"כשהמתנה של גרנט למימון היא על חשבון הנושים, יש בעיה"

כך טוען עו"ד יצחק מירון, מפרק קווי אשראי, יום לאחר שביהמ"ש פסל את הסדר החוב שהציעו מימון וחיים צוף לנושי החברה ■ זאת בעקבות רכישות האג"ח של אנשי הכדורגל - המאמן גרנט והשחקן ברק יצחקי

"אם הם רוצים לשרוף את הכסף שלהם, זאת זכותם. אבל כאן הם פגעו בנושים האחרים וזה לא לגיטימי", כך אומר היום ל"גלובס" עו"ד יצחק מירון, שביחד עם רו"ח חיים רבינוביץ' משמש כמפרק חברת קווי אשראי.

כשמירון אומר "הם" הוא מתכוון למאמן הכדורגל אברהם גרנט, ידיד נעורים של אחד מבעלי השליטה בחברה, קובי מימון, לשחקן הכדורגל ברק יצחקי (שמשחק היום בקפריסין) ולאסתר שחר, שאחיה רכש בעבר תמורת סכום סמלי את רשת המזנונים ביסטופ-נרגילה מידי מימון ושותפו לשליטה, חיים צוף. השלושה רכשו בחודשים האחרונים אג"ח קווי אשראי בהיקף של 11 מיליון שקל ערך נקוב (מחצית מהסך רכש גרנט, באמצעות חברה פנמית), והיטו את הכף בהצבעה על הסדר החוב שהציעו צוף ומימון לנושי החברה.

השופט איתן אורנשטיין פסל אתמול את הסדר החוב שאושר בקווי אשראי לפני כחודשיים. קווי אשראי קרסה בשנות ה-90 לאחר שבעליה אז, יובל רן, נמלט לארה"ב מפני הנושים ו"הוריש" לשותפיו, מימון וצוף, את השליטה בקבוצת חיפושי הגז והנדל"ן יואל-ישראמקו, ששווי עסקיה נאמד כיום במיליארדי שקלים.

בתגובה לתביעותיהם של מפרקי קווי אשראי, הגישו עד היום מימון וצוף (הנתבעים בפרשה) מספר הצעות להסדר חוב בחברה, האחרונה שבהן - שאושרה על ידי הנושים בחודש יולי - בסכום של 26 מיליון שקל, תמורת סיום הסכסוך ופטור מתביעות.

עו"ד מירון אמר היום כי "השופט הבהיר שהפשרה שהם מציעים נמוכה ולא סבירה, וקיבל את עמדת המפרקים כי סכום הפשרה צריך להיות גבוה בהרבה ממה שמימון וצוף הציעו., ושווה להם לשלם עשרות מיליוני שקלים כדי להימנע מפסק דין. תרגילי הסחבת של מימון וצוף גרמו לכך שהתביעה התארכה".

- זאת לא זכותם של גרנט או ברק יצחקי לרכוש אג"ח בשוק?

מירון: "אין לי שום בעיה שמחזיק אג"ח ימכור אותן בתום לב, ובמקום נושה אחד יבוא שני, אך פה הרוכשים החדשים לא קנו את נייר הערך בתום לב לכאורה, כי הם תמכו בהסדר שהוא גרוע לנושים. אין לי בעיה עם זה שהם רוצים לעזור למימון וצוף, שיתנו להם כסף, אבל כשהמתנה נעשית על חשבון הנושים האחרים, פה יש לי בעיה.

"הם רצו לחייב את כל מחזיקי האג"ח של קווי אשראי בפשרה גרועה, בהנחה שבכלל הבינו מה שקורה ושזה בכלל הכסף שלהם".

"מי שסיכל ההסדר - גרם נזק לנושים"

עו"ד רמי בובליל, המייצג את הסדר החוב המתחרה שהגיש ערי סטימצקי לנושי קווי אשראי, אשר נקב בתמורה גבוהה יותר, אמר היום כי "ברור שההסדר שהציע סטימצקי באמצעות המפרקים הוא ההסדר הראוי והעדיף לכלל נושי קווי אשראי.

"ביהמ"ש לא נתן יד לעובדה שהכניסו אנשים שקנו אג"ח, ולא חשוב בכסף של מי, על מנת לקבל מחיר נמוך יותר. השופט היה אמיץ, כי ההסדר שאושר לא מטיב עם הנושים אלא עם אינטרסנטים שרוצים להיחלץ מציפורני התביעה של המפרק. ניהלתי מו"מ עם מגדל שוקי הון לקנות מהם אג"ח, אך לבסוף הופעל גרנט ואינני יודע מאיפה הכסף - האם זה של גרנט או של מימון? בכל מקרה, השופט הניף להם דגל אדום".

עו"ד ירון אלכאוי, המייצג את מימון וצוף, טוען מנגד כי "התביעה שהגישו המפרקים כנגד בעלי החברה היא תביעת סרק, ואם ייגזר על הצדדים להמשיך בהליך, הדברים גם ייקבעו על ידי ביהמ"ש כשישמע את התיק. לדאבון הלב, זה ייקח בוודאי עוד שנים ארוכות מאוד, אך אין ספק שבסופו של דבר התביעה תידחה מכל וכל. כשזה יקרה יתברר שמי שסיכל, באמצעות לקוחות מקורבים, את הסדר הנושים שאושר, גרם לנושים נזקים, וחבל.

"מי שקורא את פסק הדין של כבוד השופט, יכול להעלות בנקל שהוא נמנע במפורש מלקבוע ממצאים כלשהם ביחס לתיק העיקרי", מוסיף עו"ד אלכאוי, "מן הטעם הפשוט שהוא לא דן בתיק ושלא הוצגו בפניו ראיות כלשהן ביחס לתביעה. הדבר לא מפריע לתובעים להמשיך ולהפריח בתקשורת טענות המשחירות את פני הנתבעים, תוך יצירת מצג שמדובר בקביעות של ביהמ"ש, כפי שהם עושים בעשר השנים שבהן מתנהלת התביעה. אגב, הרצון להפסיק את השחרת הפנים הנ"ל והנזקים שהיא גורמת, הוא הטעם להסכמת הנתבעים להסדר הפשרה שהוצע על ידי הנאמן למחזיקי האג"ח".