דיווח: כך תראה מתקפה אמריקנית על מתקני הגרעין באיראן

אחד מבכירי האנליסטים הצבאיים בארה"ב מנתח עבור מכון המחקר CSIS את סיכויי ההצלחה של תקיפה במתקני הגרעין באירן ■ לטענת אנתוני קורדסמן, ארה"ב תיאלץ להפעיל כוח משמעותי על מנת להכות באיראן

בעוד המתיחות בין וושינגטון לירושלים בנוגע לתקיפת מתקני הגרעין באיראן גוברת, מפרסם אתר האינטרנט האמריקני "וויירד" את סקירת המודיעין שערך אנתוני קורדסמן, אחד מבכירי האנליסטים הצבאיים בארה"ב, באשר לדרכי ההתמודדות עם הסוגיה מעוררת המחלוקת. "ישראל לא יכולה לתקוף לבדה", קבע בדוח המיוחד שחיבר.

קורדסמן טוען כי לישראל אין את היכולת לצאת לתקיפת מנע שתסב פגיעה משמעותית בשאיפות הגרעיניות של הרפובליקה האסלאמית. "פעולה שכזאת תדחה את התכנית בשנה עד שנתיים", כתב. אתר האינטרנט אף טוען כי למרות הרטוריקה "הקרבית" העולה מפי בכירים בירושלים, תקיפה ישראלית עלולה לגרום לסדרה של תהפוכות במזרח התיכון הנפיץ גם כך.

תקיפה אמריקנית לעומת זאת, לטענת האנליסט הבכיר, יכולה לדחות את תכנית הגרעין האירנית עד 10 שנים. אך כדי שזה יקרה צריכה ארה"ב לצאת למתקפה כוללת, ולא לסדרה של תקיפות נקודתיות בלבד. "התקיפה הראשונה תהיה החלק הקל במשימה, וגם היא תדרוש שימוש בכוחות נרחבים", נטען.

במקביל לתקיפה הראשונית, תיאלץ ארה"ב למנוע את חסימת מיצרי הורמוז על ידי איראן. דרך מימי המיצר עוברים כיום כ-20% מאספקת הנפט והגז הנוזלי העולמי. בנוסף, יצטרכו האמריקנים לספק הגנה לבנות בריתם במפרץ הפרסי, כדי למנוע את הפסקת העברת הנפט למערב. חלק מפעולות ההגנה הראשוניות על המיצרים כבר נעשו, נושאות מטוסים מפטרלות באזור על מנת למנוע השתלטות אירנית עוינת.

"ארה"ב תיאלץ לשמור במקביל על בנות בריתה במפרץ הפרסי"

על מנת לוודא כי איראן לא תתקוף את בנות בריתה של ארה"ב במפרץ הפרסי, תאלץ ארה"ב לתקוף גם את שמונה בסיסי הטילים הבליסטיים באיראן, את 15 מפעלי ייצור הטילים במדינה ואת 22 מתקני השיגור הממוקמים בנקודות שונות ברחבי המדינה רחבת הידיים. "בשביל לתקוף כל אחת מהמטרות זקוק הצבא לשני כלי טיס, הטסים מבסיסים סמוכים, ובסך הכול כ-90 מטוסי קרב", טוען קורדסמן. מטוסי הקרב האמריקנים לא צפויים להתנגדות משמעותית מאחר וחיל האוויר האירני אינו מהווה איום משמעותי - כך גם מערכת ההגנה האווירית של הרפובליקה האסלאמית, שאינה יכולה להתמודד ברצינות עם העליונות הטכנולוגית של צבא ארה"ב.

המתקפה על כל אחד מחמשת אתרי הגרעין של איראן תדרוש שימוש בשני מפציצי B-2, כל מטוס כזה יישא שתיים מפצצות חודרות הבונקרים מהדור החדש המונחות על ידי GPS ומכילות יותר מ-2,400 קילוגרם של חומר נפץ. לטענת קורדסמן, פצצות אלו, הנמצאות ברשות הצבא האמריקני, עשויות לדחות את תכנית הגרעין האיראנית במספר שנים ניכר.

תקיפה ישראלית, מנתח קורסמן, תדרוש שימוש ברבע מכוח האש הקיים בארסנל של חיל האוויר, דבר שלא יותיר כלי טיס למטרות שונות. טייסי חיל האוויר ייאלצו לעבור מעל מדינות שאינם נחשבות ידידותיות במיוחד, כמו סוריה ועירק בדרך לתקיפה. "משימה כזאת תהיה מורכבת ומסוכנת והצלחתה אינה מובטחת", נכתב בדוח.