"דירה של 100 מ"ר - אסור שתעלה יותר מ-150 אלף דולר; שהממשלה תזמין בנייה עם ערך קרקע אפס"

שרי השיכון לשעבר מאיר שטרית ויצחק הרצוג מציגים בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV פתרונות מיידיים לטיפול במצוקת הדיור ■ שטרית על השר אריאל אטיאס: "הוריד את מחירי הדירות רק לחרדים. זה מה שעניין אותו"

ח"כ מאיר שטרית וח"כ יצחק הרצוג, 2 שרי שיכון לשעבר, טוענים כי המדינה צריכה להתערב באגרסיביות בשוק הנדל"ן ולפעול לקביעת תקרה של כ-600 אלף שקל לדירה סטנדרטית של 100 מ"ר. השניים התארחו בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV והעלו הצעות לפתרון מצוקת הנדל"ן, וגם לא חסכו ביקורת משר השיכון הנוכחי אריאל אטיאס.

"הוא הצליח להוריד את מחירי הדירות רק לחרדים", אמר שטרית על אטיאס. "זה מה שעניין אותו. כל יתר הציבור לא עניין אותו. לא אותו ולא את ביבי. הכישלון המהדהד הגדול ביותר של הממשלה הזו זה תחום הדיור. היום צריך 130 חודשי עבודה לקנות דירה. ב-2009, כשהממשלה הזו נכנסה, היה צריך 100 חודשי עבודה. המחירים עלו ב-30%".

הרצוג הוסיף כי "שוק המשכנתאות הפך להיות פרוע ותחרותי ואני כבר שנים טוען שצריך להחזיר אשראי מכוון על ידי המדינה לזכאים. בתקופתי היו 7 מיליארד שקל, היום זה פחות מ-700 מיליון שקל".

לדברי הרצוג, "דירה ראשונה לזוג צעיר צריכה לעלות 600 אלף שקל, באזור סביר. אני לא מדבר גם על הרחוב הראשי הכי יקר בת"א".

- איך מגיעים לשם?

"קודם כל לחוקק חוק המאפשר לממשלה לשלוט במחירים של הקרקעות שהיא מוציאה. שנית, שהממשלה תזמין בנייה בעצמה עם ערך קרקע אפס. שלישית, להתערב בשוק המשכנתאות ולחזור לימים שאפשר היה לקבל אשראי מוכוון לזוג צעיר. תשאל את כל הדור של ההורים שלנו - אני פוגש הרבה מאוד אנשים אומרים 'ככה קיבלתי דירה ראשונה'. יש להתערב בכל שרשרת המזון".

שטרית מסכים ש"דירה של 100 מ"ר - אסור שתעלה יותר מ-150 אלף דולר", ומציע "לעשות בנייה על פי התחייבות רכישה. המדינה תתכנן שכונות שלמות, תוציא אותן למכרזים על בסיס מחיר למ"ר ותיתן התחייבות רכישה לקבלן שכל דירה שהוא לא ימכור בשוק הפרטי - במחיר הזה המדינה תקנה ממנו".

* צפו בתוכנית המלאה בה מעלים שרי השיכון לשעבר הצעות נוספות להורדת מחירי הדירות ומתייחסים גם לסוגיית בניית דירות להשכרה.