קדימה מפעילה לחצים כבדים על אולמרט להתמודד בבחירות

בקדימה רוצים לראות גם את ציפי לבני חוזרת ■ נתניהו החל בבלימת אולמרט ■ יחימוביץ': "לא מוכנה לשאת את הרעיון שהאיש הזה אפילו יראה עצמו כפוטנציאל הנהגה" ■ סתיו שפיר בדרך לעבודה, מיקי לוי, עפר שלח ויעל גרמן - ליאיר לפיד

לחצים כבדים על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט להכריז על התמודדות בבחירות הקרובות.

בשבועות האחרונים, וביתר שאת ביממה האחרונה, מפעילים אנשי קדימה וגורמים במרכז-שמאל לחצים כבדים על ראש הממשלה לשעבר לשוב לעמוד בראש המפלגה, שעל פי הסקרים עלולה לא לעבור את אחוז החסימה ולהיעלם בבחירות הקרובות. לדברי מקורביו של אולמרט, שעדיין מתמודד בבית המשפט עם הערעור בפרשת טלנסקי ועם פרשת הולילנד, הוא מתלבט וצפוי לקבל החלטה בימים הקרובים.

בימים האחרונים קיבל אולמרט חוות דעת משפטית הקובעת שאין מניעה חוקית לכך שיוכל להתמודד. עם זאת, בסביבתו יש מי שמייעץ לו להמתין עם ההחלטה עד סיום הערעור בעניינו בפרשת טלנסקי, מחשש שהכרזתו על קפיצה למים הפוליטיים תשפיע על החלטת בית המשפט. גם בקרב בני משפחתו יש מי שלוחצים עליו שלא לחזור לפוליטיקה.

בראיון שהעניק הבוקר לגלי צה"ל, אישר חיים רמון, מקורבו של אולמרט, כי הוא מקיים עמו מגעים להקמת מפלגה חדשה. "אני מקווה שבימים הקרובים נצליח לגבש את האלטרנטיבה לנתניהו, ובבחירות להחליף אותו. הדבר הכי חשוב הוא להביא קץ לממשלת נתניהו, ולהביא לכך שלא תהיה ממשלה שהיא ברית של חרדים וימנים קיצונים", אמר רמון.

רמון הוסיף כי "לא נעשה את הטעות של שאול מופז, שפסל את עצמו אוטומטית מהרגע שהצטרף לנתניהו, ולא יכול להציג אלטרנטיבה לראש הממשלה". אולם לדבריו, אולמרט "עוד לא קיבל את ההחלטות שלו, ואנחנו צריכים להמתין בסבלנות". רמון סיפר כי הוא מנסה לחבר גם את ציפי לבני לאותה מפלגה, אולם גם היא טרם החליטה אם תתמודד בבחירות הקרובות. לבני שוהה בימים אלו בחו"ל.

אימת המערכת הפוליטית

מזכיר הממשלה לשעבר, ישראל מימון, המקורב לאולמרט, הודה כי על אולמרט מופעלים לחצים כבדים. "כאשר פונים אליך כל כך הרבה, אומרים לך: 'אתה תהיה מסוגל להחליף את ראש הממשלה, המדינה נמצאת בשעה כל כך קריטית' - אז בוודאי שאפשר להפעיל שיקול דעת נוסף", הסביר מימון.

ביממה האחרונה הפך אולמרט לאימת המערכת הפוליטית, ולגורם היחיד שמאחד בין הימין לשמאל. החשש שמפלגה בראשותו תפגע במספר המנדטים שמנבאים הסקרים לעבודה, והאפשרות שישראל ביתנו, ש"ס ויש עתיד של יאיר לפיד יעדיפו להמליץ לנשיא על אולמרט כמי שירכיב את הממשלה הבאה, הביאו היום את חברי הליכוד והעבודה למתוח ביקורת חריפה על שובו של אולמרט לזירה ולמהלכים שמטרתם למנוע את יכולתו להתמודד. גם בסביבתו של נתניהו חוששים כי רק שובו של ראש הממשלה לשעבר יכול לפגוע בדרכו הבטוחה של נתניהו לכהונה שלישית.

ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) פנתה היום ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, בבקשה לקבוע כי בהרשעותיו של מר אהוד אולמרט בפרשת מרכז ההשקעות נפל קלון, ולפסול את התמודדותו בבחירות הקרובות.

"הבחירות הן הזמן לחיזוק האמון הציבורי במערכת הפוליטית, ולא הזמן לערעור אמון זה. חזרתו של עבריין מורשע בשחיתות שלטונית לשירות הציבורי, גם אם יש לה תמיכה בשוליים, פוגעת פגיעה אנושה במעמד הכנסת, ובפרט שהדיו עדיין לא יבש על תיאור העבירה שבה הורשע כ'מסוכנת ומשחיתה", כתבה חוטובלי בפנייתה. בליכוד לא הסתפקו בזאת ומקורבו של נתניהו, השר גלעד ארדן, נשלח לרדיו לתקוף גם הוא את אולמרט.

גם יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ' זיהתה באולמרט את הסכנה לפגיעה בכוחה. "אדם שנחקר אלף חקירות בפלילים, אדם שהוא מושחת וניהל מערכת דה-לגיטימציה אלימה מול מערכת המשפט, אני לא מוכנה לשאת את הרעיון שהאיש הזה אפילו יראה את עצמו כפוטנציאל הנהגה", תקפה יחימוביץ' ואף שלחה מועמדים ברשימתה לצאת בביקורת קשה על חזרתו של אולמרט.

הפריימריז - בנובמבר

מנגד, בקדימה אולמרט הוא שביב של תקווה והיחיד שיכול כרגע לאפשר למפלגה להמשיך ולהתקיים. ח"כ דליה איציק קראה לאולמרט לחזור למערכת הפוליטית. "אני רוצה לראות אותו ראש ממשלת ישראל", אמרה. "אני מכירה את מופז ואני יודעת בדיוק איזה איש אחראי הוא, אני משוכנעת שבעיתוי הזה כולנו צריכים לשים את הקנאות ואת האגו בצד, לחשוב איך חוברים אחד לשני ולעשות הכי טוב לישראל".

בתוך כך, לפי שעה עוד לא הצליח ראש הממשלה להכריע בסוגיית מועד הבחירות. בעוד התאריך המועדף עליו הוא 15 בינואר, ייתכן שהבחירות יתקיימו רק ב-29 באותו החודש לנוכח אי הסכמות בין המפלגות. ניתן לשער שביממה הקרובה יצליחו להגיע במערכת הפוליטית להסכמה. ביום שני הקרוב תתכנס הכנסת להצביע בשלוש קריאות על פיזורה.

על-פי לוח הזמנים הפוליטי ייפתח מיד המרוץ לפריימריז בליכוד ובעבודה שיקבעו כיצד יורכבו הרשימות לכנסת. בשתי המפלגות צפויות הבחירות הפנימיות להתקיים בחודש נובמבר.

העבודה: סתיו שפיר צפויה להצטרף - ואולי גם עמוס ידלין

במערכת הפוליטית נערכים לחשיפת שמות מתמודדים ומועמדים חדשים בתקווה שהפנים החדשות ירעננו את הרשימות ויקפיצו את מספר המנדטים של המפלגות השונות. כרגע הקלפים מוחזקים קרוב לחזה, אולם מתחילות להסתמן מגמות: ראשי המחאה החברתית, בעלי תפקידים במגזר הציבורי וגם לא מעט עיתונאים יעמידו את עצמם לבחירה.

אף שהסקרים מנבאים למפלגת העבודה מספר כמעט כפול של מנדטים ממצבה בכנסת כיום, נראה כי כבר אין ממש מקומות פנויים ברשימה. פרט לחברי הכנסת המכהנים כיום ולמזכ"ל המפלגה המשוריין חיליק בר, צפויים להצטרף לרשימה גם סתיו שפיר, ממובילות המחאה החברתית, שבקרוב תודיע באופן רשמי על התמודדותה, ואולי אף איציק שמולי.

עדיין לא ברור מי יתפוס את המשבצת הביטחונית, אבל לא מן הנמנע שראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, שצפוי לסיים בקרוב את תקופת הצינון וכבר נאם בוועידה האידיאולוגית של המפלגה, יצטרף אליה כמספר 2 של שלי יחימוביץ'. עוד צפויים להתמודד על מקום ברשימה: נועם שליט, משה מזרחי, אראל מרגלית, מקורביה של יו"ר המפלגה, עופר קורנפלד ומיכל בירן, ואולי אף העיתונאי שלום קיטל.

בעבר הוזכרו גם שמותיהם של העיתונאים אורלי וילנאי, גיא מרוז ומיקי רוזנטל כמי שמתכוונים לחבור ליחימוביץ', וגם יו"ר העבודה לשעבר, עמרם מצנע.

ברשימת "יש עתיד" של יאיר לפיד צפויים להתברג ניצב בדימוס מיקי לוי, העיתונאי עופר שלח, הרב שי פירון, ראש עיריית הרצליה יעל גרמן, עו"ד קארין אלהרר ומנהל אסותא לשעבר, איתן חי עם, אולם עדיין לא ברור מה יהיה סדר שיבוצם ברשימה.

שרן והאוזר - ראש בראש

גם חיים רמון משקיע באחרונה מאמצים לגייס מועמדים מחוץ למערכת הפוליטית למפלגה חדשה, שעדיין לא ברור אם תקרום עור וגידים. הבוקר אמר רמון כי את מרב המאמצים הוא משקיע בניסיון להחזיר לזירה הפוליטית את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ואת יו"ר קדימה לשעבר, ציפי לבני. בבורסת השמות שהוזכרו כמי שאולי יצטרפו לרשימה: פרופ' מנו טרכטנברג, שלמה ינאי, ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין ואולי גם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי.

לרשימת הליכוד הארצית, הצפופה ממילא, לא צפויים להצטרף שמות נוספים, אולם במחוזות ייתכנו קרבות מעניינים. המעניין שבהם צפוי להתקיים על משבצת מחוז תל אביב, שם יתמודדו ראש בראש דוד שרן, ראש המטה של שר האוצר יובל שטייניץ, ומזכיר הממשלה, צביקה האוזר, שצפוי לפרוש מתפקידו בקרוב.

היום (ד') הודיע ד"ר אבי שמחון לשר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, על החלטתו לסיים את תפקידו כיו"ר הפורום המייעץ לשר האוצר. ד"ר שמחון, 53, מרצה לכלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים, צפוי גם הוא להתמודד ברשימת הליכוד במסגרת המחוזות.