האם החזון של ישראל מקוב בחברת ביולייט באמת עובד?

ישראל מקוב השתלט על חברת ביולייט כדי להפוך אותה לצבר של חברות בעלות ידע בתחומים שונים, אך בינתיים ביצע רק רכישה אחת - מיקרומדיק ■ מה עוד בתוכנית?

לפני כחודש איבדה חברת מיקרומדיק הבורסאית כ-30% מערכה לאחר שהופסק פרויקט שלה לאבחון סרטן המעי הגס. היה זה הפרויקט השלישי שסגרה מיקרומדיק מאז שחברת ביולייט הבורסאית נכנסה כבעלת השליטה בה. בעקבות האירוע, המשקיעים החלו לגרד בפדחתם במבוכה. מיקרומדיק הרי נרכשה לתוך ביולייט כדי להיות חלק מחזון האשכולות של בעל השליטה בה, ישראל מקוב, מנכ"ל טבע לשעבר והיום בין היתר יו"ר חברת הגנריקה סאן. במסגרת החזון הייתה אמורה ביולייט לסרוק את השוק הישראלי, לבחור מתוכו את מיטב הטכנולוגיות, וליצור סינרגיות ידע בתחומים רפואיים נבחרים, ואילו עכשיו היא סוגרת פרויקטים מהר יותר משהיא מוסיפה אותם. איך זה מסתדר עם החזון של מקוב?

"החזון הולך ומקבל אחיזה במציאות, התיאוריה הופכת לפרקטיקה", אומרת סוזנה זילברברג-נחום, מנכ"לית ביולייט, "מתסכל אותנו שמתוך מכלול העבודה שלנו הדבר העיקרי הנראה כרגע לעין לשוק ההון הוא סגירת הפרויקטים, אנחנו עובדים במרץ".

כיום מיקרומדיק נסחרת לפי שווי שוק של 35 מיליון שקל וביולייט לפי 22 מיליון שקל. "גם סגירת פרויקטים זה דבר חשוב שמניב ערך, לא כולם יודעים לעשות את זה בזמן", מוסיפה נחום-זילברברג, "סגרנו פרויקט לאבחון סוכרת משום שהוא לא התאים לפעילות העיקרית של החברה, ופרויקט אחר שהיה לו שוק קטן מדי. לדעתי השוק הבין את ההיגיון בסגירת הפרויקטים הללו, כי המניות כמעט שלא נפלו".

האמירה הזו אינה נכונה לגבי סגירת הפרויקט באבחון סרטן המעי בגס. "הפרויקט נסגר כי התוצאות שם לא היו טובות, וזוהי באמת ירידת ערך", היא אומרת, "הוא הוצג בתור פרויקט הדגל של מיקרומדיק, שפונה לשוק ענק, אבל יש לנו פרויקט נוסף שפונה לאותו התחום בדיוק".

ביולייט כוללת היום שני אשכולות: מיקרומדיק שהיא אשכול בתחום אבחון הסרטן, וביולייט שהיא אשכול בתחום העיניים. מתוך שישה פרויקטים מקוריים של מיקרומדיק, נותרו רק שניים. הראשון עוסק במניעת תופעות לוואי של תרופות בשם ביספוספונטים, שמיועדות למנוע גרורות בעצמות אך גם גורמות לריקבון של הלסת. המוצר נמצא בוולידציה בבית החולים שיבא-תל השומר בקרב חולי מיאלומה (סוג של סרטן דם).

בדיקה זולה בשוק גדול

הפרויקט השני מגיע ממיקרומדיק המקורית והוא בדיקה לאבחון מוטציות בגן BRCA, שמעלות דרסטית את הסיכון לחלות בסרטן השד. בניסוי ראשוני שנערך בבית החולים הדסה הצליחה הבדיקה להבדיל בין נשים שחלו בסרטן לבין אלה שנותרו בריאות בצורה טובה יותר מהאלטרנטיבה.

במארס 2012 רכשה מיקרומדיק את חברת ביומר-קר שצמחה בחברת הדסית, חברת מסחור הטכנולוגיות של בית החולים הדסה. נחום-זילברברג מסבירה כי מתוכה כבר צמחו שלושה פרויקטים שונים: אבחון סרטן המעי הגס בבדיקת דם, בדיקה לאבחון התגובה של חולי סרטן מעי הגס גרורתיים לתרופה ארביטוקס, ואבחון סרטן השד בבדיקת דם. מיקרומדיק גם זיהתה בבית החולים תל השומר טכנולוגיה לזיהוי חולים בסרטן הריאות המועדים לפתח גרורות במוח, והיא מפתחת מוצר זה עם בית החולים.

אך המוצר המתקדם ביותר הגיע מזטיק, חברה בת של ביולייט המקורית, שמוזגה למיקרומדיק תמורת השליטה של ביולייט בה. המוצר של זטיק מזהה תאים סרטניים בדגימת תאים וצובע אותם. זאת, לעומת השיטה הקיימת כיום, שבה רופא מזהה את התאים בעיניו על פי צורתם. תחילה יכוון המוצר לשיפור בדיקות ה-PAP לאבחון צוואר הרחם. "אנחנו מקווים לשווק אותו מ-2013 בסין", אומרת נחום-זילברברג, "בחרנו בסין כי סרטן צוואר הרחם הוא נדיר יחסית בעולם המערבי, ואילו במזרח הוא נפוץ אך יש מחסור ברופאים שיכולים לפענח את בדיקות ה-PAP".

- מה יהיה מחיר הבדיקה בסין ומה גודל השוק אליו היא פונה?

"זו תהיה בדיקה זולה. היא תעלה בין דולרים אחדים לעשרות דולרים. אבל הסוד בשווקים הללו הוא בכמויות. אנחנו מצפים בשנה הבאה להודעות כי מחוזות שלמים בסין אימצו את הבדיקה כחלק מן הפרוטוקול שלהם. כל מחוז כזה יניב מיליוני דולרים".

התנהלות קבוצתית

במקביל מפתחת החברה בדיקה שמבוססת על אותה טכנולוגיה לעולם המערבי, לאבחון חזרה של סרטן שלפוחית השתן אצל חולים שנרפאו ממנו. "כיום הבדיקה הזו היא כואבת ופולשנית, ואנחנו מעוניינים להחליף אותה בבדיקת שתן. הטכנולוגיה של זטיק תאפשר זיהוי של תאים סרטניים בשתן.

"בשנה האחרונה התרכזנו ביצירת אינטגרציה בין מיקרומדיק וזטיק", אומרת נחום-זילברברג. בתוך כך אוחדו המעבדות ושירותי הניהול של השתיים. אך חזון האשכולות מתבטא בצורה כוללת יותר. למיקרומדיק אין כרגע מנכ"ל יחיד וכיום היא מתנהלת בפועל על ידי ועדה. "מתקיימים מפגשים שבועיים של ועדת ההיגוי של החברה, ובהן אנחנו מתעדכנים במתרחש אצל כל חברה, בוחרים פרויקט אחד ובוחנים אותו, כלומר בודקים אם צריך לעשות בו שינויים", היא מוסיפה.

בנוסף, מתקיימות פגישות של קבוצות המו"פ של הפרויקטים השונים, ומצגות שלהם לכלל החברה. "אני רואה שצדקנו כשחשבנו שחשיבה מחוץ לקופסה היא לא משהו שמגיע מול דף ריק, היא צריכה טריגר ויכולה להיווצר רק במפגש בין אנשים שכל אחד מהם הוא קצת שונה. זו הייתה המטרה ואכן זה מה שהגשמנו בביולייט", אומר מקוב על החזון.

בעוד שבמיקרומדיק עובדים על הוספת עוד ועוד פרויקטים, לביולייט נראה שלא ימוזגו עוד פרויקטים. "אנחנו כרגע מתרכזים במיזוג של מיקרומדיק וזטיק ובייצוב האשכול", אומרת נחום-זילברברג, "יש לנו כבר רשימה של מוצרים שנרצה להכניס לביולייט בהמשך, אבל יש מחויבות לפרויקטים הקיימים וצריך להשקיע את המשאבים המתאימים בהם. בהחלט נצטרך לצאת לגיוס, וסביר שלא בעוד הרבה זמן.

"עוד לא תרגמנו את הפעילות שלנו לשיתופי פעולה אסטרטגיים או למוצר שכבר הגיע למכירות", היא מוסיפה, "אנחנו בטוחים שכשנגיע לזה השוק יראה שבזכות המודל שלנו עשינו זאת מהר יותר, ללא פרויקטים מיותרים בדרך. נטל ההוכחה עוד עלינו אבל נקצור את התוצרת כשתגיע עסקה".

- צפויה עסקה עם חברה גדולה בקרוב?

"לא בכמה החודשים הקרובים".

ביולייט
 ביולייט