הכדורגלן שסידר לסוכן השחקנים קובי סגל עמלה של 1.04 מיליון שקל

פסק בורר מרתק מגולל את סיפור מעברו של החלוץ ג'קו ערפאת מהפועל עכו לאנז'י מחצ'לקה הרוסית, שסידר לסוכן שלו עמלה אסטרונומית בגובה של 35%

פסק בוררות מעניין ניתן השבוע על-ידי הבורר עו"ד ישעיהו ריזברג, ובו נדרשה הפועל עכו לשלם עמלה בגובה של 736,275 שקלים לסוכן השחקנים וכדורגלן העבר קובי סגל, בגין מעברו של החלוץ הטוגולזי ג'קו ערפאת לקבוצה הרוסית אנז'י מחצ'קלה בעונת 2010/11.

יש לציין כי סכום זה מתווסף ל-276 אלף שקל שכבר קיבל סגל בגין העברה זו, סכום אותו הסכימה עכו לשלם לסוכן בשלב מוקדם יותר. בתביעת הבוררות, טען סגל כי בפועל מגיע לו סכום גבוה הרבה יותר, מתוקף הסכם בין הצדדים, במסגרתו התחייבה עכו לשלם לו עמלת סוכן בגובה אסטרונומי של 35% מכל עסקה של מכירת השחקן. יש לציין כי בעולם הכדורגל נהוג לשלם לסוכנים עמלות בגובה 5%-15% מגובה העסקאות.

גובה העמלה הבלתי סביר עורר חשד, לכאורה, לבעלות עקיפה על הכרטיס - מה שהביא לצירופה של ההתאחדות לכדורגל כצד בבוררות. אלא שבמהלך הבוררות הוכח כי סגל כלל לא היה מעורב בהעברה לאנז'י, את המו"מ המהותי ניהל עורך דינה של עכו, אייל יפה, ואת סכום העסקה הסופי (600 אלף אירו) פסקה פיפ"א - שכן ערפאת עזב את עכו ללא הסכמתה וחתם בקבוצה הרוסית, ורק לאחר תביעה שהגישה עכו לארגון הכדורגל הבינלאומי, נקבע סכום זה.

עכו טענה כי סגל לא עשה דבר כדי להעביר את ערפאת לקבוצה הרוסית, ולכן החליט הבורר להפחית מהעמלה הסופית 75 אלף שקל, אולם הוא קיבל את טענותיו של סגל כי מדובר במימוש כללי ההסכם. הבורר גם דחה את טענות עכו כי ההעברה הסופית היתה בסך של 400 אלף אירו בלבד, ו-200 אלף אירו נוספים ניתנו בנוסף בגלל נסיבות בריחתו של השחקן.

כותב ריזברג בפסיקתו: "אין ספק שהתנהלותה והתנהגותה של הנתבעת (הפועל עכו - ר.ע), הפרת התחיבויותיה, סירובה לשלם וטענותיה - כלפי התובע, לאורך כל הדרך ושלא בדרך המקובלת, עולה כדי חוסר תום לב והפרת חובת תום הלב שהיא עיקרון על המשפט הישראלי". מאחר וסגל גם זכה לקבל הוצאות שכר טירחה עבור עורך דינו, יוסי גאייר, בגובה של 25 אלף שקל, והוצאות בוררות בגובה של 5,500 שקלים, הוא הכניס בסך הכל מעסקת ערפאת ב-1,042,775 שקלים. לא רע בכלל לסוכן שחקנים.

אגב, ערפאת, שהגיע לעכו אחרי עונה אחת בבני סכנין ב-2009/10, הספיק לשחק במדי אנז'י משחק ליגה אחד בלבד בטרם עבר בהשאלה לגזיאנטפספור הטורקית, בה שיחק ארבעה משחקים, ובהשאלת משנה לאל-עראבי הקטארית בה שיחק שבעה משחקים. לאחרונה הוא הצטרף לאינטר באקו האזרית, בה שיחק משחק אחד והבקיע לראשונה מאז ימיו בעכו שער ליגה.