לידיעת הקורא רפי גינת: כיצד מתאפשר זיהוי מהיר של חיידקים?

המוצר של TA Count מאפשר זיהוי מהיר של חיידקים ■ "אני רואה לנגד עיני מצב שבו כל אחד נכנס למסעדה ובודק אם המזון, הכלים והמשטחים שעליהם הוא אוכל אינם נגועים בזיהום מסוכן"

הרקע: "בשנת 2009, כאשר החברה הוקמה, הייתה לנו מעבדה מאחורי המטבח והסכם עם חממת כינרות. לפני כחודש הכנו את המשלוח של המוצר הראשון ללקוח. תוך שלוש שנים, יש לנו מוצר", כך מסכם איזק דואניס, ממייסדי ומנכ"ל חברת TA Count, את פעילות החברה.

דואניס, בעבר בכיר בחברות סאיטקס, אורבוטק ואפלייד מטיריאלס, החליט ב-2005 להקים פעילות עצמאית והפך לנציג של חברות קלינטק ישראליות בחו"ל.

"הייתי אחראי למכירות הראשונות של חברת אטלנטיום בטורקיה, שהפכו להצלחה גדולה", הוא מספר, "וכך הכרתי את ולדימיר גלוכמן".

גלוכמן היה מיקרוביולוג תעשייתי בכיר באטלנטיום ובעבר באגיס, ובמקביל המציא את הטכנולוגיה של TA Count, שמאפשרת לבצע בדיקה מהירה של נוכחות חיידקים. "ראיתי בכך הזדמנות גדולה", אומר דואניס, "החלטתי להקדיש לכך את רוב זמני וצדקתי".

איתור מיידי של נוכחות חיידקים הוא צורך רלוונטי למגוון סקטורים, בהם תעשיות הרפואה, המזון והקלינטק, שם עוסקים באיתור ומניעה של זיהומי מים וקרקע. כבוגרי תעשיית הקלינטק, גלוכמן ודואניס בחרו להתמקד תחילה ביישומים התעשייתיים, למשל בספקי מזון ומשקאות. דואניס: "ידענו בדיוק מיהם קבלני המשנה בהם אנחנו מעוניינים, גייסנו עובדים שהכרנו בעבר וגם שותף אחד - את איילון קפלן, יועץ לחברות ויזם סדרתי בעצמו. הוא היה שותף להקמה והיום הוא עדיין מייעץ לנו".

השוק: גלוכמן: "כמיקרוביולוג תעשייתי, תמיד קיבלתי טלפונים מהלקוחות ששאלו 'מה עם התוצאות של הבדיקות?'. התוצאות יכולות להגיע תוך 24 שעות עד 21 יום, תלוי בבדיקה. כולם יודעים שחייבים להאיץ את הקצב הזה ומספר רב של חברות עובדות על מוצרים כאלה, אולם כיום אין בשוק פתרון מוצלח".

המוצר: גלוכמן: "בלימודי עסקתי דווקא בתחום הרפואה ואילו לאחר מכן החיים זרקו אותי לתחום הביולוגיה התעשייתית. אולם, ידעתי מלימודי הרפואה, כי ממברנה שעוטפת את התא החי היא גוף מאוד אקטיבי. בעבודתי, גיליתי שגם לחיידקים יש תנועה בממברנה.

"למה זה טוב? מסתבר שיש קשר בין התנועה בממברנה לבין קצב ההתרבות של החיידקים. זה החלק החשוב של התגלית: תא שמתרבה במהירות הוא תא מסוכן, ואילו תא שאינו מתרבה אינו מסוכן כל כך. אני יודע להגיד תוך דקות ספורות, האם התא חי ואם יש לו סיכוי להפוך למושבה".

במקביל, מזהה החברה את זהות החיידק בעזרת בדיקת החזר האור מה-DNA שלו. "כיום, רק שיטות יקרות ומורכבות מאוד מזהות את החיידק תוך כמה דקות, ואף אחד לא מדבר על פוטנציאל ההתרבות שלו, כי לא הייתה עד כה דרך לנבא את זה".

דואניס: "אנחנו יכולים לזהות חיידקים בודדים גם במיכלי נוזל גדולים, ולא רק בדגימות קטנות. למשל, אנחנו יודעים לזהות גם 'אי קולי' אחד במיכל מים.

"הגיוני שיהיה 'אי קולי' אחד גם במים הטובים ביותר, זה תקין. אבל אם הוא אחד שעומד להתרבות במהירות, אז המים מזוהמים".

שלב בפעילות: החברה יצאה השנה מחממת כינרות והחלה כאמור למכור את המוצר, בין השאר לחברת מי עדן.

גיוסי ההון: החברה גייסה השנה כ-2.6 מיליון דולר מחטיבת המים בחברת האצ'יסון. הגיוס הותנה בניסוי שבחן את הבדיקה של TA Count מול הבדיקות הקלאסיות של גידול החיידקים בתרבית. הניסוי גילה התאמה של 94% שהובילה להשקעה.

השלב הבא: גלוכמן: "אני רואה לנגד עיני מצב שבו כל אחד נכנס למסעדה ובודק אם המזון, הכלים והמשטחים שעליהם הוא אוכל אינם נגועים בזיהום מסוכן".

חסל סדר קוליפורמים אצל רפי גינת?

דואניס: "אני רוצה שרפי גינת ותוכניות תחקירים אחרות, שעוסקות בזיהומים, יהיו לקוחות שלנו".

TA Count

שנת הקמה: 2009

תחום פעילות: בדיקה לאיתור וזיהוי חיידקים

מייסדים: ד"ר ולדימין גלוכמן, איזק דואניס (המנכ"ל) ואיילון קפלן

משקיעים: חממת כינרות, קרן ההון סיכון של תאגיד האצ'יסון

גיוסי הון: 2.7 מיליון דולר

שלב בפעילות: מכירות ראשונות