דברים שמזכירים לי הדגים

הנבואה ניתנה לכולנו. השבוע הלכתי לרופא לפני שחשתי בכאב

הנבואה ניתנה לכולנו. ללא היכולת לצפות את העתיד ההווה שלנו חסר משמעות. למעשה, כל פעולה הנעשית בהווה היא פעולה צופת עתיד.

אני מניע את היד על המקלדת מכיוון שאני צופה את העתיד הנובע מהנעת היד שלי. אני מגיש כוס קפה לפי בציפייה לעתיד. ביקרתי את רופא השיניים שלי השבוע עוד לפני שכאבה לי השן, ואני כותב את השורות האלה כעת בציפייה לעיני הקורא שאולי יקרא את השורה הזאת. העתיד הוא החלק החשוב ביותר של חיינו. כל מעשינו מכוונים לקראת העתיד. רק אנשים חולים חיים בהווה או בעבר בלבד.

העתיד שאנו מדמיינים קובע יותר מכול את רמת האושר שלנו. הסוכר שיזרום בדם, המחשבה על האישה המדהימה שאפגוש הערב, תכנון חלוקת כספי הזכייה בלוטו או תכנון הבית החדש שניכנס אליו בשנה הבאה. כל אלה עושים אותנו מאושרים. לעומת זאת, מחשבות על טילים שנוחתים על ירושלים, משבר כלכלי מתגבר וסרטן ריאות, עושות אותנו מאושרים פחות. הצפי לעתיד טוב יותר עושה אותנו מאושרים.

לקח המון זמן לחיים להופיע על כדור הארץ - כ-9 מיליארד שנה. אולי זה לקח פחות זמן, אבל עדיין זה לקח מיליוני שנים לתא החי הראשון להפוך ליונק זעיר. היונק הראשון המשיך להתפתח במשך מאות מיליוני שנים, והאדם בן-דמותנו הופיע לפני כ-200 אלף שנה בלבד.

העיר יריחו, כפי הנראה אחת הערים הראשונות בעולם, נבנתה לפני 10,000 שנה. המחשב האלקטרוני הראשון הופיע לפני 70 שנה, והאינטרנט חדר לשימוש המוני לפני 20 שנה. לפני 10 שנים מופה לראשונה הגנום האנושי המלא, ולפני כשנתיים הכריז קרייג ונטר לראשונה על יצירת חיים סינתטיים במעבדה. לא משעמם פה. הכול קורה מהר יותר ויותר.

המין האנושי שותף

המין האנושי הוא המין הראשון על פני כדור הארץ הלוקח חלק פעיל ומודע בהחלפתו בדור הבא. אנחנו בונים מחשבים המתכנתים מחשבים. אנחנו בונים רובוטים שיבנו רובוטים. אנחנו לומדים ומתחילים להתערב בתכנות הביולוגי שלנו עצמנו.

הדור הבא שיחליף את ההומו-ספיאנס הישן והטוב יהיה שילוב של יצור אורגני-ביולוגי עם טכנולוגיה חדשה. השילוב הזה לא יקרה בעתיד. הוא קורה כבר עכשיו. הוא התחיל מזמן. אם לא נשמיד את עצמנו בתהליך הזה, אפשר להניח שהנכדים של נכדינו - חלקם לפחות - כבר יהיו מין חדש.

בניגוד לאמרה העממית - לא החזק שורד, אלא המתאים שורד. מיהו המתאים - לא נדע עד שלא נגיע. לא כולנו נגיע לעתיד. לא כולנו נקום יום אחד ונגלה שאנחנו מין חדש. ההיסטוריה האנושית מונחת לפנינו על פני כדור הארץ. החיידקים, הדגים, הזוחלים והקופים מזכירים לנו יום-יום את ההיסטוריה שלנו. האמת היא, שאין צורך להביט החוצה - ה-DNA בתאינו מספר לנו את אותו הסיפור. מתי-שהוא בעתיד יתרחש הפיצול הבא. אולי הוא כבר קרה.