פרטנר וסלקום יפסיקו התשלום עבור הפצת האינטרנט

משרד התקשורת רוצה שהצדדים יגיעו להבנות במסגרת השוק הסיטונאי החדש ■ ההחלטה צפויה להתפרסם לאחר החגים ■ יחד עם זאת המשרד עדיין מעניק לצדדים הזדמנות להגיע להבנות ביניהם מבלי שיצטרך להתערב

הקרב על הסכם הג'יגות (הוויכוח על השימוש בתשתיות בזק והוט על ידי ספקיות האינטרנט לצורך העברת אינטרנט) לקראת סיום, ומשרד התקשורת צפוי לעמוד מאחורי עמדתו המקורית לפיה התשלום יבוטל.

יחד עם זאת, במשרד התקשורת יש הסבורים כי בראייה ארוכת טווח מוטב היה אילו הצדדים היו מגיעים לסיכום בינם לבין עצמם והמשרד לא היה נדרש להכרעה, וזאת בשל המסר העתידי שטומנת התערבותו והוא שכל פעם שיהיה ויכוח בין הצדדים, יידרש המשרד להכריע בין הנצים וזאת במקום שהם יגיעו להבנות בינם לבין עצמם.

כזכור משרד התקשורת קבע כי המחיר של השימוש בתשתיות בזק והוט על ידי ספקיות האינטרנט יבוטל ופרסם על כך שימוע. בעקבות השימוע החל מאבק מאד קשה בהחלטה מצד בזק והוט אבל בעיקר על ידי הוט שפשוט "יושבת" על כל הנהלת המשרד ומנסה לשכנע אותם בנזק שייגרם לה במידה ותאומץ ההחלטה.

סטלה הנדלר, יו"ר החברה, נפגשה מספר פעמים עם צמרת משרד התקשורת ואנשי הוט כנ"ל כדי להסביר להם כי ביטול התשלום יגרום לכך שהמחירים לצרכנים יעלו משום שחברות התשתית יצטרכו לגבות את התשלום ששילמו ספקיות האינטרנט מהצרכנים. הוט אמרה כי נגרמת לה עלות מהשירות שהיא מעניקה לספקיות האינטרנט ולא יכול להיות שהצריכה המוגברת שלהם בתשתיות הקוויות, תחול עליה.

כאמור, במשרד התקשורת מקשיבים לטענה אך לא מקבלים אותה. הרפורמה מבחינתם עומדת בכל הדרישות המשפטיות והכלכליות והמשרד משוכנע שהוא יוכל לעמוד בבג"ץ במידה והוט או בזק יעתרו כדי לסכל את ההחלטה. הרציונל של המשרד הוא שהתשלום על העברת האינטרנט ללקוחות מהספקיות צריך להיות משולם על הצדדים בנפרד. היות והצרכן כבר משלם פעם אחת על השימוש לחברת התשתית (ובנפרד לספקית האינטרנט), לא יכול להיות שחברת התשתית תגבה תשלום נוסף מספקית האינטרנט.

יחד עם זאת המשרד חושש מפני האפשרות שהתערבות שלו תיצור תמריץ שלילי להסדרת השוק הסיטונאי - שוק שבו פרטנר וסלקום ירכשו שימושים בתשתיות בזק והוט לטובת תחרות בהן, במחיר מוזל. במשרד יש מי שטוען שחברות התשתית יגיעו למסקנה שאם המשרד מוכן לבטל את התשלום עבור הגי'גות, הרי שמחר הוא יכול לבוא ולעשות דבר דומה לגבי שירות נוסף שנכלל במסגרת השוק הסיטונאי החדש, ולכן אין להם שום סיבה ללכת ולהסכים להסדרת שוק סיטונאי שבו הרגולטור קובע את המחירים ומאלץ אותם לוותר על עשרות מיליוני שקלים לטובת מתחרותיהם פרטנר וסלקום.