האיחוד האירופי זכה בפרס נובל לשלום לשנת 2012

"האיחוד קידם את השלום, הדמוקרטיה וזכויות האדם באירופה", נמסר בהודעת הזכייה

האיחוד האירופי הוא הזוכה בפרס נובל לשלום 2012, כך הכריז היום (ו') טורביון ג'אגלנד, יו"ר ועדת הבחירה באוסלו בירת נורווגיה. "האיחוד קידם את השלום, הדמוקרטיה וזכויות האדם באירופה", נמסר בהודעת הזכייה. האיחוד נבחר מבין 231 מועמדים לפרס (בהם 43 ארגונים).

"בזכות פועלו של האיחוד ההפרדה בין המערב למזרח נעלמה עד תום ביבשת, קונפליקטים מקומיים - נפתרו", הבהיר יו"ר ועדה את הסיבה לבחירה. "במהלך העשור האחרון, חברות אפשרית עם טורקיה שיפרה גם את היחס לזכויות האדם במדינה הזו".

"בבחירה באיחוד אנו רוצים להזכיר לעולם את העבר של היבשת ואת המקום שאליו הגיעה בזכות האיחוד", הדגיש ג'אגלנד. "זהו מסר להישגי ראשי האיחוד ושאיפה לעתיד של שלום - עכשיו צריך להשקיע עוד עבודה באחדות".

נציב האיחוד לזכויות האדם הביע סיפוק רב מהזכייה בריאיון לבי.בי.סי. "הופתענו מאוד לשמוע על ההישג דווקא בתקופה בה שמענו כל כך הרבה חדשות רעות על האיחוד האירופי", הצהיר.

בפגישה הראשונה שנערכה בנושא, צמצמה הוועדה את הרשימה לכ-25 מועמדים, בפגישה השלישית שנערכה בחודש באפריל האחרון, ירד המספר לכ-7 מועמדים. ההחלטה באשר לזהות הזוכה התקבלה במהלך החודש האחרון.

מאז 1901, פרס הנובל לשלום ניתן 92 פעמים, הוא ניתן ל 101 אנשים ו 20 ארגונים. ארגון הסיוע הבינלאומי - הצלב האדום, זכה בו שלוש פעמים, ארגון האו"ם למען פליטים - פעמיים.

בין המועמדים לפרס בעבר: היטלר, מוסוליני וסטאלין

מבין 92 האנשים שזכו בפרס היוקרתי ישנן 15 נשים. העיתונאית התימנייה טוואקול קארמן כלת הפרס בשנה שעברה, היא הצעירה מבין הזוכים. האיש היחיד שסירב לקבל את הפרס הוא הפוליטיקאי הויטנאמי לה דוק ת'ו, שנקרא לקבל את הפרס ב-1973 יחד עם הנרי קיסינג'ר על הסכם השלום במדינתו.

רבים מהאנשים שקיבלו את הפרס הם אנשים שנויים במחלוקת או זוכים שנויים במחלוקת, אבל ברשימות המועמדים, ניתן למצוא שמות מוזרים מאוד כמו אדולף היטלר או ג'וזף סטאלין שהיה מועמד ב-1945 וב-1948 על מאמציו לסיים את מלחמת העולם השנייה, הצורר הנאצי היה מועמד לפרס בשנת 1939.

שלושה ישראלים קיבלו את הפרס היוקרתי בעבר: ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין בשנת 1978 על חתימת הסכם השלום עם מצרים, ובשנת 1994 זכו ראש הממשלה דאז יצחק רבין והנשיא המכהן שמעון פרס בצוותא עם יאסר עראפת.