אין דבר כזה מניה סולידית

המקרה של אלביט מערכות מדגים גם את הסיכון שב"קטיף דובדבנים"

מניית חברת אלביט מערכות נחשבה במשך זמן רב למניית ערך המתאימה למשקיע הסולידי, אולם בשנים האחרונות היא הסבה אכזבה קשה למשקיעים.

תחום התעופה והביטחון בו פועלת החברה נתפש כתחום בעל ביקושים יציבים, בשל העובדה שהלקוחות הן מדינות בעלות תוכניות הצטיידות רב שנתיות, בעולם בו היקף האתגרים הביטחוניים גדל בהתמדה. הדבר נכון שבעתיים בכל הנוגע לחברה ביטחונית ישראלית הפועלת במזרח התיכון הסוער בה תקציב הביטחון נוגס נתח משמעותי מתקציב המדינה.

אבל גם כאן התברר כי תיאוריות פשטניות על ביקושים קשיחים לחוד ומציאות עסקית לחוד. בניגוד בולט למצב בישראל, ההאטה הכלכלית העולמית אינה פוסחת על תקציבי הביטחון במדינות רבות. תקציב הביטחון האמריקני - הגדול פי חמישה מזה של סין, המדינה השנייה בהוצאה העולמית על ביטחון - הסתכם בשנת 2011 ב-687 מיליארד דולר. בגלל גודלו, כל שינוי בתקציב הזה משפיע על כלל עוגת הביטחון העולמית, והנה, הכורח לבצע קיצוצים תקציביים רוחביים צפוי להביא להתכווצות תקציב הביטחון של ארה"ב ב-54.7 מיליארד דולר בכל שנה, במהלך תשע השנים הבאות.

סיום המלחמה בעיראק והתוכנית להסגת כוחות מאפגניסטן מקטינים אף הם את צרכי הביטחון האמריקניים.

מעבר להצטמצמות תקציבי הביטחון, גם התחרות העזה בשוק בין גורילות ביטחוניות גלובליות שוחקת את המרווחים התפעוליים של אלביט מערכות, ומחייבת אותה לאתר אלטרנטיבות התרחבות באמצעות מיזוגים ורכישות. בנוסף, היא נדרשת לאתר דרכי התייעלות על מנת להתמודד עם קצב צמיחה איטי.

שוק ההון מגלה פעמים רבות סבלנות מוגבלת בזמן לתהליכים אסטרטגיים מעין אלו, והדבר בא לידי ביטוי בירידת מחיר של המניה על אף ביצועים עסקיים לא רעים, כפי שאכן אירע במקרה של חברת אלביט מערכות.

כך, ההגדרה של מניה כלשהי כמניה סולידית מוכיחה עצמה פעם אחר פעם כאוקסימורון. מניית אלביט מערכות רשמה מתחילת 2012 תשואה שלילית של כ-20% אל מול עלייה של כ-1.3% במדד תל אביב 100. ולא מדובר בתקלה נקודתית בביצועי המניה, שכן גם בהתבוננות רחבה יותר של ביצועיה בשנתיים האחרונות היא מציגה תשואה שלילית של 32.2%.

היזהרו מקטיף דובדבנים

ניתן היה לחשוב בטעות כי ביצועי מניית אלביט מערכות מייצגים מגמה שלילית בסקטור מניות הביטחון הגלובלי, אולם מתברר שלא כך הדבר. בחינה של ביצועי מניית אלביט מערכות מול ביצועי תעודת הסל ITA העוקבת אחר מדד דאו ג'ונס של חברות התעופה והביטחון, מלמדת כי גם במבחן הסקטוריאלי, הציגה מניית אלביט מערכות ביצועי חסר משמעותיים. כך שאי אפשר לתרץ את ביצועי המניה בסביבה הגלובלית בלבד.

סיפור ההשקעה באלביט מערכות הוא דוגמה נוספת לכך שהנטייה של משקיעים להשקיע במניה מקומית בודדת פוגעות בהם. זו הזדמנות להמליץ שוב על פיזור השקעות בשוק המניות, באמצעות השקעה במדדים תוך גיוון התיק בתעודות סל סקטוריאליות גלובליות. "קטיף הדובדבנים" של מניה אחת בודדת אמנם מייצר חלומות על תשואה מרשימה ומהירה, אולם מחיר הטעות בו כבד.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון