עוד חודש חיובי לקופות הגמל: תשואה של 0.5% באוגוסט

מתחילת השנה רשם ענף הגמל תשואה של 5% ■ ממשיכה לבלוט לחיוב - אלטשולר שחם ■ הפתיעה לטובה - כלל עם תשואה חודשית של 0.7%-0.8%

המגמה המעורבת בבורסה בחודש אוגוסט - אז מדדי המניות רשמו תשואות חיוביות, ובשוק האג"ח נרשמו ירידות שערים - הביאה את ענף קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לסכם את החודש עם תשואה חיובית נמוכה של עד 0.5%. מתחילת השנה התשואה המצטברת של הענף עומדת על כ-5%. בדירוג התשואות לקופות הגמל של "גלובס" רק קופה אחת עדיין מציגה ביצועים שליליים - אנליסט עם גמל כללי ב' - ואילו כל השאר בתשואות חיוביות (ברוטו) בשנה החולפת.

גם באוגוסט ממשיכות לבלוט הקופות בעלות החשיפה לחו"ל, שנהנו בחודש זה מעליות שערים של 1%-5% במדדים המובילים בארה"ב ובאירופה. בקבוצה זו נמנות הקופות של אלטשולר-שחם, שמפגינות ביצועים עודפים בפער ניכר ממתחרותיהן, וזאת כבר תקופה ארוכה. כלומר לא מדובר בקופה קטנה שמצליחה "לעשות מכה" בזכות היותה קטנה, אלא באסטרטגיית ניהול של כל הבית.

כך, כל ארבע הקופות הכלליות של בית ההשקעות של גילעד אלטשולר ורן שחם מובילות את הטבלאות. שלוש הגדולות - גמל כללי, גמל קלאסי ולהיט -רשמו תשואות של 8.2%-9.5% בשנה החולפת. ביצועיהן בולטים גם לתקופה של שלוש שנים, עם תשואות של 26.8%-29%. הקופה הקטנה יותר של אלטשולר-שחם, יהלום, רשמה תשואה של 9% ו-25.7% בשנה ושלוש שנים האחרונות, בהתאמה. כל זאת עם שיעור נכסי סיכון שלא עולים על 30% מנכסי הקופה.

התזמון של כלל

אל המקומות הגבוהים בדירוג טיפסו בחודש החולף שתי קופות נוספות - בר יציב של הדס-ארזים וגדיש עד 10% של פסגות. שתיהן רשמו תשואה מצטברת של כ-6.8% בשנה החולפת, וכ-20% בשלוש השנים האחרונות. מעניין כי את התוצאות הדומות השיגו שתי הקופות בדרך שונה לחלוטין. בעוד שנכסי הסיכון שמחזיקה בר יציב עומדים על קצת מעל 50%, הקופה של פסגות נחשבת לסולידית ביותר ומחזיקה רק 11.2% נכסי סיכון. נכסי הסיכון המוצגים בדירוג הם לפי הגמל-נט, ובפועל ייתכן שחשיפת הקופות הללו למניות ולאג"ח בדירוג נמוך או לא מדורג שונה.

קופה נוספת שרשמה ביצועים יפים בשנה החולפת היא גמל ב' של ילין לפידות. עד לפני כמה חודשים הקופות של ילין לפידות ואלטשולר-שחם התחרו על המקומות הראשונים בטבלה, אולם עקב ביצועים עודפים של השווקים בחו"ל פתחו קופות אלטשולר-שחם פער. בילין לפידות לעומת זאת החשיפה לחו"ל קטנה בהרבה (לפי נתוני הגמל-נט מדובר בחשיפה של כ-9% בגמל כללי וכ-10% בגמל כללי ב'), ושם מאמינים בהזדמנויות שיש כיום בשוק האג"ח הקונצרני.

חשוב לציין כי הקופות של ילין לפידות, שבניהול דב ילין ויאיר לפידות, כמעט שלא משקיעות בנכסים לא סחירים, בניגוד למתחרותיהן. כלומר הן לא נהנות מהאפשרות לשערך את הנכסים לפי שווי הוגן, אלא מחויבות לשערכם לפי שווי השוק שלהם, מה שכמובן עשוי לפגוע בתשואה. בכל מקרה, יכולות הניהול של ילין ולפידות מוכיחות את עצמן לאורך זמן, ולראייה ביצועי הקופות לשלוש שנים נמצאות גבוה בדירוג עם תשואות של מעל 20%.

נראה כי בכלל ביטוח, שבניהול שי טלמון, לוקחים את העניינים לידיים והחברה משפרת תשואות. כך, בחודש אוגוסט לבדו הקופות הגדולות שלה - תמר ובר - רשמו תשואות של 0.7%-0.8%. אמנם מדובר בתשואה הגבוהה רק בכ-0.2% מהממוצע הענפי, אך ביחס לביצועי העבר של כלל זו מגמת שיפור.

הקופות איתן, בר ותמר רשמו תשואות של 3.4-4% בשנה החולפת. הביצועים החלשים יחסית של כלל אשתקד נבעו בדיעבד מתזמון החשיפה למניות. בשנה שעברה, בעת ששוק המניות המקומי איבד קרוב ל-20%, איחרה כלל לצמצם את החשיפה וספגה ירידות חדות.