשר סל זהה של מגה בול במתחם ירושלים הסתכם בכ-80 שקל יותר (476 שקל)

הסל היקר בחיפה הוא הזול בחולון

הפערים הנקודתיים במוצרים מסוימים מובילים להבדלים בסך הסלים באותן רשתות בהתאם למיקומים השונים. ההבדל הגדול הוא במחירי מגה בול: במתחם תלפיות, ירושלים הסל הסתכם בכ-475 שקל, במתחם אדמירליטי בחיפה מחיר הסל היה 466 שקל ואילו במתחם חולון דווקא מוקמה מגה בול כזולה מבין ארבע הרשתות, עם סך של 392 שקל - קרוב מאוד למחיר של יינות ביתן, 397 שקל. מחירי שופרסל נעו בין 416 שקל ל-433 שקל, במתחמים השונים.

מחירי הרשתות שבמתחם אדמירליטי היו הזולים מבית המתחמים שנבדקו. רמי לוי - 334 שקל, כמעט חינם 370 שקל, ושופרסל דיל עם סל של 416 שקל. מגה בול הייתה היקרה במתחם עם סל של 466 שקל.

במתחם חולון, בהעדר סניף של רמי לוי כסמן קיצוני למחירים זולים, המחירים נמצאים בטווח יקר יותר: מ-392 שקל במגה בול ועד 516 שקל בחצי חינם.

יודגש כי בבדיקת מחירים שנערכה בשבוע שעבר (יום ג') ושכללה גם את מתחם שדרות, מחירי מגה בול הציבו אותה כזולה ביחס לשופרסל דיל ולמחירי ויקטורי שבעיר.

האם שווה לחכות עם הקניות?

בהשוואה שבוצעה ביום שלישי בשבוע שעבר, מחירם של מחצית מהמוצרים לפחות ירד במהלך הימים האחרונים, למרות עליית המע"מ ל-17%, שעודכנה בתחילת השבוע. בחלק מהמקרים מדובר על הוזלה של עשרות אחוזים. לדוגמה, ב"כמעט חינם" - לקט אפונה וגזר שעלה 14 שקל ירד ל-8 שקל, קפה טייסטר'ס צ'ויס ירד מ-32 ל-25 שקל. ביינות ביתן המחיר לאבקת מרק עוף ירד מ-16 ל-8 שקל, והמחיר לצנצנת דבש 500 גרם ירד מ-25 ל-20 שקל.

ועדיין, הצרכנים מעדיפים לחכות: גורם בענף מספר שלמרות שהמחירים מתעדכנים בשנים האחרונות כבר שבועיים לפני החג, עדיין רוב הצרכנים ממתינים לערוך קניותיהם בישורת האחרונה, קרי יומיים-שלושה לפני החג.

מול מחירי המזון היבש שכבר עודכנו עם מבצעי החג, מוצרים כמו בשר, עוף, דגים, פירות וירקות המתאפיינים - בתנודתיות - עשויים לרדת ככל שיתקרב מועד החג.

מכאן שההמלצה היא להקדים עם קניות מוצרי המזון היבש (אורז, דבש, פסטה וכד') כדי להימנע מצפיפות בסניפים או מתורים משתרכים בקופות, בעוד שאת מוצרי הבשר עדיף יהיה לקנות בדקה ה-90.

זמן טוב להצטייד

האם כדאי להצטייד כעת במוצרים שונים לשימוש לא מיידי? "חד משמעית כן", משיב עידן. "בעל הבית השתגע והצרכנים צריכים ליהנות מזה. מוצרים שיכולים להחזיק מעמד, כמו שימורים ומזון לתינוקות, נחתכו בעשרות אחוזים, וחבל שלא לנצל את ההזדמנות. מי שיכול לאחסן במקפיא עופות טריים יחסוך עשרות שקלים".

לדבריו, התחרות בין הרשתות הובילה לכך שבשנים האחרונות המחירים נחתכים שבועיים לפני החג ולא רק ממש בסמוך לו. בדומה לפסח, עידן סבור שאחרי החג המחירים יישרו קו בכל הקטגוריות. כזכור, חלק מהיצרניות הכריזו שייקרו את מוצריהן לפיכך שצפוי גל התייקרויות המושפע בין היתר מעליית מחירי הדלק. גם רמי לוי אמר לאחרונה שיספוג את ההתייקרויות ואת עליית המע"מ עד אחרי החגים.

לא רק מוצרי החג רוכבים על גל המבצעים, ואפשר למצוא הוזלות במחלקות השונות ממוצרי תינוקות ועד מוצרי טואלטיקה: לדוגמה, מטרנה פרימיום (700 גרם) הוזל מ-60 ל-50 שקל ביינות ביתן, ומרכך כביסה מרוכז של לנור ירד מ-16 ל-10 שקל. המחיר הזה תקף גם במגה, במסגרת מבצעי קבוצות המחיר המציעים מוצרים ב-5,10 וב-20 שקל. במסגרת מבצע זהה, המחיר לשמפו פאנטן 750 מ"ל בשופרסל דיל עומד על 20 שקל - מחיר שתקף רק במבצע זוגות בחצי חינם. במסגרת מבצעי הכמות ברשת מוצע אורז של מותג הבית במבצע של 4 שקלים לחבילה בקניית ארבע יחידות, לעומת 8 שקלים המחיר המלא. ברשת סבורים שמבצעי הכמות מתקבלים בברכה על-ידי הצרכנים שמצביעים ברגליים.

"גם בחג הזה ברור שמי שמושך את המחירים מטה הן הרשתות הפרטיות והקטנות שמאלצות את הגדולות להתאים את עצמן", אומר עידן. כשיש הרבה שחקנים באותו ענף, התחרות גוברת והצרכן מרוויח - לא רק בתחום הסלולר.

סל קניות
 סל קניות