המהפכה הפיננסית של הפרמיירליג יוצאת לדרך

ראשי המועדונים בליגה האנגלית יחלו לדון על אפשרויות לצמצום ההפסדים; על השולחן: כיסוי חובות, הגבלות על העלאות שכר וערבויות לחמש שנים במקום לשנה

הפרמיירליג האנגלית, שהיא ליגת הכדורגל המכניסה ביותר בעולם, אבל גם אחת מהבזבזניות הגדולות ביותר (רשמה הפסדים כוללים של 380 מיליון ליש"ט בעונת 2010/11), תחל השבוע בדיונים בנוגע להטמעת רפורמות פיננסיות, שאמורות להקשות על המועדונים להמשיך לצבור גירעונות. כך מפרסם "הפייננשל טיימס".

מנהלי 20 קבוצות הפרמיירליג ידונו בפגישות על מספר אופציות לצמצום ההפסדים. סנדרלנד מציעה חוק שיגביל את העלאת שכר השחקנים ב-10% בלבד בכל שנה. רעיונות אחרים תומכים ביישור קו עם חוקי הפייננשל פייר-פליי של אופ"א, שאמורים להעביר את הכדורגל האירופי במהלך העשור הקרוב, באופן הדרגתי, למודל של איזון תפעולי.

על סדר היום תעלה הצעה לפיה בעלי הקבוצות יידרשו להפקיד מראש ערבויות כספיות למשך חמש שנים, בניגוד לנוהל שנהוג כיום, במסגרתו הערבויות ניתנות לעונה אחת בלבד. בנוסף, ידונו 20 הקבוצות על אפשרות שתחייב את הבעלים לכסות את כל חובות המועדון במקרה של מכירתו לגורם אחר.

על מנת להעביר תקנות כלשהן, יצטרכו בפרמיירליג הסכמות של לפחות 14 מתוך 20 הקבוצות. לפי הערכות, העברת התקנות צפויה להיתקל בקשיים, עקב האינטרסים השונים של המועדונים.

השיחות יתקיימו בזמן שבמועדוני הפרמיירליג ימשיכו להתכונן לבוננזת הכספים שצפויה לנחות על הליגה החל מהעונה הבאה: חוזי זכויות השידור החדשים של הליגה באנגליה יבטיחו לה 3 מיליארד ליש"ט בין העונות 2013/14-2015/16, זינוק של 70% ביחס להסכמים הקודמים, כשגם חוזי זכויות השידור בחו"ל צפויים לצמוח באופן משמעותי.

כך או כך, נדמה שבקיץ האחרון מגמת הבזבוזים של הפרמיירליג לא נעצרה: הקבוצות הוציאו במהלך חלון ההעברות כ-490 מיליון ליש"ט על רכישת שחקנים חדשים, קרוב מאד לשיא שנרשם בחלון ההעברות של קיץ 2008 (500 מיליון ליש"ט).