משבר נזילות: ל-47% מהחברות רמת נזילות פחות ממספקת

מהמחקר של S&P, שבחן למעלה מ-100 חברות מדורגות, עולה כי רק 2% מהחברות הן בעלות רמת נזילות חזקה רמת הנזילות הגבוהה ביותר לא נמצאה באף חברה

בימים שבהם חלק מהקבוצות הגדולות במשק מתקשות למצוא מקורות לתשלומי איגרות החוב שלהן, עולה שוב המודעות לנושא הנזילות של חברות ציבוריות. ומהו מצב הנזילות של החברות בישראל? ממחקר של חברת הדירוג S&P מעלות שהגיע לידי "גלובס", עולה כי הוא אינו טוב במיוחד.

כלכלני חברת הדירוג בחנו למעלה מ-100 חברות ישראליות המדורגות על ידה, לא כולל מוסדות פיננסיים ורשויות. הם קבעו 5 דרגות לרמות הנזילות: יוצאת דופן, חזקה, מספקת, פחות ממספקת וחלשה. אז אמנם החדשות הטובות הן שלרוב החברות שנבדקו, 51%, יש רמת נזילות מספקת, אולם רק 2% מהן יכולות להיחשב כחברות בעלות רמת נזילות חזקה, ורמת הנזילות הגבוהה ביותר, "יוצאת דופן", לא נמצאה באף אחת מן החברות. ל-15% מהחברות שנבדקו יש רמת נזילות חלשה, ול-32% יש רמת נזילות פחות ממספקת (ראו תרשים).

"סוגיית הנזילות היא בלב ליבו של תהליך הדירוג", כותבים כלכלני מעלות במחקר. "הדבר נכון בימים כתיקונם, ואקוטי עוד יותר בעתות של משבר נזילות וקושי במחזור חובות. משלל מחקרים שנערכו על מקרי חדלות פירעון של תאגידים, אנו לומדים שחברות בדרך כלל נופלות עקב קשיי נזילות, לעתים אף בניגוד למשתמע מפרמטרים עסקיים או מדדים פיננסיים אחרים, כגון מעמד תחרותי או רמת המינוף הכוללת".

בחנו תרחישי קיצון

לדברי כלכלני מעלות, "בעיית נזילות עלולה להביא לחדלות פירעון של חברה שעשויה להיות בריאה מבחינות אחרות". עובדה זו מסבירה את חשיבות הנזילות לעומת פרמטרים אחרים כאשר נקבע דירוג החוב של החברה.

בניתוח החברות בחנו הכלכלנים את המקורות מול השימושים לשנתיים הקרובות, כאשר הניתוח הכמותי התמקד במקורות ושימושי המזומן. בנוסף לניתוח הכמותי נבחנו גם סוגיות כגון רמת הנגישות של החברה למערכת הבנקאית והחוץ-בנקאית, מדיניות ניהול המזומנים של ההנהלה, וגמישותה הפיננסית של החברה בכל הקשור לנכסים פנויים שעשויים לשמש כבטוחות לגיוס מקורות נוספים.

כלכלני חברת הדירוג הגדירו רמת נזילות כ"מספקת" כאשר מקורות הנזילות שעומדים לחברה מספיקים בכדי לממן את כל השימושים ב-12 החודשים הקרובים, גם אם יחול שינוי לרעה בתנאים הכלכליים. בהערכתם הם בחנו תרחיש קיצון שבו תזרים המזומנים של החברה מופחת, כשהבחינה שונה בכל ענף.

כאמור, 15% מהחברות שנבדקו נמצאו כבעלות רמת נזילות חלשה. המשמעות של הממצא היא שבחברות אלו יש סיכון אשראי בטווח הקצר: כלומר, לחברה גירעון של מקורות ביחס לשימושים ב-12 החודשים הבאים, ו/או היא עלולה לחרוג מההתניות הפיננסיות.