מבחן דרכים: פיז'ו 208 - מנסה לחדש את חוויית הנהיגה

פיז'ו 208 החדשה מנסה לשחזר את הצלחת העבר של דגמי 205 ו-206 ■ עם עיצוב צעיר ומוצלח וצריכת דלק מרשימה - היא מתקרבת ליעד הנכסף

פיז'ו 208 החדשה היא מכונית שניצבת בפני משימה שיווקית קשה: לשחזר את הצלחת קודמותיה המיתולוגיות. המכוניות הקטנות של פיז'ו תמיד היו חוט השדרה של החברה, ומכירות ה-207, שאותה מחליפה ה-208, הסתכמו ב-2.4 מיליון יחידות מאז 2005. אלה עוד היו נתונים פושרים ביחס למכוניות שקדמו לה - פיז'ו 206 ופיז'ו 205 - מהן נמכרו 7.8 מיליון יחידות ו-5.3 מיליון יחידות בהתאמה.

כדי לעמוד במשימה תוכננה ה-208 כך שתחזיר לנהג את ההנאה, או את "חווית הנהיגה" כפי שמכנים זאת בפיז'ו, אותה חוויית נהיגה, שאפיינה את ה-205 וה-206 אך נעדרה מה-207. את הייעוד הזה הדגישו אנשי פיז'ו לפני ששלחו אותנו לבחון את המכונית בכבישים המפותלים והתובעניים שסביב ליסבון, בירת פורטוגל.

יכולות דינמיות לחוד, ובחברה מודים, בלי להסס, שה-208 נועדה גם למשוך לקוחות, שמעריכים/מעריכות יותר את העיצוב הנאה. מכיוון שעם הצלחה לא מתווכחים, העיצוב של הדגם החדש מנסה לשחזר את הקסם האישי ("שארם", כי בצרפתית זה נשמע יותר טוב) של ה-205 וה-206 הקלאסיות.

עיצובה של ה-208 נאמן לקונספט האלגנטי-ספורטיבי-קלאסי והוא מציג חרטום חד וצר, מכסה מנוע "שקוע" משני צדדיו עם תפיחה במרכזו, שמעניקה לו מראה אתלטי, ופרופיל צד עם דלתות שקועות במקצת מתחת לגג רב הבעה, שמזכיר במקצת את ה-205 GTI הנערצת. גם חלקה האחורי של ה-208 משדר מראה צעיר ורענן עם פנסים קמורים וחלון מורכב למראה, שמזכיר מעט את ה-206.

עבודת הנדסה יסודית

מתחת לכסות החיצונית בוצעה עבודת הנדסה יסודית. ה-208 קלה בכ-110 ק"ג בממוצע מה-207 - מבלי לפגוע בבטיחות - ולמרות שהיא קצרה יותר מה-207 ב-7 ס"מ, צרה בכ-2 ס"מ ונמוכה בכסנטימטר, המרחב הפנימי שלה גדל במקצת. האורך הפנימי, למשל, צמח ב-5 סנטימטרים.

איכות חומרי הדיפון והפלסטיק בסיסית למדי ונראה שפיז'ו השקיעה את רוב משאבי הפיתוח בתחומים אחרים. עם זאת, מערכת המדיה המקורית, שמגיעה ברמת האבזור הגבוהה יותר של הרכב, משדרגת את התחושה הכוללת ומעניקה ניחוח פרימיום. היא כוללת מסך-מגע צבעוני בגודל 7 אינץ' במרכז עמדת הפיקוד עם תפריטים לשליטה במערכת הקול, מערכת הניווט ועוד. ברוח התקופה יש גם אפליקציות הניתנות להורדה כמו בסיס נתונים שכולל מיקומי תחנות דלק, חניונים וכדומה. עוד לא ברור אם היבואן מתכוון לגבות תשלום על שימוש באפליקציות האלה בכלי הרכב שבארץ.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב. ל-208 החדשה יש הגה קטן ועבה יותר מזה של הדגמים הקודמים במשפחה ולוח השעונים ממוקם מעל ההגה - ולא מולו - כך שניתן לקבל את כל המידע מבלי להוריד את המבט מהכביש. לוח השעונים כולל גם צג דיגיטלי פנימי שמאפשר לעבור במהירות בין נתונים שונים כמו מהירות וסל"ד, ניווט, רדיו ועוד - מה שהוכיח את עצמו כנוח ויעיל במבחן הנהיגה.

המושבים הקדמיים נוחים מאוד אם כי מעט צרים לאנשים גדולי ממדים. לנוסעים מאחור יהיה נוח ב-208 החדשה בזכות מושב אחורי מרווח יחסית למכוניות מהפלח הזה. גם נפח תא המטען צמח ב-15 ליטר ועומד כעת על כ-310 ליטר.

על הכביש הרכב מרגיש זריז וחד וההיגוי מתרגם במהירות כל תנועה קלה של הנהג. ה-208 שלנו הגיבה היטב על כבישי פורטוגל הגשומים והחלקים, מבלי לפגוע ביציבות הכביש. מההתרשמות הראשונית נוחות הנסיעה טובה וכמעט ולא הורגשו זעזועים.

ה-208 תשווק בישראל בשתי תצורות מרכב - עם 5 או עם 3 דלתות. המנועים כוללים 1.2 ליטר עם שלושה צילינדרים בהספק 82 כ"ס, שמוצע עם תיבת הילוכים ידנית, ו-1.6 ליטר בהספק 120 כ"ס, עם תיבה אוטומטית בת 4 מהירויות. המנוע הקטן יותר מתהדר בצריכת דלק ממוצעת-רשמית מרשימה של כ-22 קילומטר לליטר וצריכה ריאלית של של כ-17.8 קילומטר לליטר. במציאות ההזויה של 8.25 שקל לליטר 95 אוקטן הנתונים הללו מבטיחים לחוס על כיסם של נהגים פרטיים ומעסיקים גם יחד.

החושבים ירוק ישמחו לדעת שהפליטה של המנוע הקטן מסתכמת בכ-104 גרם CO2 בלבד - נתון מקביל לזה של מכוניות היברידיות. למעשה זו אחת ממכוניות הבנזין הבודדות בקטגוריה שלה שמשובצת ב"קבוצה ירוקה" 2, שבה נמצאות המכוניות ההיברידיות.

גרסת ה-1.2 ליטר הידנית תשווק בישראל בשתי רמות גימור במחיר של כ-86 אלף שקל וכ-93 אלף שקל. גרסת ה-1.6 ליטר האוטומטית תשווק בישראל ברמת גימור ACTIVE - ומחירה יחל בכ-110 אלף שקל. כל רמות הגימור כוללות בין השאר מערכת בקרת יציבות אלקטרונית, מזגן אוויר עם בקרת אקלים אלקטרונית ועוד. רמת הגימור ACTIVE כוללת בנוסף גם מערכת בקרת שיוט, מחשב דרך, 2 מראות חשמליות ומסך המגע הצבעוני האמור לעיל.

קשה לי לומר מה השאיר עלי רושם יותר חזק: הנופים המרהיבים של פורטוגל, והרחובות המפותלים ומלאי האווירה, או המכונית עצמה. כל מקרה, יצאתי מליסבון עם תחושה חיובית ולפיז'ו יש חלק בזה.

פיזו 208
 פיזו 208

חלק מהמתחרות

רנו קליאו 2013

הרנו קליאו החדשה תוכננה לפי הקונספט "מכונית קטנה גדולה". יש לה בסיס גלגלים באורך של 2.6 מ' ומרחב מקביל לזה של משפחתיות האצ'בק טיפוסיות. המנוע העיקרי בישראל יהיה 1.2 ליטר טורבו-בנזין בהספק 122 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

פורד פיאסטה 2013

בתחילת השנה הבאה תגיע אלינו הפיאסטה המחודשת, שמוצגת החודש בתערוכת פאריס. המכונית עברה שדרוג חיצוני מהותי והיא נראית יוקרתית יותר. גם תא הנוסעים עבר עדכון מקיף עם שימוש בחומרים איכותיים יותר.

יונדאי i20

ב-76 אלף שקל מציעה יונדאי את דגם הבסיס של ה-I20 המחודשת, שעברה לאחרונה מתיחת פנים חיצונית ופנימית. לדגם הזה יש מנוע 1.2 ליטר בהספק 85 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית וגם הוא רושם צריכת דלק מרשימה, אם כי לא קיצונית כמו זו של ה-208.

יונדאי i20
 יונדאי i20

הכותב היה אורח של פיז'ו בהשקת המכונית בפורטוגל