התעשיינים: אישור המלצות ועדת קדמי ביום א' - פופוליזם

תעשייני המזון: כוונת הממשלה לאשר את המלצות ועדת המזון ללא דיון מעמיק תגרום נזק בלתי הפיך לתעשייה ותוביל לגל פיטורים בפריפריה

מאמצים מצד ראשי התעשיינים לסכל את התוכנית לאשר את המלצות ועדת המזון בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, כבר בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון.

בכירים בתעשייה הגדירו את הניסיון לאשר את ההמלצות השנויות במחלוקת כמהלך פופוליסטי ערב הבחירות, שנועד ליצור מראית-עין של טיפול בבעיית יוקר המחיה. ההצעה לאשר את המלצות ועדת קדמי בישיבת הממשלה הקרובה הוגשה בידי משרדי התמ"ת והאוצר.

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, פנה היום (ה') למנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, בבקשה להסיר את ההמלצות מסדר היום של הממשלה ולדחות את אישורן עד לאחר הבחירות.

"זה לא הזמן המתאים לאשר המלצות כאלה, לא בעת שמדינות אחרות מגנות על הכלכלות שלהן באמצעות מנגנונים של מכסי מגן", הזהיר אורן בשיחה עם "גלובס". "לא ברור מה כל-כך דחוף לממשלה לאשר כרגע את ההמלצות, טרם התקיים דיון ממצה על ההשלכות מרחיקות-הלכת של יישומן על המשק. אישור כזה, יוביל לנזק בלתי הפיך לתעשייה".

לדברי אורן, "בימים אלה חברי הממשלה טרודים במערכת הבחירות ובתנאים כאלה, לא נכון לקבל החלטות-הרות גורל שעלולות לחרוץ את גורל התעשייה ולפגוע קשות במפעלי מזון. אני קורא לראש הממשלה ולשרי התמ"ת והאוצר לעצור מיידית את ההליך לאישור ההמלצות בשלב זה. כל התנהלות אחרת תוביל לתוצאה הרסנית".

ועדת קדמי סיימה את עבודתה בעניין בחינת מחירי מוצרי המזון בחודש יוני, וקבעה כי המזון בישראל יקר ביחס למחירו במדינות אחרות. הוועדה המליצה על שורה ארוכה של מהלכים להגברת התחרותיות, תוך הסרת מכסים והרחבת היבוא של מוצרים ועידוד מותגים פרטיים ברשתות השיווק.

"להוריד את עלויות הייצור"

במגזר היצרני, שיהיה הנפגע העיקרי מאימוץ ההמלצות, מזהירים כי מדובר במהלך פופוליסטי: "אישור ההמלצות יעמיד בסכנה את מקום עבודתם של הרבה מאוד עובדים. זה נראה מהלך רדוד ושטחי, שלמרבה הצער, ולמרות שרבים יודעים שהוא שנוי במחלוקת - מנסים לקדם אותו בלי דיון רציני", אמר היום גורם בכיר בתעשייה.

לדברי אורן, גם יישום מלא של המלצות ועדת קדמי לא יוביל להורדת מחירי המזון. "הסיכוי שיישום ההמלצות יאפשר את הורדת המחירים קלוש", אמר. "בפועל, הרווחיות של המפעלים תרד תוך פגיעה בצמיחת התעשייה, ומקומות עבודה של רבים בפריפריה יעמדו בסכנה ממשית.

"במקום מהלכים כאלה יש לתת הזדמנות לאמנה טובה ואפקטיבית בין חברות, כדי למנוע קנוניות בנוגע למחירים. מחירי המזון גבוהים, אבל בגלל עלויות הייצור שהאמירו בלי בקרה. הממשלה יורה לכיוון הלא נכון: הורדת מחירי המים והחשמל יאפשרו להוזיל אותם".