הגבר בן זמננו שמן יותר מאי-פעם; מדוע?

החברים, היוהרה וסגנון החיים הם הגורמים העיקריים להשמנת גברים ■ ולמי שתוהה, לאשתך אין שום קשר לזה

אפשר ללמוד הרבה על הרגלי האכילה של הגבר המודרני ולו רק מלשמוע אותו מדבר על אוכל. ביטויים כמו: לתקוף סנדוויץ', לחטוף משהו, לתקוע באגט ולרדת על סטייק, יכולים לספר את כל סיפור הבליעה כולו.

באוניברסיטת אוקספורד החליטו לבדוק את השינויים בהרגלי התזונה בקרב המין החזק, וגילו שהגבר המודרני נעשה עם השנים שמן יותר. המחקר הבריטי המקיף, שהתפרס על כ-14 שנה, חושף את העובדה שהגבר המודרני שוקל 8 קילו יותר בממוצע מהגבר של שנות השמונים.

במחשבה ראשונה קל להאשים את אלמנט העצלות והזללנות שיכול להפוך אותנו לכבדים, אך במחשבה שנייה, מתקבלת תמונה מורכבת יותר לפיה קיימים אספקטים נוספים לא פחות מדאיגים שמובילים את הגבר החדש לתוצאה העגומה. המחקר, שפורסם לראשונה ב"מגזין התזונה הבריטי", חושף שילוב של מרכיבים לא צפויים המשפיעים על אותה עלייה דרמטית. מרכיבים כמו: זיהום אוויר, גנטיקה, מתח, נדודי שינה וחברים עצלים, יוצרים את האווירה המתאימה לקיבוע המצב.

גנים טובים, גנים רעים

מעבר לים, מדענים אמריקנים דיווחו על גילוי גן חדש הגורם לעלייה במשקל בקרב גברים. המדענים הצליחו להוכיח שגן זה הוא בלעדי למין הגברי ואינו קיים בגופן של נשים.

הגן, שנקרא Arrdc3, קיים בשומן ובשרירים בגוף הגבר ועל פי ד"ר פרת' פתווארי, חוקר בכיר מבית החולים בריגהם שבמסצ'וסטס, יכולתו של הגן לגרום להשמנה עולה ביחס ישר ככל שהגבר מזדקן. בניסוי שנערך על עכברים ממין זכר, הוסר הגן משרירי העכברים, וכתוצאה מכך הם הפסיקו לסבול מעלייה במשקל ככל שהזדקנו. הם אף הוכיחו התמדה עיקשת לאורך זמן שלא לעלות במשקל. כשאותו גן הוסר מעכברים ממין נקבה, לא נרשם שינוי משמעותי במשקלן.

זהירות! אוויר

גם זיהומים סביבתיים זוהו כגורם קריטי לפגיעותו של הגבר. אחד האיומים עשוי להגיע מהחומר הכימי הנקרא Phthalates, הקיים במרכיבי הפלסטיק המשתייכים לקבוצת המוצרים לבית. חשיפה למרכיב הפלסטי הזה עלולה לגרום להפחתת רגישותו של הגבר לאינסולין, ובכך לגרום להשמנה. Phthalates, מתברר, פוגם גם בתפקוד התקין של אברי הרבייה של הגבר, דבר הגורם לירידה בהורמון הטסטוסטרון ומשפיע ישירות על הגברת הדחף לאכול.

גורם סביבתי משמין אחר הוא זיהום האוויר. חוקרים דנים, שחקרו יותר מ-3,000 בני אדם, מצאו כי גברים בעלי סוג דם O הנפוץ, נמצאים בסיכון כאשר הם חשופים בעבודתם לזיהום אוויר תעשייתי במשך תקופה. הנתונים מטרידים במיוחד כאשר אותה קבוצה של גברים מושווית עם נשים וגברים בעלי סוג דם שונה. אותה קבוצה רגישה סובלת מיותר דלקות כרוניות בגוף ביחס לבעלי סוגי הדם השונים. לפי "מגזין ההשמנה הבינלאומי", הדלקות הכרוניות מפחיתות את יעילות המערכת החיסונית, וגורמות גם לצמצום בגוף של הורמון בשם לפטין. הורמון זה, אם קיים במינון נמוך, ממריץ בגוף את הדחף לאכילת יתר. כשחוזרים שוב לעכברי המעבדה ומסירים מהם את הורמון הלפטין, יכולים אותם עכברים לאכול ללא הפסק עד להכפלת גודלם פי שניים.

חבר מביא חבר

עם יד על הלב, כמה פעמים ישבת עם החברים שלך במסעדה ובזמן שהם תכננו לתקוף סטייק מדמם אתה הזמנת רק סלט? גברים שמנים יבחרו תמיד בחברים שמנים כדי להרגיש לידם נורמליים. הנוסחה עובדת גם הפוך. זאת אומרת, שאם יש לך חבר שעלה במשקל בתקופה האחרונה, הסיכוי שהוא ימשוך אותך איתו במעלה סולם הקילוגרמים כפול מכל אדם אחר. לעומת זאת, אם אשתך תשמין, הדבר לא ישפיע עליך כלל.

אחת הסיבות לתופעה היא תפיסת הגוף העצמית, לפיה תמיד נשווה את עצמנו למישהו מאותו המגדר ולא למישהו מהמגדר השני. גברים שחבריהם נחשבים גדולי ממדים, יקבלו תמיד בתודעתם תמונה מעוותת לשאלה מהו גבר בריא.

הביטוי "להשמין מנחת" בהחלט מוכיח את ההפך כשמדובר בסביבת העבודה של הגבר המודרני. מקום העבודה, עבור מרבית הגברים, כובל אותם לשולחן ולמחשב כשהם מחוסרי תנועה לשעות מרובות. יש שיגידו שהתזוזה המינימלית במהלך היום הם הגורמים לצבירת השומנים, אך לא מדובר רק בכך. לפי פרופ' פטר קזמרסקי, מומחה בריאות מהמרכז הרפואי פנינגטון שבלואיזיאנה, אי אפשר להאשים רק את העובדה שאותם גברים לא מפעילם את שרירי הגוף, אלא את הישיבה עצמה שחושפת אותם לסיכונים אחרים. מתברר שכאשר שרירים עיקריים בגוף רפויים למשך זמן, משתחרר חלבון שמעכב את תהליך שריפת השומנים. כך שכשאדם יושב לאורך זמן, לא רק שאינו שורף קלוריות, אלא שאינו מותח את שרירי הגוף ולמעשה רוב שעות היום שרירים עיקריים בגופו נמצאים במצב רפוי. פרופ' קזמרסקי מוסיף ומציין שבקרב גברים אשר מפחיתים בכמות ההליכות או תרגילי הספורט הקבועים שלהם במשך שבועיים, ייפגעו באופן מיידי שריפת הסוכר והשומן.

מתח שלילי

לעתים גם הכבשים הכי חינניות לא יצליחו לעזור לך לעצום עיניים ולתת לגוף להוריד הילוך. נדודי שינה מתמשכים בארבע לפנות בוקר המובילים אל האור שבקצה המקרר נותנים את אותותיהם מהר מאוד.

חוקרים יפנים מצאו שגברים שישנים פחות מחמש שעות שינה בלילה, גורמים לשחרור בלתי נשלט של ההורמון האחראי על התיאבון. "חוסר שינה מגביר את תחושת הרעב ואת התיאבון למזונות עתירי קלוריות", מדווחים מדענים מאוניברסיטת ניהו שביפן. "התוצאה היא, תאווה מתמשכת לסוכרים ושומנים גם בשעות הקטנות של הלילה".

הסחות דעת יומיומיות, ביניהן באופן מפתיע גם קידום במקום העבודה, נחשבות לגורם מטריד המשפיע על איכות השינה. על פי מחלקת המחקר של אוניברסטית מישיגן, גברים במשרות בכירות נוטים להשמנה ב-20% יותר מהגבר הממוצע שאינו מנהל. בקרב הנשים, רק כ-7% מהנשים ישמינו מעל הממוצע כאשר יתקדמו במקום עבודתן. אחת התיאוריות בנושא קשורה לחוסר שינה מתמשך בשל הקידום המלחיץ. חוסר שינה שפוגע בהמשך גם במערכת חילוף החומרים.

אחד הממצאים יוצאי הדופן שנתגלו בחקירת נושא "גברים ומשקל יתר", הוא העובדה שיהירותם של הגברים מאפשרת להם להיות שמנים ולו רק מהחשש שיצטיירו בין חבריהם כרזים וחלשים. אנו יודעים כמה משקל עודף יכול לערער את ביטחונה של אישה ולהטריד את מנוחתה, אך מתברר שלא כך הם הגברים. רבים מהם פשוט לא רואים עד כמה הם שמנים כשהם מביטים במראה. בעיניהם הם "בנויים טוב" או מקסימום "מוצקים", גם אם למעשה הם הגיעו לשלב שבו הם מסכנים את בריאותם בשל עודף המשקל.

5 הרגלים בריאים - נסה זאת בעצמך

■ ארוחת צהריים - סנדוויצ'ים קנויים הם עתירי שומן ומזונות מעובדים מפוצצים בסוכרים ובמלחים. נסה לבחור בארוחות צהריים שאינן שוחות בשמן, ואם כבר שמן, עדיף לבחור בשמן מן הצומח כמו שמן זית או קנולה, ולא בחמאה או מרגרינה.

■ נעליים קונים מהר - אומרים שהמכשול הכי גדול בלעשות ספורט הוא הדלת. קנה לך צעצוע חדש, נעלי ספורט איכותיות, ומקם אותן על אם הדרך בין הכורסה לדלת. אפשר להתחיל בלצאת ולזרוק את הזבל כשאתה נעול בנעליים החדשות, ומי יודע, אולי בסוף תירשם לקבוצת הליכה או ריצה מקומית.

■ אלכוהול בקטנה - הבירה האהובה וכוס היין הן מלאוץ קלוריות, במיוחד אם שותים אותו בסדרות. אפשר להחליף את המשקאות האהובים בצ'ייסר של ג'ין וטוניק.

■ שינויים בהרגלי הצריכה - אם ביום כיפור הצלחת לשרוד את הצום בלי לאכול ולשתות, קטן עליך להיפרד מהפחמימות למשך שבוע ולהוסיף יותר ירקות ופירות. השינוי בהרגשה ובעירנות יהיה מיידי כבר אחרי הימים הראשונים.

■ לא בלי אשתי - אימון גופני מומלץ בעיקר בזוגות או בקבוצות. לפי מחקר אמריקני, זוגות נשואים שמתאמנים יחד יתמידו יותר מכל שילוב של פרטנרים אחרים.