השיחה ברשת: אילו נושאים מובילים את השיח על הבחירות?

חברת באזילה בדקה מהם הנושאים שהכי הרבה מדברים עליהם ברשת בהקשר של הבחירות ■ התוצאות: נושאי השיחה המרכזיים הם הביטחוני והכלכלי-חברתי

אנחנו הולכים לבחירות בינואר בגלל שהממשלה לא הצליחה להעביר את התקציב. כל מהדורות החדשות ותוכניות האקטואליה עוסקות בעניין הזה מבוקר עד ערב: מי המועמדים? אילו מפלגות? מה הרכב הרשימות? מי חוזר לזירה? מי פורש?

הכול מעניין מאוד, אבל השאלה העיקרית היא מה אנחנו בוחרים בעצם. מהם הנושאים שיניעו את מערכת הבחירות הנוכחית? התחלנו לשמוע את המועמדים המתראיינים בכל אמצעי תקשורת ותחת כל עץ רענן. האם הם מדברים על הדברים שחשובים לנו, האזרחים הקטנים?

ערכנו ניתוח שבא לבדוק בדיוק את העניין הזה: מהם הנושאים שאנשים מדברים עליהם הכי הרבה בהקשר של הבחירות. הניתוח שלנו מושתת על מה שאנשים אומרים כשהם משוחחים עם אנשים אחרים ברשתות החברתיות, בפורומים ובבלוגים.

אנחנו סורקים את כל הזירות האלה ומנתחים את השיחות של אנשים בצורה רחבה ועמוקה על מנת להבין את הדברים כמו שהם. אנחנו לא שואלים שאלות, רק מקשיבים למה שאנשים אומרים (כותבים) בשיחותיהם עם חברים בזירות השיחה השונות ברשת.

הנה מה שמצאנו: השיחה מתמקדת בצורה מאוד ברורה בשני נושאים מרכזיים: מדיני/ביטחוני וכלכלי/חברתי.

כן. יש לנו מהפך

את שני הצירים האלה ניתן למצוא בכל מערכת בחירות, אבל הפעם קורה משהו חדש. בכל מערכות הבחירות האחרונות חלוקת הנושאים הייתה בין ביטחון, כנושא עיקרי ודומיננטי, לבין כל השאר. נושאים חברתיים, יחסים בין מגזרים, חינוך, איכות הסביבה וכו' תפסו את המושב האחורי.

אם לשפוט על-פי השיחה ברשת, הפעם הסיפור שונה לגמרי. הנושא הכלכלי/חברתי לא רק עבר לשבת מקדימה - הוא גם התיישב ליד ההגה.

כן, יש לנו מהפך. מכל השיחות ברשת בנושא הבחירות, כ-76% עוסקות בעיקר בנושא הכלכלי-חברתי, ורק כ-24% עוסקות בעיקר בנושא המדיני/בטחוני. אם זו אינדיקציה לגבי הנושאים שיניעו את מערכת הבחירות הקרובה, אז בהחלט צפויה לנו מערכת בחירות שונה ומעניינת.

הדיונים בנושאים האלה בעלי סנטימנט שלילי כלפי הממשלה הנוכחית. מה שמעלה את החשד שמי שנמצא בשיח על הבחירות הם המתלבטים או הרוצים לשכנע.

הדיון בזירה הכלכלית-חברתית נסוב בעיקר סביב נושא עליות המחירים, גם בהתייחסות למה שהממשלה עשתה בקדנציה הקודמת, אך בעיקר מובע חשש מעליות המחירים הצפויות אחרי הבחירות.

נושא נוסף העולה במידה רבה הוא נושא "הון-שלטון" ומערכת היחסים שבין הממשלה והעומד בראשה לבין מקורבים ובעלי הון. גם השיחה בתחום הכלכלי-חברתי היא בעיקר על ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל כאן יש התייחסות רבה גם לח"כ שלי יחימוביץ' וליאיר לפיד.

באחד הפוסטים שניתחנו נאמר: "אל תטעו, זה ההישג הכי גדול של המחאה החברתית - בחירות בגלל תקציב המדינה", וזאת המסקנה העיקרית כאן. הולכים לבחירות על איכות החיים שלנו, על יוקר המחיה שלנו ועל טיב החינוך של ילדינו. אנחנו הופכים למדינה נורמלית?

* הכותב הוא יזם ומנכ"ל משותף בחברת באזילה, העוסקת במחקר וניתוח המבוסס על השיחה ברשת.

על מה מדברים
 על מה מדברים