יולי-אוגוסט: 60% מרשתות האופנה ירדו במכירות

הנתונים של מערכת ריס ממחישים כי יותר ויותר רשתות אופנה והנעלה חוות ירידה בפדיונות, בעוד הרשתות הגדולות יציבות ואף מתחזקות

60% מרשתות האופנה וההנעלה החברות במערכת ריס חתמו את החודשים יולי-אוגוסט 2012 עם ירידה בפדיונות, ורק בכ-40% מהרשתות נרשמה עלייה בפדיונות - כך עולה מנתוני מערכת ריס שהגיעו לידי "גלובס". כל זאת, למרות שמכירות האופנה וההנעלה עלו בחודשים אלה בממוצע ארצי ב-1.2%.

בהתפלגות חנויות מדובר ב-764 חנויות שמהוות 48% מהחנויות, שבהן נרשמה ירידה בפדיונות. מתוכן, ב-30% מהחנויות (233 חנויות) נרשמה ירידה של 10%-20% במכירות, ואילו ב-5% מתוכן (38 חנויות) נרשמה ירידה חדה של יותר מ-20% במכירות.

נתונים אלה ממחישים את המצב בפועל בשוק האופנה, ולפיו יותר ויותר רשתות חוות ירידה בפדיונות בזמן שהרשתות הגדולות שומרות על יציבות ואף ממשיכות להתחזק.

מגמה זו באה לידי ביטוי גם בשונות הניכרת בין רשתות וחנויות האופנה שרשמו עלייה בפדיונות. בעוד ש-55 חנויות (6.6%) רשמו עלייה של יותר מ-20% במכירות, ו-175 חנויות (21%) רשמו עלייה של 10%-20% במכירות - חלק הארי, 596 חנויות (72%), רשמו עלייה של עד 10% בלבד במכירות.

בהסתכלות שנתית נראה בבירור כי המגמה העמיקה בחודשיים האחרונים. מתחילת השנה - בין ינואר לאוגוסט 2012 - 66% רשמו עלייה במכירות, לעומת 40% בלבד ביולי-אוגוסט. בחתך רשתות מדובר ב-53% מהרשתות שבהן נרשמה עלייה בפדיונות לעומת 40% בלבד ביולי-אוגוסט.

"חודש יולי היה קטסטרופה, ואוגוסט לא חיפה על הנפילה של יולי, ובגלל זה הנתונים של יולי-אוגוסט נראים פחות טוב. הרבה יותר רשתות בינוניות וקטנות- מזגזגות. אם המכירות לראש השנה הקרוב לא יקפיצו את כולן, תהיה בעיה", אומר ל"גלובס" מנכ"ל אחת מרשתות האופנה.

באחרונה נקלעו מספר רשתות אופנה לקשיים כספיים, וחלקן החליפו ידיים. רשת האופנה גריפ נמכרה לאיש העסקים אבי הופמן. חברת האופנה סריגמיש נסגרה, ולכן גם גורלה של רשת mish mish, שהייתה בבעלות סריגמיש - לוט בערפל.

ב"גלובס" נחשף כי גם רשת בוניטה נמצאת בקשיים תזרימיים, ואלה אינן הרשתות היחידות המצויות בקשיים. הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת פוקס, העריך כי מחצית מרשתות האופנה הקטנות והבינוניות יקרסו.

יצוין כי בחודש אוגוסט נרשמה עלייה ממוצעת של 3.3% במכירות האופנה וההנעלה, במדגם של 1,600 חנויות זהות. אולם, ימי תשעה באב, שמסורתית מביאים לירידה במכירות, חלו השנה בחודש יולי, בזמן שאשתקד הם חלו באוגוסט, ולפיכך הם היטו את הנתונים.

הדבר בא לידי ביטוי היטב בנתונים המאוחדים של יולי-אוגוסט שהצביעו, כאמור, על עלייה של 1.2% בלבד במכירות האופנה וההנעלה.

פדיונות אופנה
 פדיונות אופנה