אסוואס דמודראן: "ה'פד' מתקדם בקצב מהיר לאי-שפיות"

דמודראן, פרופסור לכלכלה ב-NYU, מתנגד בכל תוקף לתוכניות השונות עליהן הכריז ה'פד' בשנים האחרונות וכן לתוכנית ההקלה הכמותית החדשה ■ "ה'פד' נתקע בעבר ואינו יוצר כלים חדשים לטפל בבעיות הכלכליות של ההווה"

לפני כשבוע הפדרל ריזרב עשה היסטוריה כאשר ענה לרצון המשקיעים והכריז על תוכנית נוספת להקלה כמותית בלתי מוגבלת (QE3). במילים אחרות, הוא מתכנן לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 40 מיליארד דולר לחודש ולשמור על ריביות נמוכות ככל האפשר לטווח הארוך ביותר במטרה למתן את שיעור האבטלה ולהעלות את שיעור הצמיחה. אולם, ההכרזה על ה-QE3 עוררה ויכוח נוקב בין המצדדים בתוכנית לבין המתנגדים לה.

אחד מהמתנגדים הבולטים לתוכניות המרחיבות השונות עליהן הכריז ה'פד' בשנים האחרונות הוא אסוואס דמודראן (Aswath Damodaran), פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ניו-יורק ומי שנחשב לאחד מהמומחים הגדולים להערכת שווי של חברות.

"אני בטוח שאני מפספס חלק מהותי מהפזל, אך כשצפיתי בחדשות ובתגובה של השווקים, זה הזכיר לי את אחד מהסרטים האהובים עלי - 'Groundhog Day' ("לקום אתמול בבוקר") , כתב דמודראן בפוסט חדש שפרסם בבלוג שלו.

הסרט עליו דמודראן כתב מספר את סיפורו של חזאי ששעון הזמן שלו נתקע על יום מסוים והוא חי אותו כל פעם מחדש. כלומר, דמודראן טוען שה'פד' נתקע בעבר, אינו מחדש כלום ואינו יוצר כלים חדשים ויצירתיים לטפל בבעיות הכלכליות של ההווה.

"הייתי סקפטי לגבי היעילות של ה-QE2 ושל 'אופריישן טוויסט' ונשארתי סקפטי לגבי ה-QE3", הוא כתב בהמשך. "אם ההגדרה של אי שפיות היא שאתה מנסה לעשות את אותם דברים שוב ושוב בציפייה לתוצאה שונה, אז כנראה שה'פד' מתקרב למצב זה בקצב מהיר".