קרן התקשורת של משרד הביטחון תוסר - אלפי דירות ייבנו

הקרן מגבילה בנייה לגובה בתל אביב ובנתניה, והסרתה תאפשר בניית אלפי דירות ■ ‏עלויות הסרת הקרן והתקנת קרניים על בסיס פתרונות טכנולוגיים אלטרנטיביים יסתכמו בכ-55 מיליון שקל

קרן התקשורת העילית של משרד הביטחון, שמגבילה בנייה לגובה בתל אביב ובנתניה, תוסר בעקבות הסכם שנחתם בין משרד הביטחון, עיריית ת"א ועיריית נתניה. הסרת הקרן תאפשר בניית אלפי דירות שקיומה של הקרן הגבילה את בנייתן.

‏עלויות הסרת הקרן והתקנת קרניים על בסיס פתרונות טכנולוגיים אלטרנטיביים יסתכמו בכ-55 מיליון שקל שיתחלקו בין הרשויות המקומיות שחתומות על ההסכם לבין היזמים שיבנו באותם המקומות.

‏בשנים האחרונות מנעה הקרן בנייה לגובה מסויים במספר פרויקטים בתל אביב, כולל פרויקט כיכר המדינה והפרויקט להפיכת מגרש מסעדת הפיל בצפון-מזרח תל אביב. כמו כן, הבנייה לגובה הוגבלה בשל הקרן בפרויקט להפיכת מתחם תיאטרון "בית לסין" לשעבר ברחוב ויצמן בת"א למגדל מגורים בן 25 קומות.

‏בתוכנית כיכר המדינה אישרה הוועדה המקומית ב-2008 את בניית שלושת המגדלים במעגל הפנימי של כיכר המדינה בגובה של 40 קומות, אחרי שהחליפה תוכנית קודמת שהתייחסה ל-26 קומות. בעקבות ערר שהוגש על ידי התושבים המתגוררים מסביב לתוכנית, הגיע נושא גובה המבנים לתשומת לבו של משרד הביטחון, שהתריע שבמקום קיימת הגבלת גובה בשל קרן התקשורת העילית.

‏התוכניות בנתניה שהושפעו מהקרן בעניין גובה המבנים כוללות את מתחם המזבלה לפינוי אזור הפריחה של אירוס הארגמן ממזבלה בת 3 מיליון מ"ר קוב, וכן פרויקט פינוי בינוי ברחוב הרב קוק במרכז העיר ופרויקט פינוי בינוי ברמת הרצל שבצפון העיר. פרויקט נוסף שהושפע מהקרן הוא פינוי בינוי בין הרחובות ז'בוטינסקי ושדרות בנימין.

‏כבר לפני שנתיים פורסם ב"גלובס" כי עיריות ת"א ונתניה מעורבות במהלך להסטת הקרן מול משרד הביטחון. בזמנו הוערך היקף ההשקעה במהלך ב-50-60 מיליון שקל, כולל בדיקת האפשרויות להטמנת תשתית התקשורת.

‏‏עיריית ת"א תסייע במהלך הסרת הקרן בעלות של כ-22.5 מיליון שקל בעוד שיזמי הבנייה בכיכר המדינה ישתתפו בכ-10 מיליון שקל ויזמי פרויקט בית לסין בכ-7.5 מיליון שקל.

‏בעקבות ההסכם תתאפשר תוספת של כשלוש קומות במתחם בית לסין וכ-10 קומות נוספות במתחם כיכר המדינה.

‏במעמד חתימת ההסכם השתתפו סמנכ"ל משרד הביטחון בצלאל טרייבר, מנכ"ל עיריית ת"א מנחם לייבה ומנכ"ל עיריית נתניה איזי ענבר. לדברי טרייבר, "זוהי הפעם הראשונה בה משרד הביטחון יוזם מהלך רחב כל כך של הסרת מגבלות בהיבטי הבנייה לגובה. מדובר בהסכם היסטורי, כחלק ממדיניות שר הביטחון ומנכ"ל משרד הביטחון, והמהלכים הרבים שמוביל משרד הביטחון ליציאה היסטורית של מחנות צה"ל ממרכזי הערים. אלה מהלכים אסטרטגיים שיאפשרו למשק האזרחי להתפתח.

‏"משרד הביטחון עובד באופן אינטנסיבי על פינוי בסיסים במרכז הארץ. רק בשבועות האחרונים פינינו את הנתח הראשון של מחנה צריפין, 50 דונם לטובת הקמת פארק לרווחת תושבי ראשון לציון, ומפנים כעת חלקה נוספת בחוף ראשון לציון. זאת לצד הארכת הטיילת בחיפה ומהלכים רבים נוספים שמטרתם לאפשר צעדים של פיתוח קרקעות בתחום האזרחי. כעת אנחנו מסתכלים קדימה ובהחלט בוחנים הסכמים דומים עם רשויות נוספות, גם דרומית לת"א".