איום פירעון מיידי על נכסי יצחק תשובה בבריטניה ובארה"ב

הגופים המממנים מבקשים לחלט את פורטפוליו החניונים של דלק נדל"ן, הרשום בשווי 4.9 מיליארד שקל ■ ובינתיים בווגאס: החוב של יצחק תשובה ונוחי דנקנר עומד לפירעון מיידי

נמשך הליך הפירוק דה-פקטו של דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה. בסוף השבוע דיווחה החברה - שבאחרונה הגיעה להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח - כי קונסורציום של מלווים הודיע לה על החלטתו לחלט את פורטפוליו החניונים שלה בבריטניה, נכס הרשום בספרים בשווי של 4.9 מיליארד שקל.

פורטפוליו החניונים מייצר הכנסות של כרבע מיליארד שקל בשנה, בחוזה עד שנת 2037. לנכס חוב של 560 מיליון פאונד, וביחד עם עסקת swap, שנועדה להגן על ההלוואה, מדובר בחשיפה של 830 מיליון פאונד כנגד נכס בשווי של 797 מיליון פאונד. הבנקים המלווים, בראשות RBS, לוידס וקרן הפרייבט אקוויטי בלקסטון, מעריכים את הנכס בשווי של 540 מיליון פאונד בלבד.

הבנקים דרשו מדלק נדל"ן, המחזיקה בנכס (לינצ'פילד) באמצעות החברה הבת DGRE, להזרים 40-50 מיליון פאונד במסגרת הסדר חוב, אך תשובה מעדיף כנראה לוותר על הנכס. מדובר בהלוואה מסוג נון-ריקורס, שבה הנכס מהווה בטוחה יחידה לחוב, כך שבמקרה של אי-עמידה בתשלומים למלווים קיימת האפשרות לחלט את הנכס. מנכ"ל חברת DGRE, אייל רבינוביץ', הציג ביום חמישי למלווים כמה הצעות להסדר, אך הם סירבו.

מלבד דלק נדל"ן, המחזיקה 59% בחברת החניונים בלינצ'פילד, שותפים בה גם חברת גירון של אבי רויכמן ואריה עובדיה (8%), רו"ח יצחק סוארי (4%) וכן שותפים זרים.

בכוונת המלווים לפנות לביהמ"ש

בהודעת דלק נדל"ן לבורסה נמסר, כי "בהמשך לדיווח על דחייה מצד המלווים להצעת מתווה מימון, פעלו החברות המחזיקות בפורטפוליו החניונים וחברת DGRE להצגת מתווים חלופיים שיאפשרו הסדרת המשך המימון.

"נוכח אי-הסכמת המלווים למתווים שהוצגו כאמור, ולנוכח קיומם של תשלומים בסכומים מהותיים לצדדים שלישיים - שמועד ביצועם הגיע, ואשר המלווים לא אפשרו את ביצועם מתוך הכנסות הפורטפוליו - התגבשו נסיבות שאינן מאפשרות המשך פעילות חברות החניונים".

בכוונת המלווים לפנות מחר לביהמ"ש באנגליה למימוש זכויותיהם מכוח השעבודים המוקנים להם. בכוונת DGRE לבחון קיומן של עילות נגד המלווים "בגין אופן התנהלותם".

הפורטפוליו של 127 חניונים בבריטניה נחשב לנכס המהותי ביותר של דלק נדל"ן. ברבעון השני של השנה רשמה בגינו דלק נדל"ן עליית ערך נדל"ן להשקעה בהיקף של 243 מיליון שקל, ועוד "הכנסות אחרות" בהיקף של 341 מיליון שקל.

אם אכן תאבד דלק נדל"ן את הפורטפוליו, הדבר יהווה מכה כואבת ליצחק תשובה, שנותר בעלים יחיד של דלק נדל"ן בעקבות אישור הסדר החוב בחברה ("תספורת" של 65% לחוב של 2.15 מיליארד שקל).

הסדר החוב כבר החל לצאת לפועל, אולם היום הבהירה רשות ני"ע כי היא מתנגדת לרישום למסחר של אג"ח חדשות שינפיקו במסגרתו חברות פרטיות של תשובה למשקיעים (חוב בהיקף של 757-848 מיליון שקל), "כל עוד לא יינתן גילוי בקשר עם יכולתו של בעל השליטה לעמוד בהתחייבויותיו באופן שיאפשר למשקיע סביר לקבל החלטה מושכלת". משמעות הדרישה היא שהחברות של תשובה יפרסמו תשקיף כתנאי להפיכת האג"ח לסחירות.

ובינתיים בווגאס: החוב של יצחק תשובה ונוחי דנקנר עומד לפירעון מיידי

קונסורציום הבנקים המלווים לפרויקט הפלאזה בלאס וגאס, המשותף ליצחק תשובה ולנוחי דנקנר, שלח ביום חמישי מכתב התראה בעקבות אי-עמידה בפירעון החוב, בסך של 620 מיליון דולר, במועד (יום שלישי שעבר).

מחר אמורה להתקיים בניו יורק פגישה בין הצדדים, ובה אמורים המלווים להודיע אם הם מסכימים להסדר חוב שמציעות להם אלעד גרופ של תשובה וקבוצת אי.די.בי של דנקנר (המחזיקות כל אחת 50% מהחוב).

מהדיווח של קבוצת אי.די.בי לבורסה עולה, כי הבנקים טוענים כי "תקופת ההימנעות" מנקיטת סעדים בקשר לאי-פירעון ההלוואה הסתיימה, וכי קיימת הפרה נמשכת של הסכם ההלוואה, עקב אי-פירעון יתרת ההלוואה למלווים. עוד צוין בהודעת המלווים, כי יתרת ההלוואה (קרן וריבית) עומדת לפירעון בהתאם להסכם ההלוואה, וכי המלווים שומרים על כל זכויותיהם בקשר עם ההלוואה.

עם זאת, המלווים ויזמי הפרויקט ממשיכים לנהל מו"מ במטרה להגיע להסכמות בקשר עם ההלוואה, בין היתר להארכת מועד פירעונה או להפחתת סכומה ("תספורת"). תשובה ודנקנר מציעים לקונסורציום המלווים "תספורת" של 50% עד 82% מהחוב, או פריסת החוב ל-10 שנים.

ההלוואה לפרויקט ניטלה בשנת 2007 במטרה לרכוש קרקע ברחוב הראשי בלאס וגאס (ה"סטריפ"), שעליה עמד מלון הניו פרונטיר, תמורת 1.24 מיליארד דולר. על הקרקע תכננו היזמים להקים פרויקט ענק של מלונאות, קזינו ומגורים, בהשקעה של מיליארדי דולרים נוספים.

אלא שבשל משבר הנדל"ן שפרץ זמן קצר לאחר מכן התוכנית לא יצאה לפועל עד היום, והחזר החוב נדחה שוב ושוב. ההון העצמי שהושקע בפרויקט נמחק כמעט במלואו (כחצי מיליארד דולר).

בקונסורציום הבנקים של עסקת הפלאזה בלאס וגאס שותפים גם הגופים המקומיים הראל ביטוח והבנקים הפועלים ומזרחי-טפחות, שהעניקו הלוואות בהיקף כולל של כ-100 מיליון דולר לרכישת הקרקע. הגופים כבר מחקו את מרבית החוב מהספרים.

הסדר החוב המוצע דורש מחברת הפרויקט השקעה של 80-90 מיליון דולר, כאשר יתרת הסכום תגיע מהלוואה חדשה. מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח מתנגדים להשתתפות החברה בהסדר החוב ללא אישורם.