המדינה תהרוס כפר בדואי בנגב - ותבנה יישוב דתי-לאומי

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה הקמת יישוב דתי לאומי חדש בשם חירן ■ היישוב יוקם במקום הכפר הבדואי אום אל-חיראן בו חיים כ-500 תושבים ■ אישור התוכנית התקבל לאחר דחייה סופית של ערר שהגישו מרכז עדאלה

מוקדם יותר השבוע אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את תוכנית המתאר להקמת היישוב החדש חירן, בצפון הנגב, המיועד לאוכלוסיה דתית לאומית. היישוב החדש יוקם במקום הכפר הבדואי אום אל-חיראן, בו חיים כ-500 תושבים.

אישור התוכנית התקבל לאחר דחייה סופית של ערר שהגישו מרכז עדאלה ועמותת במקום לועדת העררים של המועצה. מדובר במאבק משפטי ארוך שנים נגד אישור תוכנית המתאר שכעת עברה את כל שלבי תהליכי התכנון.

יש לציין כי היישוב היהודי דתי ייבנה במקום הכפר הבדואי, חרף העובדה שתושבי אום אל-חיראן הגיעו למקום בשנות החמישים בהוראת המושל הצבאי הישראלי לאחר שנעקרו מאדמותיהם באזור קיבוץ שובל, ועל אף שבמשך עשרות שנים ניסו בני הכפר ללא הצלחה לקבל אישורי בנייה להקמת בתיהם במקום כחוק, כעת עומדים להרוס את בתיהם ולהקים במקומם בתים המיועדים לאוכלוסייה יהודית בלבד.

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה פה אחד את הערר שהגיש ארגון עדאלה ובמקום בשמם של תושבי הכפר אום אלחיראן נגד החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בבאר שבע לאשר את תוכנית המתאר להקמת היישוב היהודי חירן על אדמות הכפר הערבי-בדווי אום אלחיראן.

לשם כך, מבקשת התוכנית להרוס את כל הבתים ביישוב ולעקור את תושביו. בהחלטה הפנו חברי הוועדה להחלטת הולנת"ע במסגרת תוכנית מטרופולין באר שבע, שקבעה כי "היישוב חורה מספק את הפתרון היישובי הייעודי לבני שבט אבו אלקיעאן..." וכן כי היישוב חירן אינו ייעודי לאוכלוסייה הבדווית.

עוד הבהירו חברי ועדת הערר כי בהזדמנויות השונות שבהן הבהירו נציגי המדינה כי היישוב חירן מיועד לאוכלוסייה היהודית, הם התכוונו ליישוב לכלל האוכלוסייה, שהיהודים מהווים בה רוב. לבסוף סיכמו חברי ועדת הערר כי בפני תושבי אום אלחיראן שלוש אפשרויות: לעבור לישוב חורה, לקנות מגרשים ביישוב חירן, או לנסות להגיע להסכמה עם מינהל מקרקעי ישראל בדבר קידום תוכנית מפורטת בעבורם בחלק מתארי בתוכנית המוצעת.