הבאסטות בטיילת אילת יפונו - הרוכלים ישלמו 50 אלף שקל

ביהמ"ש: תוך 60 יום יפונו הבאסטות בטיילת ■ "מדובר בדוכנים אימתניים, המוצבים משני עברי הטיילת ומאלצים את ההולכים בה לפלס דרכם בנתיב הצר שהותירו"

הדוכנים בטיילת הצפונית של אילת ורוכליהם יפונו לאלתר וייאלצו לשלם 50 אלף שקל הוצאות משפט ושכר-טרחה - כך קבע אתמול (ד') בית המשפט המחוזי בבאר-שבע. זאת לאחר שבית המשפט העליון כבר אימץ את הקביעות המשפטיות לגבי אי-חוקיות פעילותם של הדוכנים וקבע כי יש לפנותם.

‏‏"הטיילת הפסטורלית באילת מאכלסת בתי-מלון מפוארים, מסעדות, בתי-קפה ודוכני רוכלים. מדובר בדוכנים אימתניים, המוצבים משני עברי הטיילת ומאלצים את ההולכים בה לפלס דרכם בנתיב הצר שהותירו ביניהם, במקום ליהנות מאוויר הים ומהנוף הנפרש אל עבר הרי האודם", כך פותחת שופטת בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, ד"ר דפנה אבניאלי, את פסק הדין.

‏כבר ב-2010 קבע בית המשפט כי ההסכמים להפעלת הדוכנים באילת נחתמו בחוסר סמכות ובחריגה מסמכות על-ידי ראש העירייה לשעבר, גבי קדוש, וכי הם מנוגדים לחוק התכנון והבנייה, דיני רישוי עסקים והסדר הציבורי. אולם על פסק דין זה הוגש ערעור לעליון, שברובו נדחה.

אמנם העליון אימץ את כל הקביעות המשפטיות והעובדתיות בעניין אי-חוקיות הפעלת הדוכנים והסיכון הבטיחותי שנובע מהם, אך קיבל את טענת בעלי הדוכנים בערעור, לפיה לא ניתנה להם הזדמנות להתגונן בפני צו של פינוי, שלא נדרש במפורש בכתב התביעה המקורי.

העליון החזיר את הדיון לבית המשפט המחוזי והנחה את המדינה להוסיף לכתב התביעה את סעד הפינוי. בעלי הדוכנים הורשו לתקן את כתב הגנתם. אלה טענו בכתב ההגנה נגד סעד הפינוי, בין היתר, כי למדינה אין עילת תביעה ומעמד נגדם, שכן המדינה היא לא בעלת הקרקע, שהופקעה על-ידי עיריית אילת ב-1988.

‏בעלי הדוכנים גם טענו כי הם לא פולשים, וכי הם נמצאים על הטיילת משום שהעירייה הזמינה אותם לרכול בה, ולכן הם במעמד ברי-רשות. בנוסף הם טענו כי רישיונות שהוצאו וניתנו בדין מהווים זכות קניינית לכל דבר ועניין, וביטולם מהווה פגיעה בלתי ראויה בזכויות יסוד.

‏הם גם סבורים כי אם קיימת למדינה זכות לפנות אותם מהקרקע, עליה למצוא להם מקום חלופי.

‏השופטת אבניאלי קבעה כי אין הצדקה למנוע את פינוי הדוכנים מהטיילת הצפונית, "אלא מתבקש שיעזבו את המקום". היא הורתה על סילוק ידם של בעלי הדוכנים מהטיילת וקבעה כי אם לא יעשו זאת בעצמם תוך 60 יום, הם ייאלצו לפנות על חשבונם את הקרקע והמבנים. בנוסף הם חויבו, כאמור, בסך 50 אלף שקל הוצאות משפט ושכר-טרחה.

‏המדינה יוצגה בידי פרקליטות מחוז דרום-אזרחי, באמצעות עורכי הדין עדי רון ולירון שי.

נציין כי הנושא כולו התחיל בעקבות דוח מיוחד שפרסם מבקר המדינה ב-17.8.2010 על "הרוכלות בטיילת החוף הצפוני באילת".