"המחלוקת בין סין ליפן באמת יכולה לגרום לקריסה כלכלית"

המחלוקת הטריטוריאלית בין סין ליפן לגבי אי בצפון הים הסיני עלתה על פסים אלימים לאחרונה ■ מנכ"לים ואנליסטים: שרשראות האספקה בסין ויפן וכן קשרי הסחר באזור כולו נמצאים בסכנה

ראשי חברות בינלאומיות מביעים לאחרונה חשש רב מקריסה כללית גדולה שתיגרם עקב המתיחות הפוליטית בין סין ליפן, שעלתה לאחרונה על פסים אלימים בעקבות המחלוקת על השליטה באי הנמצא בים הסיני.

ראשי אותן חברות חוששים כי להחרפה במתיחות תהייינה השלכות כלכליות הרות גורל על הפעילות שלהן באסיה ותפגע בקשרי הסחר שבין סין ויפן, הכלכלה השנייה והשלישית בגודלה בעולם, בהתאמה.

מנכ"לים של חברות גדולות, דיפלומטים ואנליסטים, אמרו בראיון ל-CNBC, כי שרשראות האספקה בסין ויפן וכן קשרי הסחר באזור כולו נמצאים בסכנה מיידית אם המחלוקת הטריטוריאלית תחריף עוד יותר.

"זה באמת יכול לגרום לקריסה כלכלית עצומה", אומר מייק ספלינטר, מנכ"ל חברת Applied Materials. "אם חסמי הסחר בין שתי המדינות יעלו שוב, זה עשוי להשפיע על העסקים שלנו".

ג'ון רייס, נשיא ומנכ"ל חברת GE Global Growth, אומר כי במקרה שהסיכונים הגיאופוליטיים יעלו, יהיו לכך השלכות על הסחר החופשי באזור כולו. "הפעילות שלנו מבוססת על הסחר החופשי ואני עוקב בדריכות אחר ההתפתחויות באזור".

אומנם מומחים רבים מציינים כי יהיה קשה להעריך מה תהיינה ההשלכות של שיבושים בשרשראות האספקה, אך כאשר מפעלים יפנים רבים הפועלים בסין החלו לסגור את שעריהם בעקבות התפרעויות והפגנות של המון סיני, רבים מהמומחים משווים את ההשלכות האפשריות לתוצאות של אסון הטבע שפגע בכורים הגרעיניים ביפן והוביל לשיבושים חמורים בייצור ובאספקה של מוצרים יפנים.