"דוח הרפורמה": הקמת מינהלת ליגה, צמצום ליגת העל ל-12 קבוצות

המפכ"ל לשעבר דודי כהן הגיש את ההמלצות להתאחדות; עוד מהדוח: יו"ר ההתאחדות ימשיך להיבחר ע"י הנהלת ההתאחדות, בראש המינהלת יעמוד נציג ציבור חיצוני

חמישה חודשים אחרי שמונתה על-ידי ההתאחדות לכדורגל "ועדת הרפורמה", לבחינה וגיבוש המלצות לשינויים בענף הכדורגל בישראל, ובכלל זה בהתאחדות - פרסמה היום (ה') הוועדה את הדוח המלא. למרות שבעת כינוס הוועדה אמר יו"ר ההתאחדות, אבי לוזון, כי הוא מתחייב ליישם את המלצותיה - כבר עכשיו ברור כי לא כל הסעיפים יגיעו לכדי יישום.

הוועדה, בראשות מפכ"ל המשטרה לשעבר דודי כהן ושחברים בולטים נוספים בה הם שחקן העבר אבי נמני ובעלי מכבי חיפה יעקב שחר המליצה על שני שינויים מבניים עיקריים - הראשון בניהול הכדורגל: המלצה להקים מינהלת לליגת העל שתפעל לצד ההתאחדות לכדורגל; השני - במבנה הליגות: צמצום ליגת העל ל-12 קבוצות, ובנוסף ליגה לאומית בת 12 קבוצות. בנוסף, תוקם ליגת מילואים לליגת העל בת 12 קבוצות.

‏לגבי מינהלת הליגה, תפקידה יהיה לנהל את הפעילות הכלכלית של ליגת העל, לרבות ניהול זכויות השידור של הליגה והפעילות השיווקית, התדמיתית והמיתוגית של הליגה, לרבות חתימת ההסכמים מול הטוטו. בראש המינהלת תעמוד הנהלה ציבורית משותפת לנציגי קבוצות ליגת העל ולהתאחדות לכדורגל, על-פי המפתח הבא: נציג אחד לכל קבוצה בליגת העל (בסך הכול 14 נציגים) ונציג אחד להתאחדות לכדורגל. בנוסף, יו"ר ההנהלה הציבורית (יו"ר המינהלת) יהיה נציג ציבור חיצוני שאינו תלוי או קשור באף קבוצה.

צפו: הדוח המלא של ועדת הרפורמה

‏המלצה מעניינת נוספת קשורה לאופן מינויו יו"ר ההתאחדות לכדורגל. ההמלצה היא כי היו"ר יהיה אישיות ציבורית בעלת יכולות ניהול מוכחות, שאינה ולא היתה קשורה בשנתיים שלפני בחירתה למרכז ספורט, למועדון או לקבוצת כדורגל בישראל. כלומר, מינוי דוגמת זה של אבי לוזון המזוהה עם מכבי פ"ת לא יוכל להתרחש עוד. עם זאת, היו"ר ימשיך להיבחר על-ידי הנהלת ההתאחדות לכדורגל, רק שהפעם ייעשה הדבר מתוך רשימה בת שלושה עד חמישה מועמדים, שתגיש לה ועדת איתור. ועניין מהותי נוסף: לראשונה, היו"ר יועסק על-ידי ההתאחדות בשכר. בנוסף, כהונתו תוגבל לקדנציה בת ארבע שנים, עם אפשרות להארכה לקדנציה נוספת.

יש לזכור כי הוועדה של דודי כהן היא רק אחת מהוועדות שהוקמו לאחרונה לשיפור פניו של הכדורגל הישראלי. הוועדה השנייה, ועדת זליכה, אמורה לפרסם המלצות לשינויים מהותיים יותר בכדורגל, בעיקר באופן תפקודה של ההתאחדות.

אבי לוזון אמר היום: "אני אקרא ואלמד את ההמלצות יחד עם חברי בהנהלת ההתאחדות, ובמקביל כבר הקמנו צוות יישום שכולל את מ"מ יו"ר ההתאחדות מר שטרן חלובה, ומר ניר חפץ שהינו נציג הציבור בהנהלת ההתאחדות, ויחד הם יהיו נאמנים על יישום ההמלצות שיאושרו ע"י ההנהלה".

המלצות נוספות של ועדת הרפורמה:

‏‏* הפרדה של מערכת בתי הדין והשפיטה מהתאחדות לכדורגל - תובע ההתאחדות לכדורגל ימונה על ידי ועדת איתור בלתי תלויה בדרך של מכרז, ותקופת כהונתו לא תעלה על שבע שנים. התובע לא יהיה כפוף ליועץ המשפטי של ההתאחדות ולא יישא שום תפקיד אחר בהתאחדות. גם מינוי היועץ המשפטי להתאחדות ייעשה על ידי ועדת איתור, בדרך של מכרז. תקופת כהונת היועץ המשפטי לא תעלה על שבע שנים.

‏‏* נבחרות ישראל: מאמני הנבחרות ימונו על ידי ועדה בת שלושה חברים - יו"ר ההתאחדות, שחקן עבר בעל לפחות 40 הופעות בינלאומיות, ומאמן עבר בעל ותק של לפחות 10 שנות אימון בליגות העל. יו"ר ההתאחדות יכהן כיו"ר הוועדה.

‏‏* ביטול הליגות לילדים עד גיל 12 - במקום ליגות אלה יתקיימו משחקי ידידות וטורנירים שיאורגנו על-ידי ההתאחדות והקבוצות עצמן.‏

‏* הקמת מערך סקאוטינג בהתאחדות, שתפקידו לעקוב ולאסוף מידע על היריבות, שמולן הנבחרות אמורות להתמודד.

‏* אלימות - משחק כדורגל יוגדר כאירוע תרבותי או כמופע ספורט לכל המשפחה, על כל המשתמע מכך, הן מבחינת איכות האצטדיונים והן מבחינת ניהול המשחק. מתקני הכדורגל וההתנהלות במגרשים ינוהלו על ידי גורמים אזרחיים.

* חיזוק התשתיות והגדלת הפעילים בענף - הכפלת מספר השחקנים הרשומים בארץ ל-80,000 שחקנים; הכפלת מספר המועדונים החובבניים בארץ ל-600 בתוך שלוש שנים.‏