דנקנר הכפיל השיעבוד במניות גנדן לטובת דיסקונט

לדנקנר חוב של כ-100 מיליון שקל לדיסקונט באמצעות חברת טומהוק, המחזיקה בגנדן ■ נכון להיום משועבדות לדיסקונט 14% ממניות גנדן, המחזיקה באי.די.בי אחזקות

בעוד מחזיקי האג"ח מקיימים דיון פומבי מול אי.די.בי בכל הקשור לתשלומי החוב שלה, משפרים הבנקים בשקט את מצבם מול עסקיו הפרטיים של נוחי דנקנר. ל"גלובס" נודע כי באוגוסט האחרון הגדיל דנקנר את הביטחונות לבנק דיסקונט. לדנקנר חוב של כ-100 מיליון שקל לדיסקונט באמצעות חברת טומהוק הנמצאת בראש הפירמידה - כלומר טומהוק מחזיקה בגנדן, שמחזיקה במניות השליטה באי.די.בי אחזקות.

באוגוסט האחרון הכפיל דנקנר את היקף מניות גנדן המשועבדות לדיסקונט. נכון להיום משועבדות לדיסקונט 14% ממניות החברה. נזכיר כי בעסקה להכנסת אדוארדו אלשטיין לגנדן, נקבע כי שוויה עומד על כמיליארד שקל. כלומר, היקף המניות המשועבדות לדיסקונט שווה על פי עסקה זו 140 מיליון שקל, זאת אל מול חוב של 100 מיליון שקל של הבנק. מדובר ביחס סביר, אך נוכח מצבה הפיננסי של אי.די.בי יש להביא בערבון מוגבל שווי של מיליארד שקל לגנדן.

לגנדן עצמה גם יש חוב לבנקים - כחצי מיליארד שקל לבנק לאומי ועוד כ-100 מיליון שקל למזרחי טפחות. גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי דנקנר עומד כיום בכל תשלומי החוב בזמן ובמלואם, ולא ביקש הסדר חוב או פריסת תשלומים, ועל כן הם לא מקיימים איתו דיון בנושא. כמו כן, דנקנר כבר הגדיל לבנקים את הביטחונות בשנה החולפת, בעקבות נפילת מניית אי.די.בי, שהייתה הבטוחה המרכזית.

עוד נציין כי הבנקים כבר הפרישו את רוב החוב של קבוצת אי.די.בי והחברות השולטות בה להפסדי אשראי, על אף שדנקנר עומד בתשלומים. ההפרשה להפסדי אשראי נובעת מהשחיקה הדרמטית בשווי הביטחונות. "בהפסדים כבר הכרנו, מעכשיו כל מה שנצליח לקבל חזרה יירשם ב'ריקברי', וייחשב לרווח מבחינתנו", אמר גורם באחד הבנקים.

סך החוב של חברות ההחזקה בקבוצת אי.די.בי לבנקים עומד על 2.8 מיליארד שקל. לטומהוק כאמור חוב של 100 מיליון שקל, לגנדן חוב של 600 מיליון שקל. החוב של אי.די.בי אחזקות לבנקים הוא 160 מיליון שקל, וזה של אי.די.בי פתוח הוא על כ-2 מיליארד שקל.