גולדמן זאקס על תוכנית ה-ECB: איטליה תרוויח, ספרד פחות

גולדמן זאקס מתאר את "הקו האדום" המחלק את שווקי אירופה, ומציג גישות שונות לפתרון הבעיה ■ לטענת הבנק, המרוויחה העיקרית מרכישות האג"ח של ה-ECB תהיה איטליה

בנק ההשקעות גולדמן זאקס הוציא היום (ה') סקירה נרחבת על מצב הכלכלה האירופאית, בה תיאר "קו אדום" המחלק את אירופה לשווקים הבטוחים מצפון ולשווקים הבלתי יציבים במדינות הפריפריה בדרום אירופה.

כידוע, מדינות דרום אירופה, בעיקר איטליה וספרד, סובלות מתשואות גבוהות על האג"ח הממשלתיות שלהן, מה שמקשה עליהן ללוות כספים להחזרת החובות הרבים שלהן ומביא ללחץ אינפלציוני על מדינות שגם כך נמצאות במיתון.

על פי גולדמן זאקס, התשובה למצב הזה יכולה ללבוש שתי צורות. האחת היא גישור "הקו האדום" על ידי כלים רשמיים, כגון תיווך של גוש האירו או תוכניות של הטרויקה, במטרה לתעל מימון למדינות בהן משקיעים פרטיים לא מוכנים להשקיע.

התשובה השנייה שמציע הבנק היא שבירת "הקו האדום" על ידי הכנסת שינויים כלכליים יסודיים כך שחדלות פרעון או יציאה מגוש האירו לא תהיה הכרחית ולא תעלה על הדעת בכלל.

על פי כלכלני גולדמן זאקס, היוזמות החדשות שהציע היום דרגי מכילות אלמנטים משתי הגישות: תוכנית רכישות האג"ח של ה-ECB מציע כלי גישור שיכניס מימון לפריפריה, בעוד שתי הקרנות של גוש האירו, EFSF ו-ESM מתוכננות כך שיתמכו ברפורמות היסודיות שאמורות לשבור את אותו "קו אדום".

הערכת גולדמן זאקס היא כי מדינות כמו איטליה, להן בעיה רצינית של הון, ירוויחו מהעניין, אולם במדינות בהן האתגרים יותר בסיסיים, כמו ספרד - אנו צפויים לראות צעדים אגרסיביים יותר, כגון צעדים להקלת מצוקת האשראי.