פגוט: "בנק ישראל יעסוק בצינון הנדל"ן לפני שיוריד הריבית"

בנק ישראל החליט להותיר את הריבית לחודש אוקטובר על כנה ברמה של 2.25% ■ נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה טוען: "זהו מהלך שאינו מעודד צמיחה עבור העסקים היצרניים הקטנים שנתונים במצוקת אשראי קשה"

בנק ישראל הותיר את הריבית המרכזית לחודש אוקטובר על כנה, ברמה של 2.25%, בטענה כי האינפלציה אומנם זינקה בחודש האחרון אך צפויה להישאר יציבה בתקופה הקרובה. כעת, יוצאים בכירי המשק ומגיבים להחלטת הריבית, כאשר חלקם טוענים כי מדיניות הריבית הנוכחית דווקא תפגע בפעילות העסקית.

כך למשל, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה יהודה אלחדיף טוען כי הותרת הריבית על כנה היא מהלך שיפגע בשימור כושר התחרות של המגזר העסקי הנתון במצוקת אשראי. "הותרת הריבית על כנה אינה תומכת בשימור מימדי התעסוקה במשק, ובשיפור כושר התחרות של היצוא הישראלי, נוכח התכווצות הסחר העולמי", אמר אלחדיף.

"זהו מהלך שאינו תומך בשימור כושר התחרות של התעשיה הישראלית ואינו מעודד צמיחה עבור העסקים היצרניים הקטנים שנתונים במצוקת אשראי קשה. היציבות בשכר והיעדר לחצי ביקוש אינפלציוניים יצרו את התנאים המתבקשים להפחתת הריבית כבר החודש, וחבל שבנק ישראל לא השכיל לבצע צעד זה, שהיה מפחית את עלויות המגזר העסקי ומאט את קצב הגידול בשיעור האבטלה במשק בחודשים הקרובים", הוא הוסיף.

גם מיקי שרן, יו"ר וועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל ממגורות דגון, מצדד בטענותיו של אלחדיף. "הפחתת הריבית בעת הזו נדרשת במטרה לסייע לשיפור כושר התחרות של היצוא הישראלי, שהינו מנוע הצמיחה העיקרי של המשק. הפחתת הריבית תביא להקטנת פערי הריבית מול שותפות הסחר העיקריות ובכך תתמוך בחיזוק מגמת הפיחות בערכו של השקל ובשיפור כושר התחרות", הוא טוען.

שוק הנדל"ן תחילה

אז מתי תשתנה מדיניות הריבית? יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון מסביר: "בנק ישראל יעסוק בצינון שוק הנדל"ן לפני שיוריד את הריבית בתחילת 2013. עד אז הוא ייאלץ לספק למשק פתרונות מאקרו מייצבים, ממוקדים בצינון הביקושים בשוק הנדל"ן למגורים".

בהתייחסו לעלייה בשיעור האינפלצייה אמר פגוט: "האינפלציה אותה אנו חווים בימים אלו נובעת משתי סיבות עיקריות - עלייה במיסוי ועלייה במחיר חומרי הגלם והסחורות, לא מדובר באינפלציה של ביקושים מוגברים ובוודאי שאין ולא צפויים לחצי שכר במשק בטווח הנראה לעין. יחד עם זאת, סביבה של מחירים עולים אינה נוחה לבנק ישראל בכל הקשור לעידוד הצמיחה באמצעות הורדת ריבית. היחלשות צפויה בשוק העבודה צפויה לתת אותותיה בתחילת שנת 2013 שלקראת סופה, צפויה הריבית לרדת עד לרמה של 1.5% בסוף השנה".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו אמר בתגובה: "ציפיות האינפלציה של בנק ישראל ל-12 החודשים הקרובים, תואמות את ההערכה המוקדמת שלנו לפיה האינפלציה צפויה לנוע בטווח של 2.4%-2.6% שהוא בתוך תחום האינפלציה של בנק ישראל. להערכתינו הנתונים הכלכליים ב-12 החודשים האחרונים המגיעים ממדינות אסיה מלמדים על האטה כלכלית וירידה משמעותית בהיקף הביקושים, דבר העשוי לתמוך בצעדים מעודדי ביקושים גם מצד בנק ישראל".

פריימן הוסיף: "עליית מדד המחירים לצרכן לצד העלייה בשיעור האבטלה מדירים שינה מעיני חברי הועדה המוניטרית של בנק ישראל. נוטלי משכנתאות עשויים למצוא את עצמם בין הפטיש לבין הסדן, כאשר עלות המשכנתא תאמיר ועוד מנגד הכנסתם עשויה להיפגע עם הירידה בביקושים ומעליית החשש מאיומי פיטורים".

לדעתו של עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים התחזית של חטיבת המחקר של בנק ישראל לשנת 2013 מעט אופטימית. "אנחנו מעריכים שהצמיחה הצפויה ב-2013 תהיה נמוכה יותר - 2.7 אחוזים ושהאינפלציה ברבעון הרביעי של 2013 תחזור לסביבות מרכז יעד האינפלציה, סביב שני אחוזים. להערכתנו הסיכוי להפחתת ריבית נוספת בשנה הקרובה גבוה יותר מהסיכוי להעלאת ריבית".

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות אומר: "נגיד בנק ישראל שומר את נשק הריבית בהמתנה לנתונים בעלי כיוון ברור. בנק ישראל מתלבט בין מבול נתונים סותרים- האטה בתמ"ג מחד וצמיחה של מעל ל 3% מאידך, שבירת שיאי משכנתאות, מדד של 1% ולפתע העדר תקציב, בחירות באופק וקיטון בתעסוקה".

"גם התייצבות המצב הכלכלי באירופה ו-3 QE בארה"ב הגורר החלשות הדולר ופגיעה בייצוא הרגיש גם ככה של ישראל לא מפשטים את המשוואה", הוא מוסיף. "שילוב נתונים רבים אלו, גורמים לנגיד בנק ישראל לשמר את נשק הריבית בהמתנה לנתונים בעלי כיוון ברור לגבי פריצה אינפלציונית מחד שתתורגם להעלאת ריבית או האטה מחודשת מאידך שיובאו לידי ביטוי בהקלה בנטל הריבית".