התרגלתם למצלמות המהירות? למשטרה יש כלים חדשים

שתקתם? קיבלתם: חטא האדישות הציבורית לגזירות של מערכת השלטון הוביל המשטרה לפתח ולהטמיע בעתיד הקרוב מערכות אכיפה שונות ומשונות, שיגרמו למצלמות המהירות - מחלבת קנסות שכבודה במקומה מונח - להיראות מיושנות

לרשימה הארוכה של החטאים שעליהם ראוי היה שנכפר ביום הכיפורים, צריך להוסיף גם את חטא האדישות הציבורית. אותה השלמה כנועה עם הגזירות של מערכת השלטון, שאנחנו בחרנו ושאמור לשרת אותנו. אדישות ציבורית היא כמוזיקה באוזניו של בעלי השררה, וכך קיבלנו השנה, למשל, את מערכת מצלמות המהירות האוטומטית א-3, שעד סוף השנה תכלול עשרות מצלמות פעילות ומאות עמודי דמה.

כ-200 מיליון שקל (בינתיים) הקציבו המחוקקים בישראל מערכת חליבת הקנסות הזאת, מבלי שנערך ולו גם מחקר מקדים אחד, שיבדוק את השפעתה המעשית על תאונות הדרכים, מבלי לבשר לציבור מה מהירות הסף "המסוכנת לציבור" שבגינה ניתנים דוחות קנס, ומבלי שייערך קמפיין הסברה ציבורי, שיבהיר לנהגים תמימים איך פועלת מצלמת הרמזור, ולמה היא מתפקדת רוב הזמן כמצלמת מהירות.

השילוב האטרקטיבי של אדישות ציבורית, פטור מהוכחת ישימות וכדאיות, ופוליטיקאים שחותמים ביד קלה על צ'קים בסכומים דמיוניים מהקופה הציבורית - תופעה נדירה בימים של קיצוצים - הגדיל את התיאבון של המחליטים ושל היזמים הפרטיים, שניזונים מהם.

לפיכך אנחנו עתידים לקבל בעתיד הנראה לעין, כנראה עוד השנה, ערב רב של "צעצועים" ומערכות אכיפה שונות ומשונות מכל רחבי העולם, שנמצאים כיום בתהליך כזה או אחר של בחינה והטמעה בישראל. שתקתם? קיבלתם.

מכשירי לייזר חדשים

בשבועות הקרובים נראה דור חדש של אקדחי לייזר קלים, מהירים ויעילים למדידת מהירות בטווחים ארוכים, שיגיעו מראש עם תקן ישראלי כשר למהדרין, שיקשה מאד לערער את תוצאותיהם בבית משפט. המכשירים הללו ייפרשו בטקטיקה חדשה שפיתחה המשטרה לאחרונה ותכליתה לכסות כבישים, שהמצלמות האוטומטית (עדיין) לא מכסות אך גם ללכוד נהגים, שמאיצים לאחר שחלפו על מצלמת מהירות.

מסוקים ובלונים

מצלמה על בלון באוויר נשמעת כמו רעיון הזוי, אבל זו רק אחת מהטכנולוגיות, שבהן מתבצעים כיום ניסויים לקראת ההטמעה במשטרה. מדובר על מצלמות דיגיטליות מיוצבות מדור חדש, שיצלמו קטעי כביש ויעבירו אלחוטית את המידע לאותו מרכז בקרה משוכלל בהר החוצבים, שאחראי כיום על זיהוי אוטומטי של לוחיות רישוי והנפקת דוחות עבור מערכת א-3. כלומר, לא נוכל להסתפק במבט מפוחד על הכביש - נצטרך כל הזמן גם להביט בחשש לשמיים.

מצלמת מהירות ממוצעת

במשטרה מודעים לכך, שיעילותה של מערכת א-3 היא נקודתית בלבד, כלומר היא מאיטה את המהירות רק בקטע הכביש בו היא מוצבת והנהגים לומדים מהר את מיקומה - מה שמוביל להפחתת מספר הקנסות.

לפיכך נבחנת כיום במשטרה מערכת לבדיקת מהירות ממוצעת על קטע כביש. כלומר, הפעלת שתי מצלמות נייחות עוקבות, אך לא בהכרח על אותו כביש, שמודדות את הזמן שבו חלף הנהג על המרחק שביניהן, מחשבות את מהירותו הממוצעת ומנפיקות לו דוח. במילים אחרות: גם אם חלפת במהירות חוקית על פני המצלמות, עדיין תקבל קנס עסיסי.