תחזיות הנפט בלוויתן: נובל צוהלת, אבל המשקיעים אדישים

מניותיהן של השותפויות הישראליות במאגר לוויתן לא זזו משבוע שעבר, למרות התחזיות הסופר-אופטימיות שפרסמה נובל אנרג'י לגבי פוטנציאל הנפט בלוויתן וביתר הרישיונות שבאחזקתה

מניותיהן של השותפויות הישראליות במאגר לוויתן היו אמורות לזנק בשבוע שעבר לשמיים, כך לפחות ציפו בשותפויות עצמן, לאור התחזיות הסופר-אופטימיות שפרסמה נובל אנרג'י לגבי פוטנציאל הנפט בלוויתן וביתר הרישיונות שבאחזקתה. עידן הנפט של ישראל קרוב מאי פעם ונמצא ממש מעבר לפינה, רמזו בנובל - אך המניות לא זזו.

ניתן להסביר זאת אולי באווירה דובית שהשתלטה על השוק לאור האכזבות האחרונות בקידוחי מירה ושמשון או בבגרות של המשקיעים שאינם ממהרים לקנות לפני שיקראו את ניתוחי האנליסטים.

האחרונים נשמעים גם היום ספקנים לגבי התחזיות של נובל, ואינם ממהרים לתמחר את הנתונים החדשים.

התחזית הוצגה למשקיעים ואנליסטים בשיחת ועידת טלפונית ב-11 באוקטובר, שנה לפני מועד חידושו המתוכנן של קידוח לוויתן 1 לעבר מטרת הנפט.

כזכור, קידוח לוייתן 1 הופסק בתחילת השנה כתוצאה מלחצים גבוהים, לאחר שהתגלו סימנים היכולים להעיד על הימצאות נפט: הלחצים עצמם, גז תרמוגני (שמקורו בנפט) וטמפרטורה גבוהה יחסית.

בשיחת הוועידה גילתה סוזן קאניגהאם, סגנית נשיא החברה והאחראית על תחום האקספלורציה בנובל, כי הקידוח הופסק במרחק של כמעט קילומטר (3,200 רגל) ממטרת הנפט העיקרית. בשונה מנתונים שנמסרו על ידי השותפים בעבר מתברר, כי המטרה הזו נמצאת בעומק של לא פחות מ-7,400 מטרים. אבל למרות זאת נשמעה קאניגהאם נלהבת מאי פעם לגבי פוטנציאל הנפט במימי ישראל ואמרה כי "סלעי המקור עשויים להיות עשירים במידה יוצאת דופן בנפט".

הרפתקה מורכבת ויקרה מאוד

הנתונים החיוביים והמפתיעים זרמו בקילוח יציב: ההסתברות למציאת נפט בלוויתן הועלתה מסביבות 10-17 אחוז ל-25 אחוז - סיכוי ממשי במונחים של נובל השמרנית.

כמות הנפט במטרה העיקרית נאמדת ב-210 מיליון עד 1.5 מיליארד חביות במטרת העומק, ובסך הכל מעריכה נובל, כי תגלה כמות של 3.7 מיליארד חביות בלוויתן, תמר ובשאר המאגרים שברשותה. נובל, כאמור חברה שמרנית, לא נעצרה כאן וחשפה את הנחותיה לגבי הפוטנציאל הכלכלי של הנפט, שטרם התגלה. אסדה מיוחדת (FPSO) אמורה להפיק מלוויתן.

החל מראשית 2018 (או אפילו מוקדם יותר) נפט בקצב מרשים מאוד של 126 אלף חביות ליום משמונה קידוחים. עלות ההפקה הנמוכה (כ-11 דולר לחבית, שנמכרת כיום בכ-100 דולר) תבטיח לשותפים בלוויתן רווח תפעולי מסחרר של 3.7 מיליארד דולר מהשנה הראשונה להפקה. נשמע טוב מדי בכדי להיות אמיתי?

האנליסט ירון זר מכלל פיננסים אינו מתרגש מהנתונים, ואף מציג את חלקם כמאכזבים. המשמעות שמטרת הנפט עמוקה מכפי שחשבו תחילה מעידה לדבריו על כך ש"חלום הנפט הפך להרפתקה מורכבת ויקרה מאוד". העלאת ההסתברות למציאת נפט, אומר זר, הייתה צפויה בעקבות ממצאי קידוח לוויתן 1, ושיעור של 25% הוא נמוך מכפי שציפו חלק מהמשקיעים.

זר מוסיף שהנתונים של נובל פורסמו לפי כללים שונים מהמקובל בישראל ולכן הם עשויים עדיין להתעדכן כלפי מטה ומסכם כי "בסך הכל מדובר בסיפור מעניין ומסקרן אך יקר ובסיכוי נמוך".