האם התוכנית של דרגי תפתור סופית את המשבר באירופה?

אנליסטים ומנהלי השקעות מעריכים: בניגוד לתוכניות קודמות שלא החזיקו מעמד הרבה זמן, הפעם זה שונה

בעוד המשקיעים מריעים לתוכנית ה-MOT שהציג אתמול (ה') מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי, נשאלת השאלה האם הפעם התוכנית היא בבחינת "Game Changer" שיפתור סופית את משבר החוב באירופה?

בורסות אירופה מזנקות בעקבות התוכנית ותשואות האג"ח של איטליה וספרד יורדות. דרגי מתכנן לקנות אג"ח ממשלתיות בטווח של עד 3 שנים, ללא הגבלת זמן וכמות. גם תוכניות קודמות באירופה זכו לקבלת פנים חמה בשווקים, אך ברבות הימים המשבר רק החריף. עם זאת, אנליסטים מעריכים כי הפעם זה שונה.

"דרגי משנה את הדינמיקה באירופה והופך את האירו למטבע אמיתי", אמר ל-CNBC אקסל מרק, מנהל השקעות ראשי ב-Merk Investments. "דרגי למעשה אומר לממשלות עמוסות החובות שאם הן זקוקות לעזרה, עליהן לפנות לבנק המרכזי והוא יתפקד כבנק מרכזי אמיתי ויקנה אג"ח קצרות טווח.

מרק סבור כי התוכנית של דרגי מחזירה את האירו לנתיב יציב יותר ומראה שקובעי המדיניות באירופה מחויבים לעשות הכל כדי לפתור את המשבר.

"אני לא אומר שהכל הולך להיות נפלא בגוש האירו, אבל התוכנית של הבנק המרכזי הופכת את האירו למסוכן פחות", הוסיף מרק.

האירו נסחר היום בשיא של כ-3 חודשים מול הדולר ותשואת האג"ח ל-10 שנים של ספרד ירדה ל-5.6% לעומת שיא של 7.6% בחודש יולי. האירו אמנם ירד ב-2.4% מתחילת השנה, אך לדברי אנדרו פריס, מנהל השקעות ראשי בבנק הצרפתי BNP פאריבה, אם המשקיעים היו חוששים לגורלו של האירו, הוא היה נסחר בשער נמוך בהרבה.

"בשבילי, הסימן הטוב ביותר לכך שגוש האירו לא הולך להתפרק הוא שהשווקים מתמחרים את האירו ב-1.26 דולרים, שזה אומר שהוא שווה יותר מכלום", אמר פריס. "אם גוש האירו היה בדרך להתפרק, מטבע האירו לא היה נסחר ברמות האלה. אנחנו מעריכים שהאירו ייתן ביצועים יפים בשנים הבאות".