לקראת העימות: מיליארדר יהודי משווה את אובמה להיטלר

לפני ההתנצחות הטלוויזיונית בין אובמה לרומני, מפרסם "ניו-יורקר" ראיון עם ליאון קופרמן, מייסד קרן הגידור Omega Advisors, שמצהיר: עליית אובמה לא לגמרי שונה מעליית היטלר; גם פה, גם שם, העם לא היה מרוצה

יום לפני העימות הטלוויזיוני הראשון בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, למיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, שייערך הלילה (ד') בדנוור, קולוראדו, מפרסם המגזין "ניו-יורקר" מאמר ששופך אור על קרע עמוק בין אובמה לבין האלפיון העליון בארה"ב. על פי המאמר, מיליארדרים אמריקניים חשים עצמם קרבנות של הממשל הנוכחי ופועלים למען ניצחון של רומני בבחירות. בראיון למגזין אומר אחד מהמיליארדרים האלה, ליאון קופרמן, יהודי, המייסד של קרן הגידור Omega Advisors, כי יש דמיון בין עלייתו של אובמה בארה"ב לעלייתו של אדולף היטלר בגרמניה.

בראיון, שנערך במאי אך מתפרסם עתה בראשונה, אומר קופרמן: "המדינה הגדולה ביותר מבין המדינות הדמוקרטיות בעולם מעלה לשלטון בחור בן 47 שלא עבד אפילו יום אחד בחייו ומפקידה בידיו את העולם החופשי".

"זה לא כל כך שונה מהעובדה שבידי אדולף היטלר הופקד גורלה של גרמניה מפני שהעם שם לא היה מרוצה מהכלכלה", אמר קופרמן. "אמנם, אובמה אינו היטלר. אני לא מתכוון אפילו לומר דבר כזה. אבל הבעיה היא שמורת הרוח של האוכלוסיה היתה כה גדולה עד שהיא היתה מוכנה ליטול סיכון ולהעלות אדם שלא נבחן מעולם".

זו אינה הפעם הראשונה שקופרמן מצא קווי דמיון בין אובמה להיטלר. בכנס של CNBC בניו-יורק בספטמבר אשתקד הוא אמר, שהתמרמרות האוכלוסיה בגרמניה הנאצית של שנות ה-30 ובארה"ב במאה ה-21 גרמה לעליית מנהיגים בלתי מנוסים. אף לא היתה זו הפעם הראשונה שמיליארדר יהודי השווה בין אובמה למנהיג הנאצי. סטיוון שווארצמן, בעל השליטה בקבוצת בלקסטון, קרן פרייווט אקוויטי מהגדולות בארה"ב, אמר ב-2010, כי מאמצי אובמה לבטל את הטבות המס למגזר הפרייווט אקוויטי דומה לפלישת היטלר לפולין.

לדעת קופרמן, אובמה שואב את תמיכתו מאלה שתלויים בממשלה למחייתם. בכנס של תומסון-רויטרס, אשתקד, הוא אמר: "בכנות, הבעיה שלנו היא, שכל עוד הנשיא מוסיף לנקוט עמדות נגד ההון, נגד העסקים, נגד האנרגיה, נגד מטוסים פרטיים, הוא לעולם לא יזכה בתמיכתה של קהיליית העסקים. הבעיה והסיבוך הם, ש-40% או 50% מהארץ הזו, שמקבלים סיוע ממשלתי, תומכים בו".

רומני השמיע הצהרה כמעט זהה בכנס תורמים שנערך לפני כמה חודשים ושהוקלט בחשאי. הדברים דלפו לתקשורת בחודש שעבר ולדעת אנליסטים רבים ההדלפה מקטינה משמעותית את סיכוייו לזכות בבחירות. רפובליקנים רבים ורומני עצמו ניסו, ומנסים, לצייר את ההצהרה כשגיאה. רומני הגדיר אותה כ"התבטאות בלתי אלגנטית". אבל על רקע דבריו של קופרמן מצטיירים דברי המועמד הרפובליקני לא כפליטת פה של פוליטיקאי נטול משמעת עצמית אלא כביטוי של השקפת עולם שרווחת בקרב אנשים במעמדו.

"ניו יורקר" מציין, כי תחושת ההתקרבנות של האלפיון העליון והמשטמה שלהם כלפי אובמה תמוהות מפני שהחברים בקבוצה האקסקלוסיבית הזו עשו חייל בארבע שנות ממשלו. לאחר הכל, אובמה קידם חבילת חילוץ (TARP) בסך 700 מיליארד דולר לוול סטריט ולא שעה לעצת כלכלנים בכירים, כחתני פרס נובל ג'וזף סטיגליץ ופול קרוגמן, להלאים את הבנקים בעקבות המתת שניתן להם. מדד סטנדרד אנד פורס נמצא עתה לא הרחק משיאו, שנקבע ב-9 באוקטובר 2007, לפני השבר הפיננסי. הכלכלנים עימנואל סאיז ותומאס פיקטי חישבו ש-93% מהרווחים שנצברו בתקופת ההתאוששות, ב-2009-2010, התרכזו בידי המאיון העליון. יתר על כן, האלפיון העליון גרף 37% מרווחי אותה תקופה.

קופרמן מסביר את הקרע בין העילית הפיננסית לבין אובמה ב"טון" דבריו של הנשיא, שמטיל את האשם לחוליי ארה"ב על עשיריה. הוא מציין, שוורן באפט, המיליארדר שנעשה חביבו של אובמה, ושמותח ביקורת על מדיניות מיסים בלתי הוגנת כלפי המעמד הבינוני, הצליח במשך שנים לצמצם למינימום את גובה המיסים האישים שלו. "אני מגלה כלפי באפט יחס חיובי יותר מרוב האנשים מפני שאני רוחש לו כבוד רב", אומר קופרמן. "אנשים רבים חושבים שהוא נעשה צבוע במידה חריגה... אם הוא חושב שרמות המס בארה"ב הן כל כך בלתי שיוויוניות, אומרים אנשים, אז מדוע שהוא פשוט לא ימסור את כספו לממשלה"?