פולאר מתקרבת לסוף: הנושים לוקחים לפירוק

החוב לנושים הבלתי מובטחים מסתכם בכ-100 מיליון שקל, והוא נסחר בתשואת זבל של 873% ■ קרן אוריגו בתגובה: הקרן העמידה לחברה מימון שאיפשר לה בין היתר לשלם למחזיקי האג"ח

בתחילת שנות ה-90 נחשבה פועלים השקעות לחברת פאר במשק הישראלי, עם החזקות מבטיחות בתחומי התעשייה, התקשורת והטכנולוגיה. שני עשורים מאוחר יותר, תחת שם אחר - פולאר השקעות - עומדת אותה חברה בפני סוף דרכה.

לאחר יותר משנה של מגעים, החליטו מחזיקי האג"ח של פולאר השקעות, שבשליטת זיל פלדמן, להצביע בעד הגשת בקשת פירוק לחברה. המוסדיים הגדולים מיטב, מגדל שוקי הון ודש הם שהכריעו את הכף. כך לפי כתבי ההצבעה שהתקבלו עד היום בצהריים.

במהלך אסיפת אג"ח שהתקיימה בשבוע שעבר הבינו המחזיקים שקרן המנוף אוריגו, שלה חייבת פולאר השקעות כ-60 מיליון שקל, אינה מוכנה לתרום את חלקה לטובת הסדר חוב שהוצע, ולכן החליטו לפרק את החברה.

נציגי פולאר הסבירו באסיפה כי בשקלול ריבית, דמי ניהול והשתתפות ברווחים ממימוש נכסים, משלמת פולאר לקרן אוריגו ריבית של כ-20% בשנה. לאוריגו יש גם שעבודים הגבוהים מהחוב כלפיה.

פולאר, שבניהולו של אורי שני, פועלת בשלושה תחומים עיקריים: החזקה של 60% בפרויקט הנדל"ן הכושל הולילנד בירושלים, פרויקטים של נדל"ן מניב בארה"ב ו-50% מחברת הזרע, שפועלת בתחום הגידול החקלאי של זרעי ירקות. החברה נסחרת בשווי של 30 מיליון שקל בלבד, נקלעה למשבר תזרימי קשה, ומדצמבר 2011 חדלה לפרוע תשלומי קרן וריבית לכלל נושיה. מאז היא מנהלת מו"מ עם מחזיקי האג"ח שלה להסדר חוב.

החוב לנושים הבלתי מובטחים מסתכם בכ-100 מיליון שקל, והוא נסחר בתשואת זבל של 873%. לחברה אין אפשרו לעמוד בהחזר חובותיה בזמן ללא הזרמת הון חיצונית או הסדר חוב. זיל פלדמן רכש את השליטה בפולאר מקבוצת שרם-פודים-קלנר בסוף שנת 2007, לפי שווי חברה של יותר מחצי מיליארד שקל (אחרי הכסף). לצורך כך הוא נטל הלוואה מבנק דיסקונט, שכנגדה שיעבד את מניות פולאר שרכש כבטוחה. מאז צנחו המניות בבורסה, פלדמן לא הצליח להגיע להסכמות עם הבנק, ובחודש יולי ביקש הבנק להכריז עליו כפושט רגל בגין חוב של 138 מיליון שקל.

מלבד פלדמן, המחזיק בכ-40% מהון החברה, נמנים עם בעלי המניות בפולאר גם חברת דסטיני של אבי רויכמן ואריה עובדיה (33%) וחברת לידר של יורשי דן דוד (9%).

מקרן אוריגו נמסר בתגובה: "קרן אוריגו העמידה לפולאר מימון על בסיס הסכם שתנאיו דווחו בשקיפות מלאה לציבור. מימון זה אפשר בין היתר תשלום למחזיקי האג"ח".