אמיר איל: "ניגודי העניינים בבתי ההשקעות ניכרים מדי יום"

יו"ר ובעלי קבוצת אינפיניטי רכש באחרונה את קרנות הנאמנות של יובנק באמצעות הון עצמי בלבד, ויש לו לא מעט ביקורת על התעשייה ■ "אני מתפלא על ההתנהלות של כמה מהגופים המוסדיים שמציירים את עצמם כעת כמגיני הציבור"

רבים מאנשי שוק ההון מקדישים את שעות הפנאי שלהם לעיסוק בספורט, ולריצות למרחקים ארוכים. הקשר בין שוק ההון לריצה, הם מסבירים, הוא ששני התחומים דורשים יכולות דומות: סיבולת, התמדה, משמעת ותחרותיות.

אמיר איל, יו"ר ובעלי קבוצת אינפיניטי ובית ההשקעות איילים, מוצא קשר גם בין עולם העסקים לנהיגה. "כניסה למשבר שקולה לאיך שאתה נכנס לסיבוב. אם נכנסים במהירות גבוהה מדי עם משקל יתר, קשה יותר לשלוט ועלולים להתהפך. אם אתה מודע למגבלות שלך - לא תתהפך. זה נכון מנוחי דנקנר ועד האדם הפשוט שקונה את הדירה שלו בהלוואה", הוא אומר בראיון ל"גלובס".

איל, שהקים באחרונה את בית ההשקעות איילים, סיים לא מזמן לכתוב ספר שעוסק בדמיון בין עולם העסקים לתחום המוטורי, בו הוא מגולל את הסיפור האישי שלו ואת הקמת קבוצת אינפיניטי לפני 15 שנים.

- איזה סיבוב נאלצת לתכנן באחרונה כדי להימנע מהתהפכות?

"רכישת חברת קרנות הנאמנות מיובנק (שהפכו לקרנות איילים, ת' ק'). את העסקה עשיתי בהון עצמי בלבד. אינפיניטי לא ממונפת בכלל, יש לנו אפס הלוואות בנקאיות בכל שש החברות הבנות".

- מימון באמצעות הלוואה הוא מבחינתך מילה גסה?

"אני חושב שאנשים צריכים לקנות במה שיש להם, לא במה שאין להם. מימון הוא לא מילה גסה, אבל בסביבה כל כך לא ודאית קל להתפתות. זה בדיוק הכניסה לסיבוב. יש סיבובים כל כך חדים שאתה לא יכול לצפות מראש. אז נכון שהתשואה על ההון פחות גבוהה, אז מה? אז ייקח יותר זמן להחזיר את ההשקעה. תוחלת החיים שלנו עולה, יש לי זמן".

- להערכתך, נוחי דנקנר, שכרגע נראה שהוא עשוי להיקלע להסדר חוב בקבוצה שבשליטתו, יצליח לצאת בשלום מהסיבוב החד?

"מה שיקרה עם החברה הוא כמו משחק כדורגל עם כמה הארכות. אני עדיין מאמין שאיכשהו יגיע האביר על הסוס הלבן ויקנה זמן, אבל זה יקרה רק בדקה ה-90, ואביר כזה יכנס לחברה רק עם הסדר. אין לי ספק שיש מי שמכין היום הצעות לקנות את סלקום ושופרסל".

- אתם מנהלים לא מעט כסף, ולמרות זאת כמעט ולא רואים אתכם בהסדרי חוב. למה?

"זה לא במקרה. הסיבה היא שמראש לא נכנסנו להשקעה בחברות שה-DNA של הבעלים שלהם לא התאים לי, כמו כמה מחברות הנדל"ן. אני מתפלא על ההתנהלות של כמה מהגופים המוסדיים שמציירים את עצמם כעת כמגיני הציבור. הם מנסים עכשיו לצאת בשלום מהביקורת על כך שהשקיעו בחברות שהגיעו להסדר, אבל למה הם נכנסו להשקעה בהן מראש?".

- יש לכם עמדה מוצהרת בנושא הסדרי חוב?

"חד משמעית צריך להחזיר כל שקל. אם חברות לא יחזירו, צריך לקחת אותן מבעלי השליטה שלהן".

"איילים תתחרה באינפיניטי"

אינפיניטי מנהל כיום כ-29 מיליארד שקל, 22 מיליארד שקל מתוכם נמצאים בכ.פ.י - קופת הגמל של עובדי חברת החשמל. השאר נמצא בניהול תיקים (6 מיליארד שקל), ובקופות גמל רגילות, כלומר כאלו שפתוחות לציבור הרחב. באחרונה, כאמור, רכש איל באמצעות איילים את קרנות יובנק, תמורת 10 מיליון שקל.

ספגת ביקורת על הרכישה של קרנות יובנק כי אמרת לא אחת בעבר שבניהול קרנות לצד תיקי השקעות יש ניגוד עניינים. איך זה מסתדר עם המהלך הזה?

"איילים ואינפיניטי הם שני גופים נפרדים ושונים לחלוטין. אינפיניטי מוכר שירות, איילים מוכר מוצר. בתיקים של אינפיניטי לא יהיו קרנות איילים - זו הצהרה. להיפך, איילים תתחרה באינפיניטי".

- תסביר איך זה יעבוד בפועל.

"בקרוב יוכל ללקוח לבוא לבית ההשקעות איילים, בו תהיה חברת ניהול תיקים. הלקוח יקבל טבלה של 20 קרנות של איילים, ולצד כל אחת יפורטו דמי הניהול. הלקוח ישלם רק את דמי הניהול בקרנות, וישלם בנוסף דמי ניהול קרובים לאפס על השירות של ניהול התיק.

"המתחרים שלנו עושים משהו שונה: מכניסים בין 10% ל-50% קרנות של הבית בדמי ניהול גבוהים. ואז הלקוחות מתפלאים איך דמי הניהול האפקטיביים שהם משלמים, הם בעצם כפולים. למעשה, אינפיניטי ניהול תיקים תתחרה בניהול תיקים של אילים".

- אז אתה הצדיק היחיד בסדום?

"כבר 15 שנים אני אומר שאין אצלי ניגודי עניינים ולא יהיו. אני לא קורא לעצמי צדיק, האמת ידועה. אני רק אומר שהמלך עירום. אם כולם היו פועלים ללא ניגוד עניינים, לא הייתה פרשת פסגות, ובית ההשקעות היה חוסך 150 מיליון שקל, כי אסור לנהל נוסטרו אקטיבי במקביל לניהול כספי לקוחות. את ניגוד העניינים רואים מדי יום בהסדרי החוב: הנושים העיקריים של החברות שהגיעו להסדר, הם גופים הקשורים לחתמים שהנפיקו את אותן אג"ח לפני כמה שנים".

"הציבור מתפכח אבל לאט לאט"

מודל ניהול ההשקעות באינפיניטי הוא ייחודי. ניהול ההשקעות בקרנות ההשתלמות ובקופות הגמל מתבצע על ידי שני מסלולי השקעה, אג"ח ומניות, כאשר לכל לקוח מרכיבים תיק על ידי שילוב בין שני המסלולים. השוואה בין תוצאות אינפיניטי למתחריה מראה שהמודל עובד. כך, למשל, קרן ההשתלמות של אינפיניטי, הדומה בהרכבה לקרן כללית קלאסית, רשמה תשואה של כמעט 42% בין השנים 2007 ל-2011 (ראו טבלה).

- אם המודל שלכם כל כך מוצלח למה אתם מנהלים רק מיליארד שקל?

"את כל הסכום השגנו בלי מתווכים ופרסום, רק על בסיס תוצאות. אז ברור לי שנגיע ל-10 מיליארד שקל. אין סיבה שההתפלגות בין המנהלים השונים לא תהיה נורמלית. אני לא בא בטענות אל היצרנים עצמם, אלא אל הבנקים שמפיצים. לא יכול להיות שהמודל שלהם הוא אחד או אפס, כי אחד היום יהיה אפס מחר. מי שמוצלח היום בתשואות מחר אולי לא יהיה, וידוע שלא נכון להכניס לקוחות למוצרים בתקופה שהם ב'הייפ'. הציבור מתפכח אבל לאט לאט".

- מה אתה חושב על מגמת הקונסולידציה בבתי ההשקעות?

בתי ההשקעות מתמזגים כי מבנה ההוצאות שלהם היה לא יעיל. אצלי מבנה ההוצאות שונה. יש חברות לניהול קופות גמל שמשלמות 50 אלף שקל למנהלים שלהן, בעוד החברה מפסידה כסף. זה לא אמריקה פה שאפשר לתת כאלה משכורות. גם אצלי אנשים מרוויחים יפה מאוד רק שההתקדמות היא בקצב נורמלי.

"גם בצד ההכנסות אני לא במשחק של התחרות בקופות, שלקוח שרוצה לעזוב מקבל מיידית החזר דמי ניהול רטרואקטיבי. מה אותו לקוח חושב? אם מורידים לך את דמי הניהול ל-0.5% בשנה באותו הרגע גם מעדכנים אותך כלקוח של 'אל תענה לשיחה'. נכון שדמי הניהול היו מוגזמים, אבל כלקוח כדאי לך לשלם וגם לדרוש לקבל. אל תסכים לקבל בחינם".

- אינפיניטי תישאר בבעלות שלך בלבד גם בעוד חמש שנים?

"אמשיך להיות בעלים יחיד. לא כי אני תאב שלטון, פשוט נורא קשה לנהל עסק בסביבה כל כך משתנה כשיש כל הזמן פוליטיקה ארגונית. קבלת ההחלטות צריכה להיות מהירה ולא פוליטית".