מימון שלח את תמח"ת לפירוק - וכעת מנסה לרכוש אותה חזרה

בתחילת השנה נכנסה התחנה המרכזית החדשה בת"א להקפאת הליכים בשל חוב של 285 מיליון שקל ■ נצבא היא אחת משתי החברות המציעות לרכוש את התחנה, כשהיא נקייה מחובות

עשרה חודשים לאחר שחברת הנדל"ן נצבא, שבשליטת קובי מימון וחיים צוף, ביקשה הקפאת הליכים לפרויקט התחנה המרכזית החדשה בת"א (התמח"ת), חוזרת נצב"א לפרויקט התחבורתי הענק בכובע חדש. באחרונה פנתה נצבא לנאמני הפרויקט, כדי לרכוש אותו מחדש כשהוא נקי מחובות. לא מן הנמנע כי מלכתחילה התכוונה החברה לעשות זאת, כששלחה את התמח"ת להקפאת הליכים עם חובות של 285 מיליון שקל.

עוד בתחילת השנה, במהלך הדיונים שהיו בביהמ"ש, העלו נושים שונים את הטענה שנצבא מתכוונת לחזור שוב כבעלת הבית החדשה, וללא שום התחייבויות. ואכן כך קרה, כאמור, לאחר שערב החג התקבלו שתי הצעות בדרך של מכרז - אחת מהן של נצבא. עד סוף השנה אמורים הנאמנים להשלים את הליך ההתמחרות בין המתעניינים השונים. הפוטנציאל בתחנה טמון בשינוי התב"ע למגורים, מסחר, משרדים ותיירות.

הבעלים סירבו להעמיד סכום נוסף

הזוכה בתמח"ת יקבל אותה נקייה מחובות, אך לא ברור מה יעלה בגורל שורה של תביעות משפטיות ופסקי דין שנתנו נגד החברה במהלך השנים האחרונות. עם זאת, חשוב לציין שמרבית החוב של התמח"ת הוא לחברת נצבא עצמה. עד שיוכרזו בעלים חדשים, מנסים נאמני התמח"ת לפתור בעיות שנמשכו זמן רב: "קידמנו את התחנה בתוך כמה חודשים, מה שלא נעשה במשך שנים", מסרה ר"ח עליזה שרון, מנאמני התמח"ת.

נצבא, המשתייכת לקבוצת יואל של מימון וצוף, החזיקה ב-71% מהתמח"ת עד הפנייה לבית המשפט בדצמבר 2011. זאת לאחר שבעלי התחנה סירבו להעמיד סכומים נוספים לטובת פרויקט המפסיד. בינואר 2012 ניתן צו הקפאת הליכים לתמח"ת, ומונו לה הנאמנים רו"ח עליזה שרון ורו"ח חיים קמיל.

מדוחות נצבא עולה, כי את 2011 סיימה התמח"ת בהפסד של 35 מיליון שקל (בהמשך להפסד של 7 מיליון שקל בשנת 2010), שהביא לגירעון של 41 מיליון שקל בהון העצמי. חברת הפרויקט לא הצליחה לעמוד בתשלומיה השוטפים וגם לא להגיע להסדר חוב עם נושיה. לדוחותיה הכספיים צורפה הערת "עסק חי".

עד 2009 החזיקה נצבא ב-35% בלבד ממניות התמח"ת, אז הגדילה את חלקה ל-71% באמצעות נטילת חוב התמח"ת לבנק דיסקונט בהיקף של 193 מיליון שקל, תמורת 138 מיליון שקל בלבד. בעלי מניות נוספים הם חברות התחבורה דן ואגד וכן מייסדי התמח"ת, משפחת יונה.

התמח"ת נפתחה לציבור בשנת 1993. הציפיות להצלחת הפרויקט, שהתעכב במשך שנים רבות, היו גבוהות: על קרקע של 44 דונם נבנה שטח מסחרי של 37 אלף מ"ר, ושטח תחבורתי של 59 אלף מ"ר.

אלא שלמרות תנועת הנוסעים והקונים הגדולה בפרויקט, הוא הפך לכישלון נדל"ני גדול. שיעור התפוסה בתמח"ת בסיכום 2011 עמד על62%, עם הכנסות של 60 מיליון שקל בשנה מ-235 שוכרים.