רשות ני"ע: עת להפסיק לדבר בסיסמאות שיש עודף רגולציה

עו"ד מוטי ימין, יועץ בכיר ליו"ר רשות ניירות ערך: " ההחלטה להעניק הקלות לגופים מפוקחים אינה טריוויאלית כלל ועיקר. החלטה שכזו מנוגדת ל-DNA שלנו כרגולטור אבל חשוב לנו לפתח את שוק ההון"

עו"ד מוטי ימין, יועץ בכיר ליו"ר רשות ניירות ערך, התייחס בהרחבה למתווה הרגולציה העתידי של רשות ני"ע בשוק ההון. במסגרת הכינוס הכלכלי החצי שנתי, שערכו די.סי פייננס, איגוד החברות הציבוריות בשיתוף עם הבורסה לני"ע, אמר ימין כי הגיע העת להפסיק לדבר בסיסמאות שיש עודף רגולציה.

"פנינו לחברות וגופים שונים בשוק ההון וביקשנו מהם הצעות בנושא הרגולציה, מתוך הבנה כי תפקידינו הוא למצוא את האיזון בין הגנה על המשקיעים לצד מניעת הכבדה מיותרת על הגופים המפוקחים. קיבלנו תגובות רבות -חלקן מנומקות, חלקן פופוליסטיות שגובלות בהפקרות של ממש. היו המלצות שיישומן היה מחזיר את שוק ההון שנים לאחור ופוגעת בתפישתנו כשוק בעל רגולציה טובה ואיכותית". המתווה מדבר בעיקר על חיזוק תפקידם של שומרי הסף, ציין ימין.

ימין הדגיש כי למרות שלא קל לרגולטור להחליט על הקלות ברגולציה לנו זה היה חשוב מאוד. " דה רגולציה - ההחלטה להעניק הקלות לגופים מפוקחים אינה טריוויאלית כלל ועיקר. החלטה שכזו מנוגדת ל-DNA שלנו כרגולטור, אבל חשוב לנו לפתח את שוק ההון", הדגיש. "ניסינו ליצור אחידות בנוסחים כדי להקל על השוק - הן המנפיקים, והן הגופים המוסדיים. כך לדוגמה, במקומות בהם יש נוסח שהוא אחד, כמו תיאור ני"ע המוצעים ושטר הנאמנות, אנו מחייבים פירוט רק אם יש סטייה מהנוסח האחיד. כמו כן, אנו עמלנו קשות על מנת למנוע כפילויות ברגולציה, להקל בנושאי הדיווח השוטף וכמובן בכל הנוגע לתחום ההנפקות.

"היו אצלנו לבטים גדולים האם יש ליצור מדרג ברגולציה בין חברות גדולות לקטנות. זה לא עניין פשוט. מחד, רצינו לעודד כניסה של חברות קטנות לבורסה ומאידך לשמור על האינטרסים של המשקיעים. במתווה זה הצענו לשקול מספר הקלות, כשהמרכזית היא ביטול חובת פרסום דו"ח בקרה פנימית".

ימין הוסיף כי הרשות מתכוונת בעתיד להסדיר שורה של נושאים כמו פיקוח על רואי חשבון והמבקרים. "אין כיום גוף רגולטורי שמפקח על עבודת רואי החשבון", הדגיש ימין. כמו כן רואה הרשות צורך בהסדרת תחום ייעוץ למוסדיים (אנטרופי כדוגמה). "הרשות בוחנת הסדרה של פעילות הגורם המייעץ - בין אם דרך פיקוח ישיר או פיקוח עקיף", הוסיף. יעדים נוספים של הרשות הם הסדרת תחום חברות הדירוג, הסדרת תחום זירות המסחר, הסדרת תחום ברוקר דילר, הסדרת תחום תעודות סל וכדומה.

לצד זה, מונתה ועדה שתעסוק בקידום השקעות בחברות מו"פ על מנת לקדם כניסת חברות אלה לשוק ההון ומניעת חסמים של גיוס הון לגופים אלה.