תנובה, שטראוס וטרה ייקרו את מוצרי החלב אחרי סוכות

(עדכון) - מחיר החלב הגולמי עלה ב-9.4%, אך מוצרי החלב בפיקוח צפויים להתייקר בשיעור נמוך יותר ■ באוצר הוחלט להפחית את מכסי המגן למוצרי החלב

יצרניות החלב - תנובה, שטראוס וטרה - נערכות לביצוע העלאת המחירים של מוצרי החלב לאחר חג הסוכות, זאת בעקבות עליית מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה).

ערב החג פרסם משרד החקלאות המלצה לבצע עלייה של 9.4% במחיר החלב הגולמי, שיעמוד על 2.34 שקלים לליטר חלב, מחיר הכולל היטל בגובה 4.7 אגורות לליטר. בעקבות כך צפויה ועדה משותפת למשרד האוצר והחקלאות להכריז בתוך שבועיים על עליית מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, הכוללים: חלב בשקית ובקרטון, גבינה צהובה במעדנייה "עמק" ו"גלבוע", חמאה ומוצרי ניגרת כמו "אשל".

עם זאת, מוצרי החלב שבפיקוח צפויים להתייקר בשיעור נמוך יותר, כיוון שבהשוואה למחיר המטרה במועד ההתייקרות האחרונה (רבעון שני של 2011), מדובר בעלייה של 6.7% - מ-2.19 שקל לליטר חלב (כולל היטל) ל-2.34 שקל לליטר.

בכיר במשרד החקלאות אמר ל"גלובס" כי "מחיר המטרה הנוכחי דומה לאפריל 2008. ב-2009 ירדו מחירי המוצרים שבפיקוח בכ-5%, ב-2010 לא היה שינוי, וב-2011 הם עלו שוב. בסך-הכול המחירים כמעט שלא השתנו ב-4 השנים האחרונות. בהשוואה לדיור ולדלק, מחירי מוצרי החלב המפוקחים עלו הכי פחות".

מתנובה נמסר כי "לאור העלייה במחיר החלב הגולמי, צפויה התייקרות במחירי המוצרים המפוקחים".

שטראוס מסרה: "אנו בוחנים את ההשלכות בגין עליית מחיר המטרה, כמו גם עלויות שאר מחירי התשומות וחומרי הגלם".

טרה מסרה כי "העלייה תחייב את טרה לעדכן את מחיר מוצריה בהתאם".

הפחתת מכסי המגן

בתוך כך, שר האוצר צפוי לפרסם בעוד כשבוע קריאה פומבית לקיום שימוע לעמדות הציבור, לקראת מימוש ההמלצה להפחתת מכסי המגן הגבוהים למוצרי החלב.

משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר החליטו בשבוע שעבר במשותף על הפחתת המכסים, לאחר הודעת מועצת החלב על עלייה של כ-10% - כ-21 אגורות - במחיר המטרה של ליטר חלב.

במשרד ראש הממשלה ציפו שהשר שטייניץ יפרסם זימון לשימוע כבר במהלך שבוע זה, אולם מטעמים לא ברורים הוא בחר להמתין עד "אחרי החגים". את השימוע, בכתב ובעל-פה, תקיים ועדה ברשות המסים.

מחיר המטרה החדש לליטר חלב נקבע, למרות התנגדות נציג האוצר, על 2.3 שקלים. מחיר גבוה זה כולל סבסוד מאסיבי של הרפתות הקטנות. לפי נתונים סודיים של מועצת החלב, מחיר הייצור ברפתות הגדולות מגיע לכ-1.70 שקלים לליטר, ואילו מחיר הייצור ברפתות הקטנות גבוה מ-2.5 שקלים לליטר.

לשקול את מצב המשק

לקריאת השימוע צפויים להגיב ארגוני החקלאים, יצרני החלב והמשווקים, שכל אחד מהם נחשב למערכת ריכוזית במיוחד. מנגד עומדים ארגוני הצרכנים שטוענים כי עלייה במחירי התשומות בעולם לא מחייבת התייקרות אוטומטית של מחירים, בוודאי לא בשוק ריכוזי כמו החקלאות בכלל ומשק החלב בפרט. לדבריהם, קובעי המחירים חייבים לשקול גם את מצב המשק המצוי כבר בהאטה ועלול לגלוש למיתון.

שוק החלב ומוצריו מוגן במכסי מגן הנעים סביב 150%-200% מהמחיר, שייעודם ההיסטורי הוא לעצור כל אפשרות יבוא. ההמלצות שהתקבלו קובעות כי יש להוריד את ממוצע מכסי המגן למקסימום 50% ממחיר המוצר, ולהפחית באופן דרסטי, עד 10% מהמחיר, את מכסי המגן על מוצרים בעלי ביקוש גבוה שמחיריהם אינם תחרותיים. את המכסים על גבינות קשות הוחלט להפחית ל-20%, ונידונה אפשרות לקבוע מכס נמוך במיוחד, לתקופת זמן לא קצובה, גם על יבוא גבינות רכות.

במקביל התקבלה החלטה לאפשר לבעלי הרפתות הקטנות למכור או להשכיר את מכסות החלב, ולאפשר להן להתפרנס מהתמורה. ארגוני החקלאים מתנגדים להחלטה. בנוסף הוחלט על נוסחה חדשה לקביעת מוצרים מפוקחים.

ביצוע ההחלטות יושפע מההחלטה על הקדמת הבחירות. מצד אחד יעדיפו ראש הממשלה ושר האוצר להאיץ את התחרות בענף. מצד שני, הם עלולים להיתקל בלחץ מאסיבי של הלובי החקלאי, שהוא בעל השפעה מכרעת במפלגות הגדולות.

השינוי במחיר החלב
 השינוי במחיר החלב