המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות למרות נתוני האבטלה

נתוני הייצור אומנם עלו בספטמבר אך עדיין מצביעים על האטה בפעילות ■ שיעור האבטלה בגוש האירו זינק לשיא של 11.4% ■ נתונים כלכליים שליליים העיבו על בורסות אסיה

יום המסחר הראשון ברבעון הרביעי בבורסות אירופה ננעל בעליות שערים של יותר מ-1%, כשהבורסה של ספרד עולה ביותר מ-2%. זאת, בעוד המשקיעים שואבים עידוד ממבחני הלחץ שנערכו למערכת הבנקאות הספרדית וכן מנתוני מאקרו מפתיעים באופן יחסי.

שוקי המניות באירופה הצליחו להשיג ברבעון השלישי של 2012 תשואה ממוצעת של 6.9%, כאשר מומחים מיחסים את התשואה החיובית לצעדים המוניטרים האגרסיביים עליהם הכריזו ראשי הבנקים המרכזיים באירופה וארה"ב. עם זאת, בסיכום השבוע החולף מדד הבנצ'מרק האירופי, Stoxx 600 צנח בכ-2.7% בעקבות החשש כי הצעדים המוניטרים לא יספיקו ולא יעודדו את הצמיחה הכלכלית.

כאמור, המשקיעים מתעודדים ממבחני הלחץ שנערכו למערכת הבנקאות בספרד בסוף השבוע. המבחנים, שכללו דוח מקיף על מצבם של הבנקים בספרד, הראו כי במקרה הגרוע ביותר הם יזדקקו לסיוע בהיקף של 59.3 מיליארד אירו, פחות ממסגרת האשראי שהעניקו מוסדות גוש האירו לספרד, במסגרת תוכנית החילוץ שלה.

המשקיעים מגיבים גם להתפתחויות המדאיגות באירופה, במרכזן ההפגנות ההמוניות שנערכו ביוון, ספרד ואפילו בגרמניה. לאחר שממשלת ספרד הציגה את התקציב לשנת 2013 לפני מספר ימים, ביום שבת היא הודיעה כי בכוונתה ללוות סכום בהיקף של כ-207 מיליארד אירו במהלך השנה הבאה.

אומנם גרמניה נחשבת למנהיגה הבלתי מעורערת של גוש האירו, אולם כעת מסתבר שגם בכלכלה החזקה ביבשת הרחוב מתחיל לתסוס. בגרמניה יצאו אלפים לרחובות במספר ערים. אך בעוד שבספרד מחו על הטלת מסים נוספים על האזרחים, בגרמניה הפגינו האזרחים בעד הטלת מסים נוספים על העשירים.

מעבר לכך, כיוון המסחר החיובי הושפע גם מנתוני מאקרו חיוביים שפורסמו היום בגוש האירו. מדד מנהלי הרכש של גוש האירו הפתיע לטובה וטיפס לרמה של 46.1 נקודות בספטמבר, לעומת 45.1 נקודות באוגוסט. אולם, חשוב לזכור שזוהי קריאה של מתחת ל-50 נקודות, המעידה על התכווצות הפעילות הייצור כבר 14 חודשים ברציפות.

"חרף העובדה שראינו ירידה בשיעור ההתכווצות הכלכלית בחודש הקודם, היצרנים בגוש האירו סבלו מהרבעון הגרוע ביותר מזה כ-3 שנים", אומר כריס ווילימסון, כלכלן ראשי בחברת מרקיט. "הייבוא, הייצוא והייצור ממשיכים לצנוח וגורמים לחברות לאבד מהרווחיות שלהן".

מנגד, נראה כי המשקיעים מתעלמים ממצב האבטלה בגוש האירו. לפי נתונים שפרסמה היום לשכת הסטטיסטיקה האירופית, שיעור האבטלה ב-17 מדינות גוש האירו זינק לשיא כל הזמנים - 11.4% בחודש אוגוסט. מומחים מציינים כי החברות האירופיות דוחות החלטות להשקעות חדשות ואינן שוכרות עובדים. (לסיפור המלא)

סנטימנט שלילי באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, על רקע נתונים כלכליים שליליים בסין וביפן ובתגובה להתפתחויות מאירופה. לאחר שממשלת ספרד הציגה בסוף השבוע את התקציב לשנת 2013 הכולל שורה של קיצוצים, אלפי אנשים יצאו לרחובות והפגנות המוניות נרשמו גם בגרמניה, בדרישה להעלות את המס לעשירים.

"אנשים צריכים להוריד את הציפיות שלהם לגבי הצמיחה הכלכלית בטווח של הרבעון או המחצית הראשונה של 2013", אומר טים שרודרס, מנהל השקעות בחברת פנגנה קפיטל. "הדבר יבוא ליידי ביטוי בירידה חדה ברווחיות החברות".

נתונים כלכליים חדשים שפורסמו היום מוכיחים כי ההאטה הכלכלית שהיכתה באסיה נמצאת עדיין בעיצומה. ביפן, הסנטימנט העסקי בקרב היצרנים ממשיך להיות שלילי, כך לפי סקר טנקן שביצע הבנק המרכזי של יפן. הסיבות המרכזיות: ההאטה הגלובלית וחוזקו של הין פגעו ביצרנים של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

מעבר לכך, בסין פורסם היום מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור שהצביע על האטה נוספת בחודש ספטמבר, לאחר שרשם קריאה נמוכה יחסית של 49.8 נקודות, בעוד צפי האנליסטים עמד על 48.9 נקודות. נציין כי קריאה מתחת ל-50 נקודות מעידה על האטה הפעילות הכלכלית.

נציין את מניית טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, שנסחרה במגמה שלילית ואת מניית חברת השילוח היפנית Nippon Yusen שהשילה מערכה יותר מ-5%.