אוהבים מוזיקה קלאסית? הנה ההמלצות למופעים שבאמת כדאי ללכת

מבקר המוזיקה הקלאסית של "גלובס" מציג את המלצותיו האישיות על גופי המוזיקה השונים בארץ בעונה הקרובה, בחלוקה לתחומים השונים של המוזיקה הקלאסית ■ תקשיבו טוב

היצע המוזיקה הקלאסית בישראל הוא עצום. יש בישראל ארבע תזמורות סימפוניות, שורה ארוכה של תזמורות קאמריות, מגוון הרכבי מוזיקת בארוק, וסדרות קונצרטים שונות של מוזיקה קאמרית או קולית. כולם משווקים בימים אלו את עונת הקונצרטים הבאה שלהם, שתתחיל אצל רובם אחרי החגים.

כתבה זו מסמנת את סדרות המוזיקה המומלצות ביותר בכל אחד מתת-התחומים של המוזיקה הקלאסית. ההמלצות מבוססות על טעם אישי, שנסמך על היכרות שוטפת עם הגופים השונים מקונצרטים בשנים קודמות. השיקול המרכזי הוא איכות, הנמדדת לפי רמת המבצעים והתכניות. כמו כן, נלקחו בחשבון שיקולים חוץ-מוזיקליים, בעיקר איכות האולם.

ההמלצות מתייחסות בעיקר לאזור המרכז, שבו נמצא מרבית ההיצע.

מוזיקה סימפונית

הפילהרמונית הישראלית

הפילהרמונית הייתה ונשארה התזמורת הסימפונית הטובה בארץ. עם זאת, ההמלצה על הפילהרמונית מוגבלת השנה רק למי שמנוי בחיפה או בירושלים. על הקונצרטים של התזמורת בת"א - קשה להמליץ, שכן האזנה לקונצרט באולם "סמולארש" היא חוויה מפוקפקת מאוד מבחינה אקוסטית, ועד שהתזמורת לא תחזור להיכל התרבות (צפוי לקרות במרץ 2013), מומלץ ללכת רק לקונצרטים שהם בגדר "מאסט".

בין האורחים מהצמרת העולמית אפשר למצוא השנה את המנצחים ולדימיר יורובסקי, גוסטבו דודאמל הנפלא, כריסטוף פון דוהנני וג'אנאנדראה נוזדה (Noseda); את הפסנתרנים יוג'ה וואנג, מאריי פרהיה (Perahia), קון וו פייק (Kun Woo Paik) ודניס מטסוייב (Matsuev); את הכנרים ריי צ'ן (Chen), ג'ושוע בל וג'נין יאנסן; את הצ'לן עמנואלה סילבסטרי; ושורה ארוכה של זמרים מעולים, שישירו בהפקות קונצרטיות של האופרה "פיק דאם" (צ'ייקובסקי) ושל שתי אופרות של ורדי ("אותלו" ו"פלסטף").

זובין מהטה ינצח על חלק ניכר מהקונצרטים העונה, לאחר שחזר משנת שבתון.

למה ללכת: לפילהרמונית אין תחרות בין התזמורות הסימפוניות, והיא היחידה שמביאה שמות גדולים של סולנים ומנצחים.

אתר הפילהרמונית: ipo.co.il.

אופרה

האופרה הישראלית

בישראל יש אמנם רק אופרה אחת, אבל היא לא רעה בכלל, ובעונות האחרונות סיפקה רגעים רבים של התרגשות.

בעבר, זכתה האופרה הישראלית לביקורת על בחירות רפרטואר שמרניות. בעונה הקרובה - הסיפור הפוך. מבין שבע האופרות שיועלו, יש רק אחת שהיא להיט מוכר ומענג ("ייבגני אונייגין" של צ'ייקובסקי, שתעלה בהפקה אורחת של ה"בולשוי" ממוסקבה). שתי אופרות אחרות - "ווצק" של אלבן ברג ו"בטבעת החנק" של בריטן, הן אופרות מודרניות ותובעניות, שמבטיחות חוויה רגשית קשה.

אפילו עוד יותר קשה לעיכול היא האופרה "הנוסעת" מאת המלחין היהודי מייצ'סלב ויינברג. אופרה זו, שהתגלתה לאחרונה, עוסקת בניסיון הבלתי אפשרי של אסירות לשעבר במחנה השמדה נאצי לשכוח את מוראות השואה. היא כוללת רגעים קשים מנשוא, שמגיעים לשיא רגשי בתמונה שבה מנגן אסיר יהודי את השאקון של באך מול תאי הגזים.

למה ללכת: קודם כל, משום שלאוהבי אופרה אין בארץ אופציה אחרת. אבל אם להיות ענייניים, חשוב לציין שהעונה הקרובה לא הולכת להיות "כיפית". מנויי האופרה הישראלית יקבלו בה מנה גדושה של אופרות תובעניות, ומעט מאוד להיטים מענגים. ההחלטה של הנהלת האופרה ללכת על בחירה רפרטוארית כזו היא אמיצה, ומעניין מה תהיה התגובה בקופות.

אתר האופרה: israel-opera.co.il.

מוזיקת בארוק

תזמורת ה"בארוקדה"

ה"בארוקדה" היא תזמורת קאמרית מקסימה, המתמחה בביצוע מוזיקה עתיקה בכלי תקופה ובגישת ביצוע נאמנה למקור. התזמורת, בניהולו המוזיקלי של עמית טיפנברון, מתאפיינת באיכות ביצוע גבוהה ובתוכניות יפות מאוד. בשנה שעברה, הצטרף לנגנים גם גוף קולי מצוין שנקרא "בארוקדה ווקאל", עובדה שתאפשר להרכב להציע בעונה הקרובה תוכניות נהדרות של מוזיקה קולית.

שיאי העונה הצפויים: "מונטוורדי בסן מרקו" - מוזיקה כנסייתית וחילונית של המלחין הבארוקי הגדול קלאודיו מונטוורדי, שבמרכזה היצירות הכבירות שכתב עבור קתדרלת סן מרקו בוונציה; האורטוריה "משיח" מאת הנדל, עם הכנרת הישראלית-בריטית הנהדרת קתי דברצני (Debretzeni) בעמדת הכינור המוביל ו"יוהאנס פסיון" מאת באך, עם המנצח מומחה הבארוק שלו עד-אל.

למה ללכת: הרכב איכותי ורענן של מוזיקת בארוק, עם תוכניות יפות וחדוות עשייה.

אתר ההרכב: barrocade.co.il.

סדרת הקונצרטים של מוזיאון ת"א

שם המשחק בתוכניות של מחלקת המוזיקה במוזיאון תל-אביב הוא שבירת שגרה. מכירים את הפורמט המסורתי של קונצרט קלאסי? תשכחו ממנו. הפורמט החדשני של המוזיאון כולל הקרנת סרטוני וידיאו בין היצירות, שבהם מספרים הנגנים בקצרה על עצמם ועל המוזיקה שהם מבצעים; הקרנת כתוביות עם שמות הפרקים בזמן אמת, הזמנה למפגש עם האמנים לאחר הקונצרט וכדומה. הפורמט הזה יוצר חוויה שונה וחדשה של קונצרט, ומאפשר להכיר את האמנים בצורה יותר אישית ולא רק כמומיות חנוטות שיושבות על הבמה ומנגנות.

בנוסף לעטיפה החדשנית, גם התוכן מעורר ציפיות גבוהות. התוכנית המוזיקלית מלאה במוזיקאים מצוינים, חלקם מהצמרת העולמית. ביניהם בולטים הכנרים יוליאן רחלין (Rachlin), דיישין קאשימוטו (כנר ראשון בפילהרמונית של ברלין) והאיטלקייה המקסימה אנה טיפו; הפסנתרניות ונסה בנלי מוסל (Vanessa Benelli Mosell) מאיטליה ויו קוסוגה (Yu Kosuge) מיפן; המנצח והכנר קלאודיו קרוז; הצ'לן פיטר ברונס (Bruns); הויולן עמיחי גרוס מהפילהרמונית של ברלין; זמרת הסופרן הבינלאומית הנהדרת חן רייס; הפסנתרן הישראלי איתמר גולן; רביעיית המיתרים האמריקאית; "הרביעייה הירושלמית", ורבים אחרים.

למה ללכת: מבצעים מצוינים, תוכניות יפות ועטיפה חדשנית ומלאת טעם טוב.

אתר המוזיאון: tamuseum.org.il.

המרכז למוזיקה קאמרית "שטריקר"

המרכז למוזיקה קאמרית "שטריקר" בת"א חוזר סוף-סוף הביתה, לאחר תקופה ארוכה של גלות עקב שיפוצים. "הביתה" פירושו קונסרבטוריון שטריקר בת"א, שעבר שיפוץ משמעותי ומאופיין באקוסטיקה טובה מאוד.

סדרת הדגל של המרכז היא "הסדרה הקאמרית", המציעה מגוון גדול של סגנונות והרכבים. בסדרה יתארחו הרכבים ואמנים מעולים מהארץ ומחו"ל, שחלקם מוכר היטב מהופעות קודמות ומהקלטות. בין היתר יופיעו בסדרה רביעיית פאבל האס (צ'כיה), רביעיית מודליאני (צרפת), רביעיית ארקדיה (רומניה), נגני פסטיבל פאבלו קזאלס (צרפת), נגני הפרויקט הקאמרי הישראלי, שלישיית מונדריאן, רביעיית כרמל, רביעיית הפסנתר הישראלית, החמישייה הישראלית החדשה ועוד.

עוד בולטת העונה סדרת "טריו", המוקדשת ל"שלישיית ירושלים". זוהי שלישיית פסנתר מצוינת, שתחגוג 25 שנה לקיומה, בשלושה קונצרטים מיוחדים.

"שטריקר" הוא אוצר בלום גם לאוהבי רסיטלים לפסנתר. העונה יבוצעו במרכז רסיטלים של כמה מהפסנתרנים הטובים ביותר שיצאו מישראל: רומן רבינוביץ' (זוכה תחרות רובינשטיין 2008), דניאל גורטלר, אלון גולדשטיין, ויקטור סטניסלבסקי ובנימין הוכמן.

למה ללכת: אולם נעים ואינטימי באיכות שמע מצוינת, איכות מוזיקלית ללא פשרות, ומבצעים מעולים.

אתר המרכז למוזיקה: icm.org.il.