בכיר באוצר: "השוט" של שטייניץ הלחיץ את הרפתנים

הערב צפויים הצדדים המעורבים במו"מ, בהם הרפתנים, משרד החקלאות, משרד רה"מ והאוצר - לדון בהסכם שאמור לקדם את הרפורמה במשק החלב

"צעד אגרסיבי ונחוש שהוביל שר האוצר יובל שטייניץ אילץ את החקלאים לשבת אל שולחן המשא-ומתן ולהגיע לשורה של הסכמות בעניין הרפורמה במשק החלב, להן הם לא היו מוכנים להגיע עד לפני מספר שבועות" - כך מתאר גורם בכיר במשרד האוצר את פריצת הדרך מהימים האחרונים לקראת הסכם אפשרי על רפורמה במשק החלב.

לדברי הגורם, הודעת שטייניץ מלפני כשבועיים, שלפיה יש בכוונתו להפחית באופן דרמטי שורה ארוכה של מכסים על מוצרי חלב, "הכניסה את הרפתנים ללחץ, באופן שהם הבינו שעליהם להסכים לחלק מהמתווה של ועדת קדמי, להוריד את מחיר המטרה של החלב הגולמי המועבר למחלבות ולהסכים לסגירה של רפתות קטנות, תוך הגדלת מכסות החלב לרפתות שיבקשו להרחיב את תפוקת החלב".

הערב (ה') צפויים הצדדים המעורבים במשא-ומתן, בהם נציגי הרפתנים, משרד החקלאות, משרד ראש הממשלה והאוצר - לדון בהסכם שאמור לקדם את הרפורמה במשק החלב.

לדברי הגורם באוצר, ההסכם יובא לאישור הממשלה ביום א'. הוא ציין כי אם הרפתנים יסירו את התנגדותם מסוגיות מרכזיות שעלו בדוח ועדת קדמי, שכוללות בין השאר הסרת מכסים על יבוא של גבינות רכות, חמאה ויוגורטים במטרה להרחיב את התחרות בשוק החלב - הסרת המכסים ה"דרמטית" שעליה הכריז שטייניץ בערב סוכות האחרון לא תצא לפועל.

לדבריו, "אנחנו מבינים שבמקרה הזה מדובר בהורדה דרמטית של מכסים, שעלולה להטיל כליה על משק החלב, ולכן לא ששים לקראתה. אלא שאם הרפתנים יתעקשו על סירובם - ניאלץ לגשת להליך שימוע ארוך שיימשך חצי שנה, ובסופו נעשה זאת. ניכר שהם מתחילים להבין את משמעות הדברים, ולכן הגבירו את מעורבותם במשא-ומתן בשאיפה להשיג הסדר", אמר הגורם שמקורב למגעים.

"בסופו של דבר, אף אחד לא רוצה להרוג את משק החלב המקומי. עם זאת, הצלחנו להשיג גם את הורדת מחיר המטרה ב-11.5% בהליך מדורג על פני 4 שנים וגם להוריד מכסים על מבחר רחב של מוצרים", אמר הגורם הבכיר.

מוקדם יותר היום טענו נציגי הרפתנים המעורבים במגעים כי הדרך להשגת הסכם על רפורמה במשק החלב עוד ארוכה. אחד מראשי מחאת הרפתנים התעקש לטעון היום כי לא ניתן יהיה להשיג הסכם עד יום ראשון. זה אף איים כי הרפתנים ערוכים לחידוש פעולות המחאה הנרחבות שלהם ברחבי הארץ, וכי במצב של מהלכים חד-צדדיים מצד הממשלה, הם יגיבו כלפי שריה באמצעות הקלפי במסגרת הבחירות שיתקיימו בחודש ינואר.