אופ"א מציגה: חגיגה בשווי 1.2 מיליארד אירו

הארגון האירופי מכר את זכויות השידור של מוקדמות יורו 2016 ומונדיאל 2018 לחברת השיווק CAA עבור סכום שיא ■ גם ההתאחדות הישראלית תהנה מהבוננזה

אופ"א רשמה השבוע את אחד מההישגים הכלכליים המשמעותיים ביותר שלה, אחרי שסיכמה על מכירת זכויות השידור של מוקדמות יורו 2016 ומוקדמות מונדיאל 2018 לחברת השיווק האמריקנית Creative Artists Agency. במסגרת ההסכם הובטח לאופ"א כי תקבל 1.2 מיליארד אירו מ-CAA עבור הזכויות.

זו הפעם הראשונה שאופ"א מוכרת את כלל הזכויות של טורנירי מוקדמות במרוכז לגוף אחד. זאת בניגוד לשיטת המכירה שהיתה נהוגה עד היום, במסגרתה מכרו 53 ההתאחדויות החברות בארגון הכדורגל האירופי את הזכויות לאירועי המוקדמות הבינלאומיים באופן פרטני. גם במוקדמות מונדיאל 2014 ריכזה אופ"א את מרבית מכירת זכויות השידור אצלה, אך חלק מהמדינות החברות בה עדיין מכרו את שידוריהן באופן עצמאי.

מי שייהנה מההסכם הן התאחדויות הכדורגל, ובכללן גם ההתאחדות הישראלית, שדווקא בתקופה של משבר ברוב שווקי הטלוויזיה באירופה, יוכלו ליהנות מעלייה בסכומים עבור זכויות השידור. כפי שפורסם ב"גלובס", אופ"א כבר הבטיחה להתאחדות הכדורגל הישראלית כי תקבל סכום של כ-6.5 מיליון אירו עבור כל אחד מהקמפיינים (יורו 2016 ומונדיאל 2018), סכום המשקף עלייה משמעותית בהשוואה לקמפיין הנוכחי של מוקדמות מונדיאל 2014, ממנו אמורה ההתאחדות לקבל כ-4 מיליון אירו עבור הזכויות.

לפי דיווחים, ההצעה של CAA הועדפה על-פני הצעה של חברת השיווק הצרפתית לאגרדר, שהסכימה לשלם 1.7 מיליארד אירו על הזכויות, אבל דרשה לכלול בתוכן גם את טורניר הגמר של יורו 2016. בסיסה של חברת CAA הוא בלוס אנג'לס. בין הלקוחות שלה מתחום הספורט אפשר למצוא את חברת מדיסון סקוור גארדן (MSG), יאנקיז סטדיום, וקבוצת הכדורגל של ברצלונה.

גיברלטר בדרך להיות החברה ה-54 באופ"א

החלטה נוספת שאושרה בכנס הוועד הפועל של אופ"א שנערך בסוף השבוע בסט. פטרסבורג, רוסיה, היא צירוף זמני של ההתאחדות הכדורגל של גיברלטר לשורות אופ"א. גיברלטר נאבקת כבר שנים ארוכות להיכנס לשערי אופ"א, וב-2007 נדחתה ברוב של 48 מול 4 בהצבעה על כניסה לארגון. היחידות שתמכו בקולוניה הבריטית הקטנה היו ארבעה המדינות הבריטיות - אנגליה, וויילס, צפון אירלנד וסקוטלנד. ב-2011 לקחה גיברלטר את המאבק לבית המשפט הגבוה לספורט בלוזאן (CAS) שקבע כי אין למנוע את הצטרפותה לשורות אופ"א. במאי 2013 תיערך הצבעה נוספת באופ"א שבה יוחלט אם לקבל את גיברלטר באופן רשמי וסופי כחברה ה-54 באופ"א.

הקולוניה הבריטית הקטנה מונה 24,000 תושבים ומפעילה 3 ליגות כדורגל מקצועניות, הבכירה בהן בת 6 קבוצות בלבד. הנציגה ה-53 והאחרונה שהצטרפה כחברה לאופ"א היא מונטנגרו, במאי 2007.