מסתמן: ערוץ הספורט ייכלל בחבילה הצרה של הוט ו-yes

המפרט שקבעה מועצת הכבלים והלוויין לערוץ ספורט ייעודי נתפר למידותיו של הערוץ מבית RGE ■ ערוץ הטלוויזיה של ONE הוא אופציה אפשרית אך קלושה

החלטת מועצת הכבלים והלוויין מהחודש שעבר העבירה את הכדור לידיים של הצופה הישראלי: בקרוב מאוד ישתחרר הצרכן מהצורך להיות שבוי בחבילות יקרות של חברות הוט ו-yes.

עד סוף השנה יציעו כל אחת מהן חבילת בסיס מצומצמת של כ-16-20 ערוצים, במחיר שצפוי לעמוד על כ-100 שקל לחודש, כאשר גם בהוט וגם ב-yes שוקדים בימים אלה על גיבוש ההצעה שיביאו למנוייהן, על בסיס מתווה שהציגה מועצת הכבלים והלוויין בחודש שעבר, ומנסים להבין איך אפשר לעשות אותה קטנה וזולה אך לא הפסדית.

החבילה הצרה כוללת גם בשורה גדולה לחובבי הספורט: לתוך החבילה הצרה יוכנס גם ערוץ ספורט. עניין שעשוי להיות מהותי מאוד בהחלטה של משפחה ללכת על חבילה צרה, לאור העובדה שאין צרכני טלוויזיה שבויים יותר מאוהדי ספורט.

מי עומד להיות הערוץ שייהנה מהעניין? שאלה די מעניינת, לא בגלל השירות שהצופה יקבל, כמו בגלל מפת האינטרסים והמלחמה שידע שוק ערוצי הספורט על שלל ערוצי הלייב, גולד, פלוס, pay וכו'.

***

ובכן, המועצה, בראשות ממלא-מקום המנכ"ל נתי שוברט, קבעה דרישות רגולטוריות מאוד קפדניות באשר לחבילה הצרה. אבל באופן חריג - ובניגוד ליתר הערוצים הנדרשים ובהם ערוץ ילדים, ערוץ סרטים וערוץ אקטואליה בינלאומי - הן מתרחבות והופכות למחמירות ברגע שזה נוגע לערוץ הספורט שאמור להיכלל בה.

ההערכה בשוק היא כי הכללים בנוגע לתחום הספורט כה ספציפיים, עד כי הם נתפרו למידות של ערוץ הספורט של קבוצת RGE, המחזיק במרבית הזכויות לאירועי הספורט הבסיסיים.

את הקריצה הראשונה לעבר ערוץ הספורט שייכלל בחבילה הצרה שמה המועצה באמצעות סעיף מיוחד, המגביל את השחקנים שיכולים לתרום להפקת אותו ערוץ. "תנאי לשידורן של תחרויות ספורט בשידור ישיר בערוץ הינו שידורן במקביל בשידור ישיר גם באיזה מהערוצים הכלולים בחבילת הבסיס", נכתב. בכך, למעשה, המועצה יוצרת תלות בין הערוצים המשדרים כיום לבין הערוץ שישדר במסגרת החבילה הצרה בסופו של דבר.

גם הדרישות שהעמיד הרגולטור מראות כי ערוץ הספורט הוא זה שעומד להיכלל בחבילה - הדרישה כוללת ערוץ ספורט שיכלול לפחות 126 שעות בשבוע, ולפחות 500 שעות של שידורים ישירים של תחרויות ספורט.

כמו כן, על הערוץ לכלול לפחות 150 שעות בשנה של משחקי כדורגל לגברים בוגרים משתי ליגות מקומיות לפחות, אפילו ליגות נמוכות (לערוץ הספורט יש שתי ליגות כאלה נכון להיום - ליגה לנוער וליגה לאומית), ולפחות 100 שעות בשנה של משחקי כדורסל וטניס.

באשר לתחרויות ספורט מענפים שונים, בהשתתפות קבוצות, נבחרות או ספורטאים ישראליים, הדרישה היא לשדר לפחות 100 שעות שידור ראשוני ואף לשדר מהדורה יומית מקומית של חדשות ספורט, באורך שלא יפחת מרבע שעה.

"אנחנו סבורים שזה מאפשר לערוץ פעיל וגם לגורם חדש שירצה להיכנס לעשות זאת. בכל מקרה, לא יכולנו לתפור את זה לערוץ כזה או אחר", אומר נתי שוברט ל"גלובס".

מי עוד בא בחשבון? צ'רלטון מחוץ לתמונה. ולו רק בגלל שאחת המשימות העיקריות, על-פי גורם בשוק, היא להוזיל עד כמה שאפשר את ההוצאה על החבילה הצרה. שימוש בערוץ בסיס קיים אינה מצריכה חוזים מחודשים, על הפקה, הקמה או אריזה מחודשת.

אם יחליטו בפלטפורמות להקים ערוץ מחודש, הדבר יצריך פתיחה של הסכמים מול גופים והוצאה ממנה רוצים להימנע ככל האפשר. על כן, ההערכה המתחזקת היא שהדרך הזולה ביותר בעבור הוט ו-yes תהיה פשוט לשדך את ערוץ הספורט כפי שהוא אל החבילה הצרה.

הגורם היחיד שרלוונטי לתחרות מול ערוץ הספורט, לפחות עבור הפרוטוקול, הוא ערוץ הטלוויזיה של one. בעיקר בגלל שלמרות שיש ירידה דקה לפרטים במפרט שדורשת מועצת הכבלים והלוויין - עדיין מרחב התמרון די גדול, במיוחד למי שכבר מחזיק ערוץ בסיס.

מהוט ומ-yes לא נמסרה תגובה.