161 משפחות מהרחבת קיבוץ בחן חיות בתת-תנאים - ותובעות

161 משפחות מהרחבת קיבוץ בחן תובעות את המועצה האזורית עמק חפר: "זהו שטח הפקר מסוכן, ללא תשתיות הראויות למגורי אדם"

‎‎למשפחות בהרחבה של קיבוץ בחן נמאס לחיות ללא תשתיות בסיסיות: בעלי 161 מגרשים בהרחבת הקיבוץ תובעים מהמועצה האזורית עמק חפר להשלים את עבודות הפיתוח בהרחבה על חשבונה, בסכום שנאמד בכ-9 מיליון שקל - כך עולה מתביעה שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי מרכז.

פרויקט ההרחבה של קיבוץ בחן, על אדמות מינהל מקרקעי ישראל, החל לפני כ-6 שנים. לפני כשנתיים קרס הקבלן המבצע של עבודות התשתית ונכנס להליכי פירוק. הקיבוץ, שהיה אמור להיכנס בנעליו, נקלע למצוקה כספית אף הוא, ומונה לו מפרק ביולי האחרון.

‎‎‏"פגיעות פיזיות של ממש"

‎‎בתווך, חיים מזה כמה שנים בעלי הזכויות במגרשים - חלקם כבר גרים בבתיהם - בתנאים לא נאותים.

"שטח ההרחבה, המאוכלס כיום על-ידי 100 משפחות (לרובן ילדים קטנים), הינו שטח הפקר מסוכן, ללא תשתיות הראויות למגורי אדם, עם מפגעי בטיחות רבים כגון בורות פתוחים, היעדר תאורת רחוב, ללא פינוי אשפה באזורים נרחבים, אפוף אבק וזיהום אוויר מסוכנים", לשון התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין בועז אדלשטיין ורחלי כרמון ממשרד גולדמן, ארליך, אדלשטיין ושות'. "כתוצאה מכך, רבים נפגעים פגיעות פיזיות של ממש וסובלים מבעיות נשימה, אלרגיות ובעיות אסטמה חריפות".

נוסף לכך, בעלי מגרשים רבים לא יכולים להחל בבניית ביתם או לאכלס את ביתם, שכן המועצה "עצרה לחלוטין את הנפקת היתרי הבניה וטפסי 4, מהנימוק כי עבודות הפיתוח לא הושלמו", נטען. "המשתכנים נאלצים נאנקים תחת תשלום דמי השכירות החודשיים וכן תשלומים בגין הלוואות שנטלו למימון המגרשים".

יצוין כי לפני כמה חודשים עתרה המועצה האזורית עמק חפר לבית המשפט בבקשה שימנה כונס נכסים לביצוע עבודות הפיתוח בהרחבה, אבל התושבים החליטו שלא לחכות ולפעול.

בכתב התביעה הם דורשים מהמינהל "לכפות על המועצה לבצע ולהשלים את עבודות הפיתוח באופן מיידי, או לחילופין, לשאת בעצמו בעלויות הפיתוח הנוספות". זאת משום ש"המינהל קיבל התחייבות בלתי חוזרת מהמועצה לביצוע עבודות הפיתוח בשלמותן, התחייבות מכוחה החכיר את המקרקעין למשתכנים", נטען.

‎‎המועצה: ביצענו עבודות דחופות, ממתינים לאישור המתווה

‎‎דובר המועצה האזורית עמק חפר מסר בתגובה כי היא החליטה "לקחת על עצמה לסיים את עבודות הפיתוח בבחן, למרות שהיא אינה אחראית לקריסת הקבלן ולמצוקת הקיבוץ. בין המועצה למשתכנים אין חוזה המחייב אותה לבצע את עבודות הפיתוח; קיימת התחייבות של המועצה למינהל, שתלויה במציאת מקורות תקציביים".

לדבריו, "המועצה מחויבת בזהירות יתר, ולכן רק ברגע שיתקבל אישור מבית המשפט, יתחילו העבודות. המועצה מבינה לליבם של התושבים, אבל מזכירה להם שהיא הגורם היחיד שנחלץ לעזרתם".

הוא הדגיש כי "המועצה ביצעה לפני חודשיים עבודות דחופות במאות אלפי שקלים, בכללן תאורת רחוב, איתור מפגעים וגידורם, וטיפול חירום בדרכי הגישה לבתים".