בית המשפט: גד זאבי ישלם לזאב רום 1.5 מיליון דולר

זאת בגין תיווכו של רום בעסקה שבה רכש זאבי 20% ממניות בזק בשנת 2000

איש העסקים גד זאבי ישלם לאיש העסקים זאב רום 1.5 מיליון דולר, בגין תיווכו בעסקה שבה רכש זאבי 20% ממניות חברת בזק בשנת 2000 - כך קבע היום (ב') בית המשפט המחוזי בחיפה.

השופט אלכסנדר קיסרי פסק כי זאבי אחראי באופן אישי להתחייבות חברת Zeevi Communications B.V. (זאבי קומיוניקישן), שהייתה בשליטת זאבי, להסכם שבו התחייבה החברה לשלם לרום 7 מיליון דולר בגין מעורבותו בעסקת בזק (5.5 מיליון דולר מתוך סכום זה שולם לרום כבר בשנת 2000).

לדברי השופט, יש לייחס לזאבי אחריות אישית לתשלום לרום, בין בדרך של "הרמת מסך" בין החברה לבינו, ובין על בסיס היותו אורגן בחברה.

בית המשפט דחה בכך את טענותיו של זאבי, שלא כפר בקיומו של ההסכם עם רום, אך טען כי ההתחייבות לשלם 1.5 מיליון דולר לרום בגין העסקה אינה התחייבות שלו אלא של החברה הזרה.

"זאבי עצמו התייחס אל התאגיד ונהג בו כמכשיר לביצוע פעולותיו, והוא לא הביא כל ראיה לכך שלתאגיד היה קיום עצמאי, תוכן כלכלי ופעילות עסקית, אשר מצדיקים את ההתייחסות אליו כאל ישות נפרדת החייבת בחיוביה", קבע בית המשפט.

יצוין כי עסקת רכישת מניות בזק בידי זאבי (באמצעות התאגיד שבשליטתו הישירה או האכיפה) עומדת במרכזו של הליך פלילי שמנהלת המדינה נגד זאבי, רום, מיכאל צ'רנוי ועו"ד מיכאל קומיסר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בהליך הפלילי טוענת המדינה כי זאבי וצ'רנוי הסתירו את העובדה שצ'רנוי מימן את זאבי לצורך רכישת 20% ממניות בזק. חלק מהראיות שהוצגו בהליך האזרחי שהתנהל בין רום לזאבי הן ראיות שהוצגו בהליך הפלילי.

לפסק הדין של בית המשפט המחוזי בחיפה לא תהיה השפעה ישירה על ההליך הפלילי שמתנהל נגד זאבי ורום. עם זאת, העובדה שהשופט קבע כי לא ניתן לתת אמון בעדותו של זאבי, צריכה לשמש תמרור אזהרה לזאבי גם לגבי ההליך הפלילי.

כך למשל, בפסק הדין ציין השופט קיסרי כי מדברי זאבי בעדותו בהליך הפלילי עלה כי הוא השתמש בישויות משפטיות שונות למטרות שונות ובהקשרים שונים. "במצב עניינים זה ניתן היה לצפות שכאשר זאבי טוען, וחוזר וטוען, כי פעולותיו נעשו בשם תאגיד כזה או אחר, הוא יביא ראיה המתעדת קבלת החלטה על-ידי אותו תאגיד לפעול בדרך זו או אחרת והמסמיכה אותו להוציא לפועל את ההחלטה. פרט לדבריו של זאבי אין בנמצא כל ראיה כזו, ואילו ראיות אחרות התומכות דווקא במסקנה ההפוכה, פזורות לכל אורכו של התיק", כתב.

ב-1999, בעקבות היכרות בין רום לזאבי, התנהל משא-ומתן בין זאבי לבין צ'רנוי בקשר לרכישת השליטה בחברת התקשורת הבולגרית מובילטל על-ידי החברה הזרה שבשליטת זאבי.

מאוחר יותר באותה שנה התעניין זאבי באפשרות לרכוש את מניות השליטה בבזק, ולשם כך ניהל משא-ומתן עם מיכאל צ'רנוי לקבלת הלוואה מחברה שבבעלות צ'רנוי, שתאפשר לזאבי להעמיד את ההון העצמי הדרוש לשם כך.

זאבי טען כי בשתי עסקאות האמורות, בזק ומובילטל, דובר על כך שהחברה תרכוש את השליטה באותן חברות תקשורת. לכן, טען, היה ברור שכל תשלום לרום בגין העסקאות יבוא מהחברה ולא מזאבי עצמו. ואולם, כאמור, בית המשפט חשב אחרת וקיבל את תביעתו של רום.

לאור תוצאת פסק הדין חייב השופט את זאבי לשאת בהוצאות המשפט של רום בסך 250 אלף שקל.

את זאב רום ייצגו עורכי הדין זוהר לנדה, נועה הבדלה ואיתי ויגודה ממשרד ברנע ושות'. זאבי יוצג בידי עו"ד דן צימרמן.

עו"ד זוהר לנדה מסר בתגובה כי "בית המשפט חתם היום פרשה מורכבת וסבוכה בת למעלה מעשור. בזו אחר זו נחשפו הסתירות בעדותו של זאבי ולא הותירו מקום לספק כי הניסיון של מר זאבי להסתתר מאחורי ישויות משפטיות כאלה ואחרות, ככלי להתחמק מחובותיו והתחייבויותיו, אינו מקובל".