מפגינים בטהרן: "מחמוד הבוגד; מוות לממשלה הרמאית"

(עדכון) - ‎המשטרה פיזרה בגז מדמיע מפגינים שזעמו על צניחת הריאל ■‏ המהומות החלו לאחר שהמשטרה סגרה חנויות של סוחרי מטבע בשוק ‏‎■ אתמול בנאומו הודה אחמדינג'אד בפתיחות יוצאת דופן במצוקה שיצרו הסנקציות המערביות

כוחות משטרה לפיזור הפגנות התנגשו היום (ד') עם מפגינים ועם סוחרי מטבע חוץ בטהרן בגלל קריסת המטבע האיראני, שאיבד תוך שבוע שליש מערכו לעומת הדולר. כך דיווחו עדי ראיה.

המשטרה השתמשה בגז מדמיע לפיזור המפגינים, שזעמו על הצניחה בשווי הריאל. המפגינים קראו סיסמאות כגון "מוות לממשלה הרמאית" ו"מחמוד הבוגד" נגד הנשיא, מחמוד אחמדינג'אד, ואמרו שמדיניותו הכלכלית גרמה למשבר הכלכלי.

לדברי כתבים זרים בטהרן, המהומה החלה כאשר המשטרה סגרה את חנויותיהם של סוחרי מטבע חוץ באזור השוק, בניסיון להיאבק בצניחת שער המטבע. אז פרצו עימותים, וסוחרים נוספים הצטרפו למאבק בשוטרים. במקביל קראו פעילים ברשתות החברתיות לשביתה כללית.

הריאל רשם ירידות חדות לשפל חסר תקדים לעומת הדולר באופן כמעט יומיומי, מכיוון שהסנקציות שהטילו מדינות המערב על איראן בגין תוכניתה הכלכלית השנויה במחלוקת פגעו קשות בהכנסותיה של איראן מייצוא נפט, וביכולתו של הבנק המרכזי של איראן לתמוך בריאל.‏

איראנים אחוזי פאניקה עושים מאמצים קדחתניים לקנות מטבעות קשים, והדבר שוחק עוד יותר את שווי הריאל. שיעור האינפלציה הרשמי של איראן הוא כ-25%, והיחלשות המטבע פוגעת ברמת החיים ואף עלולה להוביל לפיטורים נוספים במגזר התעשייתי, שבו נרשם לאחרונה גל של פיטורים.

השוק בטהרן - אחד מאזורי הקניות העיקריים בעיר - היה סגור היום, לדברי עדי ראיה. חנווני שמוכר מוצרים לבית סיפר לרויטרס שחוסר יציבותו של הריאל מונע מהסוחרים לנקוב במחירים מדויקים.

אחמד קארימי אספאהני, אחד מפקידי השוק, אמר לסוכנות הידיעות האיראנית לייבור ניוז אייג'נסי שהשוק נסגר בשל חששות ביטחוניים של בעלי החנויות, אך ייפתח שוב מחר.‏

‏"מלחמה פסיכולוגית"

בתגובה לצניחת הריאל לשפל חסר תקדים אתמול, אמר אחמדינג'אד שהירידה החדה בשווי המטבע נובעת מ"מלחמה פסיכולוגית" נגד ממשלתו מצדם של ארה"ב ושל מבקריו באיראן עצמה. ‏‏ במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול , הודה אחמדינג'אד בפתיחות יוצאת דופן במצוקה שיצרו הסנקציות המערביות, שנועדו ללחוץ על איראן לבלום את תוכניתה הגרעינית.

הסנקציות הכלכליות הן "מלחמה נסתרת וקשה בקנה מידה עולמי", אמר אחמדינג'אד. הוא טען שהמערב מבקש לפגוע בעם האיראני, ולא בממשלה האיראנית. כמו כן התלונן אחמדינג'אד שמבקריו, בהם יו"ר הפרלמנט עלי לריג'ני, טוענים באופן שגוי שצניחת הריאל נובעת ממדיניותה הכושלת של הממשלה במקום מ"המלחמה הכלכלית שמנהל האויב".

הוא מתח ביקורת חריפה במיוחד על סוכנות הידיעות פארס, המקורבת למשמרות המהפכה, שראיינה את לריג'ני. לטענת אחמדינג'אד, פארס תקפה את ממשלתו בששת החודשים האחרונים. ‏"כאשר האויב משליך אבן בדרכנו, כולם צריכים לעזור להשליך את האבן חזרה על האויב", אמר אחמדינג'אד. ‏‏

ארה"ב ומעצמות אחרות בעולם הטילו סנקציות כלכליות על איראן בשל החשד שהיא מנסה להשיג יכולות גרעיניות שיאפשרו לה לייצר נשק גרעיני. איראן טוענת שתוכניתה הגרעינית היא למטרות שלום בלבד.