תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

לארי אליסון לומד להפסיד לצוציקים

בניגוד לפסיקה נגד סמסונג בתביעת הפטנטים של אפל, בתביעת אורקל נגד גוגל נקבע שמדובר בפרשנות בלתי סבירה לחוק ■ אליסון לא יתקשה לשלם, אבל מי ירפא את האגו הפצוע שלו?

לארי אליסון / צלם: רויטרס
לארי אליסון / צלם: רויטרס

לארי אליסון המנכ"ל האגרסיבי של Oracle, שונא להפסיד. אך בניגוד לבני תמותה שונאי ההפסדים רגילים, הוא מחפש הזדמנויות להתעמת עם הבריונים הכי מסוקסים בשכונה. בעברו הססגוני הוא הטיח עלבונות צורבים בביל גייטס, במייקל דל ובסטיב ג'ובס. סתם, כדי להגיד שהחברה שלו מחדשת טכנולוגיה בעוד הם עסוקים במסחור טכנולוגיות של אחרים. ולא רק בענייני מחשבים הוא התענג על קריאת תגר מול כל מי שמסתמן כבעל סמכות או סלבריטאות רגעית. הוא אפילו יצא למלחמה במנהלת התעופה האזורית (FAA) על שסירבו לתת לו רישיון לייבא את ה-MIG-29 שהוא קנה ברוסיה, מתנת בר מצווה לבן שלו. אנשי עסקים אחרים מתייחסים ללארי אליסון כקוריוז מבריק, סוחר סוסים מסוכן, קוץ בת...ת - וגם מנהיג עסקי נועז עם אינסטינקטים בריאים בכל הנוגע לטכנולוגיות המידע.

קוד פתוח בסביבה סגורה

השבוע לארי אליסון נאלץ לספוג מפלה מהסוג שעלול להוציא אותו מדעתו. השופט וויליאם אלסופ (Alsup) ממחוז צפון קליפורניה, אפילו לא שופט עליון בקנה מידה פדרלי, פסק שאורקל תשלם ל-Google מעל מיליון דולר הוצאות משפט בגין תביעה שנדחתה. לפני כשנתיים תבעה אורקל את גוגל על סך 6 מיליארד דולר (!) בתואנה שהאחרונה רמסה 7 פטנטים של הראשונה בפיתוח מערכת ההפעלה Android. הפטנטים, הקשורים לממשק היישומים (API) של שפת Java, הוטמעו במערכת "הפתוחה" שפיתחה גוגל ושהפכה ללהיט בעולם הטלפונים החכמים. הפלטפורמה שמבוססת על Java, סביבת עבודה פופולרית מאוד במערכות מידע ארגוני וביישומי אינטרנט, הפכה לנכס חוקי של אורקל כאשר זו רכשה את Sun בינואר 2010.

הבעיה של לארי אליסון: עוד לפני הרכישה הכריזה Sun על Java כתוכנת "קוד פתוח", כלומר חופשית לשימוש ללא רישיון ודמי זכויות יוצרים - בהסתייגות אחת: שינויים והרחבות ל-Java יכולים להתבצע אך ורק בהסכמה שלה. לארי חיפש דרכים להפיק רווחים מהבעלות על הפלטפורמה, שמריצה עסקים בהיקף של מאות מיליארדי דולר לשנה, אבל הצוות הוותיק של Sun התנגד. במיוחד, ארכיטקט המערכת והמפתח הראשי של Java, ג'יימס גוסלינג (James Gosling) פרש בשאת נפש ואחריו מרבית ליבת הפיתוח המקורית. מאחר וכך, צוות הפיתוח של גוגל כתב את אנדרואיד בתאימות לתחביר של Java אך בלי להעתיק את המנוע שמתרגם את הקוד ל"שפת מכונה" (ה-Interpreter), תוך שימוש ב"מכונה וירטואלית" של צד ג', שאינה מוגנת על ידי חוק זכויות היוצרים.

צדק הוא שאלה של סימפטיה

אורקל הגיבה בתביעה קולנית ונערכה לקרב קטלני. הפיצויים שהיא דרשה כוללים מושג אמריקאי בתכלית, שאין לו מקבילה בחוק הישראלי, "פיצויים מענישים" (Punitive Indemnities), עונש מרתיע שכולל קנס כספי "למען יראו ויראו". בתחילת יוני השנה דחה בית המשפט את רוב סעיפי התביעה וקיבל את טענת Google שהיא פעלה בתוך מתחם ההיתר שמעניק רישיון הקוד הפתוח. המושבעים לא טרחו אפילו להתעמק בסוגיה המורכבת טכנית ופסקו לטובת החברה שנראתה להם סימפטית יותר. והשופט אף טרח להגדיר את הפרשנות של אורקל כ"חסרת שחר ונוגדת את כל ההגדרות המקובלות בנושא זכויות יוצרים".

בעקבות פסק הדין הגישה גוגל תביעה נגדית להחזרת הוצאות משפט. הדרישה המקורית הייתה ליותר מ-4 מיליון דולר, אך השופט אישר רק מעט יותר מרבע מהסכום. גם הפעם הוא לא חסך שבטו מהצד התובע ומהחוצפה של עורכי דינו. כי מייצגי גוגל לא הסתפקו בהחזר עלויות ישירות של ניהול משפט, כלומר שכר טרחת עורכי הדין, אש"ל והוצאות דומות "מהכיס", אלא דרשו לקבל פיצוי גם על זמן עבודה של שכירי גוגל שהועסקו בהכנת מסמכים למשפט, על עלויות Teleconferencing בישיבות צוות ההגנה ואפילו בגין זמן הנהלה מבוזבז בשיחות טלפון עם עורכי הדין. מתברר שגם בקליפורניה יש שופטים שלא מתרשמים מהאופנות האחרונות בפרקטיקה של משפטנות תוקפנית וויליאם אלסופ קיצץ עמוקות בכנפיהם. בכל מקרה, לארי אליסון מרגיש שפגעו במעמדו כ"זכר אלפא" של עמק הסיליקון והוא מתכוון לערער על פסק הדין, "בהחלטיות לא מתפשרת" כלשון ההודעה לעיתונות.

בזכיית America’s Cup יתנחם

ועד שתגיע ההזדמנות שלו ללמד את ה"צוציקים" מגוגל למי יש יותר כבוד, הוא מקדיש את זמנו היקר להגנה על "גביע אמריקה" (America’s Cup). ב-2010 זכתה היאכטה USA 17 שבבעלותו (היא מתחרה תחת החסות המשותפת של אורקל ו-BMW ומייצגת את מועדון השייטים "שער הזהב") בגביע, שנחשב לפרס היוקרתי ביותר בעולם השייטות. כרגיל אצל לארי, קדמה לתחרות הספורטיבית התגוששות משפטית קשוחה, מול מועדון השייט של ולנסיה, ספרד, בסיומה נפסלו הספרדים על בסיס פרשנות משפטית של "אמנת המייסדים" (Deed of Gift). סדרת התחרויות הבאה תיערך ב-2014 בסן פרנסיסקו ולארי אליסון, כמובן מתכוון להיות אחד מאנשי הצוות המנצח. עלויות השתתפות ממוצעות לספונסר של סירה מתחרה מוערכות ב-100 מיליון דולר. כסף קטן.