בין שתי נשים בולטות ומתלבטות

עצות לשלי יחימוביץ' ולציפי לבני, לרגל הבחירות הממשמשות

שלי יחימוביץ', ברגע זה את נראית, מבין המועמדים החדשים, הרצינית ובעלת הסיכויים הגדולים ביותר להיות גורם משמעותי בבחירות ואחריהן. יש לך תחום מוגדר, החברתי, שכולם ירצו לנגוס ממנו חתיכה. הם יתקשו לעשות זאת בגלל הרקורד שלך בתחום זה בכנסת ובכלל. ככל שיתקרבו הבחירות, ולמעשה זה קורה כבר עכשיו, יגברו הקולות שיפצירו בך להתמקד יותר במדיניות ובביטחון. בוודאי שאין לגמרי מנוס מזה, אבל אם זה יהיה על חשבון התחום החברתי, את עלולה לשלם על כך ביוקר.

ועוד משהו, אולי החשוב ביותר: תורידי קצת את הרגל מדוושת ראשות הממשלה. לא לגמרי, אבל ללחוץ קצת פחות, כי בשלב זה של הקריירה שלך הציבור יתקשה לקנות אותך לתפקיד זה, או אפילו להאמין שאת מסוגלת להגיע לכך. אני מניח שבסוף את תגיעי, אבל את זקוקה לפחות לקדנציה אחת בממשלה כדי להשלים את תהליך הפיכתך לאלטרנטיבה לראשות הממשלה.

השפעה - זה הדבר שאת צריכה ללכת עליו. לא הובלה ולא מנהיגות, בינתיים. כמה שיותר מנדטים, כדי שתוכלי לעשות את ההבדל בתחום החברתי. זה משהו שרבים יהיו מוכנים לתת לך את קולותיהם עבורו. ואת יודעת מה? לא בכוונה זה עוד יכול להתפתח למספיק קולות כדי להנהיג. אבל זה צריך להיות הבונוס, לא המטרה.

ציפי לבני: לך, כך נראה לי, יש הכי הרבה סיבות להתלבט. כי את עזבת, ובוודאי חווית את החיים היפים שמחוץ לפוליטיקה. מה גם שלא ברור לאן לחזור ועם מי. על הנייר נראה שיש לך המון אופציות להתחברות, אבל בשטח האופציות מצטמצמות, כי את לא יכולה להצטרף כמספר שתיים, אחרי שכבר היית ראש קדימה וניצחת את ביבי בבחירות. זה דבר שאנשים ממהרים לשכוח. בשעה שכולם מדברים על לנצח את ביבי - את היחידה מכל המועמדים בשטח שעשית זאת. זה צריך להיות שווה משהו למישהו. זה בוודאי שווה המון לציבור.

אבל מי ייתן לך את הבכורה? אם בכלל, אז אולי בשלב יותר מאוחר של המרוץ, כאשר הפנטזיות יפנו מקומן למציאות. כאשר למישהו יהיה צורך במועמד שהציבור רואה בו פוטנציאל ראוי לראשות הממשלה. אולי ייוצר מצב שבו לא יתנו לך את המנהיגות, אלא יבקשו ממך.

ובינתיים? בקדימה כמובן יהיו רבים שישמחו לשובך לראשות, אבל אני במקומך לא הייתי ממהר לקבלה. מופז וכמה מחבריו הצליחו לשחוק עד עפר את תדמיתה של מפלגה זו. מה נשאר? ישנו גם הגוף שהקים חיים רמון. אין לי מושג מה ומי יש בו, אבל כשיש מסגרת אפשר למלאה באנשים ובתוכן.

את שואלת מה הייתי מייעץ לך? אני יכול רק לחזור על משהו ששמעון פרס אמר לי פעם: "אם אתה בחוץ אתה לא קיים; אם אתה בפנים - הכול יכול לקרות". צריך הוכחה טובה יותר לכך מפרס עצמו?